بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۱
مدیر عامل جدید شرکت کارگزاری بانک کارآفرین عنوان کرد:

شرايط ويژه اي بر بورس ايران حاكم شده است

میانگین پی بر ای صنعت بانکداری در حدود اين نسبت براي بانک پاسارگاد است، ولي اگر اقبال بازار و رشد قيمت در نماد اين بانك را در روزهاي آتي به همين شدت شاهد باشيم به احتمال زياد شاهد افزايش قيمت سهام ديگر بانكهاي بورس نيز خواهيم بود تا قيمتهاي خود را هم رديف با بانك پاسارگاد قرار دهند.
کد خبر : ۵۲۸۲۰

بازار سهام در روز گذشته شاهد ورود بزرگترین بانک بورسی بود و در کنار اخباری که در ارتباط با آزاد سازی نرخ خودرو منتشر شده بود، بازار روندی مثبت را در پیش گرفت.

جواد عشقی نژاد، مدیر عامل شرکت کارگزاری بانک کارآفرین در خصوص ورود بانک پاسارگاد به بورس در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز تصریح کرد: در زمان کشف قیمت روی نماد بانک پاسارگاد قدری عجله صورت گرفت و دو نرخی شدن قیمت و تعجیل در زمان یکی شدن قیمت ها برای کشف قیمت مورد نظر نگرانی هایی را نسبت به قیمت این سهم به وجود آورد.

از سوی دیگر با توجه به اینکه میزان سهام شناور آزاد آن در مقایسه با سایر سهم های بانکی زیاد است، برخی اعتقاد دارند که این میزان سهام شناور در روز های آتی می تواند زمینه عرضه هایی را از سوی افرادی که در پذیره نویسی اولیه و یا صرف سهام شرکت داشتند، فراهم کند.برهمین اساس بهتر بود که زمان 30 دقیقه برای یکی شدن قیمت ها در سامانه معاملات رعایت می شد.

وی در رابطه با قیمت بازگشايي این سهم گفت: میانگین پی بر ای صنعت بانکداری در حدود اين نسبت براي بانک پاسارگاد است، ولي اگر اقبال بازار و رشد قيمت در نماد اين بانك را در روزهاي آتي به همين شدت شاهد باشيم به احتمال زياد شاهد افزايش قيمت سهام ديگر بانكهاي بورس نيز خواهيم بود تا قيمتهاي خود را هم رديف با بانك پاسارگاد قرار دهند.

البته فعالیت های گذشته این بانک در بازار OTC نقد شوندگی خاصی را برای این سهم فراهم آورده است كه ميتواند در كنار تقاضاهاي پرشمار عرضه هاي فراواني را نيز برای آن رقم بزند ولي در كل قیمت های پایین تر برای اين سهم می توانست جذاب تر باشد.

مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک کارآفرین در خصوص روند حاکم بر بازار سرمایه نیز اظهار داشت: نکته ای که در خصوص شرایط فعلی بازار سرمایه ايران و همچنين جهان مهم به نظر می رسد این است که کمتر زمانی را در گذشته به ياد داريم كه بازارها تحت تأثیر عوامل متعدد اثر گذار بوده باشد و هر بار تنها يكي از عوامل سیاسی ، اقتصادی داخلی و یا اقتصادي خارجی بر بازار اثر گذاشته اند.اما در حال حاضر چند مورد توامان بر بورس هاي دنيا اثر گذاشته اند و شرايط وي‍‍‍‍ژه اي بر آنها حاكم شده است.به گونه اي كه بورس هاي با ثبات ديگر كشورها نيز در مدت اخير به مانند ايران نوسانات زيادي را تجربه كرده است.

عشقی نژاد ادامه داد: بحران اقتصادی اروپا كه از پنجره اقتصاد آمریکا خود را نمایان ساخته به عنوان یکی از عوامل بسیار مهم و اثر گذار بر بازار مواد خام و فلزات اساسي كه در بورس ايران نيز وزن سنگيني دارند مطرح است.

از سوی دیگر بحران های سیاسی و تنش های موجود در برخی کشورها به طول انجامیده و همه این عوامل موجب کاهش احساس آرامش در سراسر دنیا می شود. مهم تر از آن اینکه هرچه این تنش ها طولانی تر شود، تلاش برای سرمایه گذاری روی کالاهایی که ضریب نقد شوندگی بالاتری دارند، افزایش می یابد و نقطه شفاف آن تقاضایی است که برای طلا شکل گرفته است.

همچنین از منظر داخلي نيز انتخابات مجلس شورای اسلامی را در نیمه دوم سال جاری در پیش داریم و این موضوع اثراتی را بر بازار خواهد داشت.

البته جالب است كه امسال ماه مبارك رمضان بر خلاف سالاي قبل نه تنها باعث ركود بازار نشده بلكه رونق اندكي را نيز موجب شده است.

وی در ادامه به يكي از عوامل مثبت موثر بر بورس اشاره کرد و گفت: ورود ابزارهای جدید مثل صکوک و قراردادهاي آتی (فیوچرز) وهمچنين ابزار جديد اختيار معامله كه بزودي وارد بورس می شوند ، می توانند به جذب منابع مالی بیشتر به بازار کمک کنند. چون بازار سرمایه ایران جای رشد و توسعه بسیار زیادی دارد که البته باید در زمان مناسب، از مسیر آن و با بکارگیری ابزارهای مفید اتفاق بیفتد. چرا که فاصله سرمایه گذاری 5 درصدی در ایران با سرمایه گذاری 75 درصدی در سراسر دنیا زیاد است که باید این مسیر طولانی را با استفاده از ابزارهای جدید طی کرد. البته نسبت به سال های گذشته حرکت خوبی انجام شده و امیدواریم مابقی راه را نیز بگونه ای شایسته طی کنیم.

عشقی نژاد با تأکید بر اینکه بازار سرمایه مجموعه ای از فراز و نشیب هاست و همواره در کنار نزول بازار ، صعود آن را نیز شاهد بوده ایم، گفت: یک نکته در خصوص بازار روشن است و آن این است که همواره می توان از فراز و نشیب های مقاطع زمانی مختلف برای کسب انتفاع استفاده کرد. مهمتر از حرکت شاخص بازار نیز رفتار مدیران سرمایه گذاری و پرتفوی شرکت ها هستند که بر اساس چه قاعده و به چه ترتیبی به بازار نگاه می کنند و باید در نظر داشت که با انتظار از ریزش بازار می توان با استفاده از ابزارهای آتی، حسن استفاده را داشت.

وی انتخاب سبد سرمایه گذاری را به جای یک سهم و یا صنعت خاص به سرمایه گذاران و مخصوصاً افرادی که به تازگی وارد بازار سهام شده اند، توصیه کرد و افزود: سرمایه گذاران باید همواره سهم هایی را برگزینند که از لحاظ بنیادی ارزش داشته و توانایی رشد خود را به بازار ثابت کرده باشد. همچنین سهم هایی که به صورت انحصاري بوده و هم تراز و رقیبی ندارند، می توانند ارزنده باشند.

این کارشناس بازار سرمایه روند قیمت های جهانی را در حال حاضر تابعی از رفتارهای کشورها عنوان کرد و افزود: یکی از بخش های مهم در رفتار های کشورها رفتار در زمینه اقتصادی و سیاسی است. چرا که هر چه صحبت از ورود به سمت رفتارهای پر تنش باشد، صنایع بنیادی و کالاهای اساسی با استقبال بیشتری همراه می شوند.

اما حالت دیگری را نیز برای بازار می توان در نظر گرفت و آن شرایطی است که آرامش بیشتری در سطح کشورها برقرار باشد که در این صورت قیمت ها تابعی از تقاضا می شود و تقاضای مصرف کننده گان عمده جهانی، روی کالاهایی همچون طلا، مس و ... تأثیر زیادی می گذارد.

وی در پایان سخنان خود سهامداران و سرمایه گذاران را به رفتارهای مطمئن و خارج از ریسک توصیه کرد و اظهار داشت: استفاده از صندوق های سرمایه گذاری یکی از راههایی است که می توان ریسک سرمایه گذاری را بوسيله آنها کاهش داد.

ضمنا در صورتی که سهامدار بخواهد سرمایه گذاری بدون ریسک نیز داشته باشد، صندوق های با درآمد ثابت بهترین گزینه به شمار می رود. البته صندوق هایی نیز وجود دارند که طبق رفتارهای شاخص حرکت کرده و با روند عادی بازار همراه هستند و این دسته از صندوق ها برای افرادی که ریسک پذیر هستند، گزینه مناسبتری به نظر می رسند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر