بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۳
کد خبر : ۵۲۸۸۶

به گزارش خبرنگار مهر "شستا" یا همان شرکت سرمایه‌ گذاری تامین‌ اجتماعی، مجموعه ای استکه با هدف حمایت از تامین منافع بیمه شدگانتامین اجتماعی در سال 65 با سرمایه20 میلیارد ریالی شکل گرفت.

اینمجموعه وابسته با تامین اجتماعیکه بزرگترین شرکتهای کشور را به صورت بخشی از سهام و یا تمام آن را در اختیار خود دارد، هم اکنون در بیش از 200 شرکت بزرگ در تخصص های مختلف حضورقابل توجهی یافته است.

تجزیه غول سرمایه گذاری

هلدینگهای بزرگ این مجموعه شرکت در گروه های داروئی، سیمان، حمل و نقل، صنایع نوین، نفت و گاز، ساختمان و عمران، صنایع عمومی، پتروشیمیایی و شیمیایی، سرمایه گذاری های صدر و صبا قرار گرفته و هر یک از این مجموعه ها نیز خود به چندین شرکت بزرگ و نامدار کشور تقسیم شده است.

هم اکنون 46 درصد از کل صنعت سیمان کشور، 47 درصد از کل صنایع داروسازی کشور و 25 درصد از صنایع کاشی سازی ایران در اختیار شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی است که این موضوع در کنار حضور قابل توجه این مجموعه شرکت ها در بخش های مختلف دیگر به خوبی نشان دهنده تاثیرگذاری شستا در صنایع مختلف کشور است.

46درصد سیمان کشور در سبد شستایی‌ها

وابستگی شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی به وزارت رفاه و تامین اجتماعی و ایجاد برخی حرف و حدیث ها در مورد نحوه عملکرد و سرمایه گذاری این شرکت بزرگ در کنار برخی اظهار نظرها مبنی بر مخدوش بودن عملکرد آن، فرصتی را در ادغام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جهت تغییر مسیر کاری این مجموعه به وجود آورده است.

عبدالرضا شیخ الاسلامی، وزیر جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی که به تازگی توانسته است از نمایندگان مجلس برای تصدی این وزارتخانه تازه تاسیس رای اعتماد بگیرد اخیرا در مورد آینده شرکت شستا برخی از ایده های خود را مطرح و از آن دفاع کرده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح کرده است که سرمایه گذاری تامین اجتماعی ظرفیت و قابلیت مناسبی برای تقویت بخش تعاون و توسعه فعالیت های اقتصادی تعاونی ها در کشور دارد.

شیخ‌الاسلامی: "شستا" "یکتا" می‌شود

شیخ الاسلامی عنوان کرده است که خواهد توانست ظرف مدت 2 سال از آغاز فعالیت وزارتخانه جدید، مجموعه شرکتهای شستا را به به بخش تعاونی کشور واگذار کند.

وی با بیان این جمله که می توانم ظرف 2 سال "شستا" را به "یکتا" تبدیل کنم در واقع به وجود سرمایه ها و ظرفیت های فراوانی در این شرکت بزرگ و قابل توجه کشور اشاره کرد که شاید بتوان از این طریق قدرت بازدهی آن را افزایش داد، همچنین از امکانات مالی آن به نفع ذینفعان آن که همان کارگران و بیمه گذاران است، استفاده های بهتری صورت گیرد.

از سویی می توان ایده وزیر جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی را نوعی زنگ خطر برای شرکت های زیان ده شستا و مدیرانی که از توانمندی کافی برای هدایت مجموعه های مختلف شستا برخوردار نیستند دانست.

زنگ خطر برای مدیران ضعیف

هرچند نباید از این موضوع هم غافل شد که حدود دخالت دولت در اداره امور مربوط به تامین اجتماعی و یا شستا همیشه محل مناقشه و بحث های فراوانی بوده است. کارگران معتقدند که این سازمان را با پول خود و کارفرمایان اداره می کنند و دولت تنها کمکی که می تواند به این مجموعه بزرگ داشته باشد، فقط پرداخت بدهی های خود است نه دخالت در نحوه اداره آن.

علی دهقان کیا در گفتگو با مهر با بیان اینکه شستا یک واحد سرمایه گذاری تامین اجتماعی است که با هدف حمایت و پاسخگویی به نیازهای مالی تامین اجتماعی ایجاد شده است، گفت: به زبان ساده شستا ایجاد شده بود تا اگر زمانی تامین اجتماعی نتوانست از طریق دریافت حق بیمه ها، هزینه های خود را تامین کند بتواند از طریق درآمدهای شستا این کار را انجام دهد.

سود شرکت‌های شستا پایین‌تر از بهره بانکی!

عضو سابق شورای عالی تامین اجتماعی اظهار داشت:در سالهای گذشتهوضعیت سوددهی شرکت های زیرمجموعه شستا بررسی ومشخص شد جمع سرمایه گذاریهای این بخش از بهره بانکی اصل پول کمتر است؛ یعنی اینکه اگر شستا فعالیت نمی کرد و منابع آن به یک حسابی در بانک نگهداری می شد سود بیشتری از فعالیت های صورت گرفته نصیب ذی نفعان می شد.

دهقان کیا ادامه داد: البته مشخص نیست که منظور اصلی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از واگذاری 2 ساله شستا به بخش تعاون چه بوده است؟ آیا در نظر است تا شرکتهای سرمایه گذاری تامین اجتماعی به تعاونی ها فروخته شود؟ آیا قرار است پول حاصل از فروش شرکتها به تعاونی ها به تامین اجتماعی بازگردد و یا خیر؟

وی بیان داشت: در مورد تامین اجتماعی بهترین حمایت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سازمانی که برای کارگران است این خواهد بود که کمک کند تا استقلال آن افزایش یابد که البته نظارت دولت را نیز باید به همراه خود داشته باشد.

ورود کارگران به مدیریت شستا

عضو سابق شورای عالی تامین اجتماعی افزود: وزیر تعاون، کار و رفاه باید کمک کند تا عضویت نمایندگان کارگران در هلدینگ ها و مجموعه شرکت های شستا تثبیت شود و این امکان ایجاد شود که نمایندگان کارگری بتوانند در اداره امور شرکت های تامین اجتماعی مشارکت داشته باشند.

به گفته دهقان کیا، متاسفانه در حال حاضر بیشتر شرکت های شستا یا زیان ده شده اند و یا در نقطه سر به سر از هزینه ها و درآمدهای خود قرار دارند و این روند نیازمند اصلاح و بازنگری است.

وی با تاکید بر اینکه هم اکنون میزان منافعی که از طریق شرکت های زیرمجموعه شستا به کارگران و بیمه شدگان می رسد مخدوش و نامشخص است، گفت: تاکنون کسی موفق نشده است سرمایه واقعی شستا را برآورد و اعلام کند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر