بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۰ - ۰۸:۴۶
پس از مشخص شدن خریدار محموله 500 هزار بشکه ای نفت خام

نفت در بورس کالا جیب به جیب شد !

فروش این میزان نفت خام پس از سه بار شکست در مرحله عرضه در حالی طی نوبت چهارم صورت گرفته که نرخ حق بیمه یا همان پرمیوم یک دلار و 40 سنتی آن با تقاضای خریدار به صفر رسیده و از طرفی قیمت آن نیز با تخفیف یک دلار و 35 سنتی روبرو بوده است که مجموعا 2 دلار 75 سنت به خریدار تخفیف داده شده یعنی بالغ بر یک میلیون و سیصد و هفتاده و پنج هزار دلار ( حدود یک میلیارد و پانصد میلیون تومان ) .
کد خبر : ۵۲۹۵۱
پس از آنکه بورس کالا در سه نوبت از پیدا کردن مشتری برای خرید محموله های عرضه شده از سوی شرکت ملی نفت ایران ناکام ماند طی چهارشنبه هفته گذشته با فروش 500 هزار بشکه نفت خام در بورس کالا آرزوی بورسی شدن این طلای سیاه به واقعیت تبدیل و طلسم عدم انجام معاملات آن شکسته شد .

بنا بر گزارش بورس نیوز فروش این میزان نفت خام پس از سه بار شکست در مرحله عرضه در حالی طی نوبت چهارم صورت گرفته که نرخ حق بیمه یا همان پرمیوم یک دلار و 40 سنتی آن با تقاضای خریدار به صفر رسیده و از طرفی قیمت آن نیز با تخفیف یک دلار و 35 سنتی روبرو بوده است که مجموعا 2 دلار 75 سنت به خریدار تخفیف داده شده یعنی بالغ بر یک میلیون و سیصد و هفتاده و پنج هزار دلار ( حدود یک میلیارد و پانصد میلیون تومان ) .

به هر ترتیب پیگیری خبرنگار بورس نیوز نشان داد شرکت کارگزاری خبرگان سهام روز چهارشنبه 500 هزار بشکه نفت خام عرضه شده از سوی شرکت ملی نفت ایران را برای شرکت نفتی نیکو جرسی به قیمت 105 دلار و 49 سنت با پرمیوم صفر خریداری کرده است.

این در حالی است که صد در صد سهام شرکت نفتی نیکو جرسی متعلق به شرکت ملی نفت ایران می باشد و در واقع از شرکت های تابعه شرکت ملی نفت ایران است و با این خرید و فروش نفت ،تنها در مجموعه شرکت ملی نفت جیب به جیب شده است .


گفتنی است تأمین منابع صنایع نفتی، فایناس و فروش بخشی از منابع نفت خام ایران از جمله وظایف شرکت نفتی نیکو جرسی بوده که مقر آن در شهر جرسی کشور انگلیس قرار دارد. برخی اخبار حکایت از آن دارد که شرکت ملی نفت ایران باز پرداخت سرمایه گذاری های شرکت نیکو را از طریق فروش نفت خام به این شرکت انجام می دهد.

بر اساس این گزارش در حالیکه اساس معاملات در بورس کالا، کشف قیمت شفاف و عرضه و تقاضا واقعی برای کالاها و مواد عرضه شده عنوان می شود اما معلوم نیست چرا شرکت ملی نفت با عرضه نفت خام، دوباره آن را با شرایطی آسان تر از طریق شرکت های تابعه خریداری نموده  است؟

گفتنی است قمصری مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران طی نشست خبری که در چهارشنبه هفته گذشته با خبرنگاران بازار سرمایه داشت اظهاراتی را بیان کرد که با تناقض های بسیاری مواجه بود.

وی با تأکید بر شفافیت مکانیزم قیمت گذاری از طریق معاملات در بورس کالا در عین حال مدعی شد: پیش از ورود به بورس کالا شرکت ملی نفت از سیستم بازاریابی شفاف و مناسبی برخوردار بود و این در حالی است که عرضه نفت خام و فرآورده های آن در هیچ کجای دنیا مستقیماً از طرف تولید کننده در بورس معامله نشده و ایران اولین تجربه موجود در این زمینه است.

به گفته این مقام مسئول روند خلاف جهت با دنیا در زمینه عرضه نفت در بورس مطابق با تکلیفی که به شرکت ملی نفت شده اجرا می شود و چنانچه در فروش محصولات، کمک ها و انتظاراتی که در این زمینه از سازمان بورس وجود دارد در اختیار شرکت ملی نفت گذارده نشود دیگر نفت خام در بورس کالا عرضه نخواهد شد.




دنباله ها به نقل از سایر رسانه ها در گذشته

حافظ حقوق اقتصادي ملت در شرکت نيکو کيست؟

شرکت دولتي نيکو از شرکت هاي تابعه شرکت ملي نفت ايران است که در جرسي انگليس به ثبت رسيده است. اين شرکت محل تجمع تخلفات مالي بسياري از دستگاه هاي اجرايي است.

وجوه و نقدينه ارزي اين شرکت در حکم تنخواه گردان ديگر دستگاه ها و به نوعي سابقا جمعداري وزارت نفت محسوب مي شده و به دلايل گوناگون از جمله تقرير صورت هاي مالي دفاتر به زبان انگليسي، فاقد عملکرد شفاف مالي است.

اين شرکت، نفت را بشکه اي زيرقيمت روز از شرکت ملي نفت خريداري مي کند و در بازارهاي خارجي به قيمت روز مي فروشد. به ديگر معنا محموله بارگيري شده به نفع اين شرکت به محض جداشدن از اسکله خارک يا لاوان درجا بشکه اي حداقل 2 دلار براي اين شرکت سود دارد.

اسناد مثبته اين رويداد مالي و ساير سوء جريانات مالي از جمله درج اعداد و ارقام درآمدي به کمتر از ميزان واقعي در صورت هاي مالي سابقا مورد ايراد واقع شده و با ادعاي مضحک به اين دليل که اگر به قيمت واقعي ثبت کنيم بايد به دولت انگليس ماليات بپردازيم مقامات نظارتي را توجيه و تلويحا قانع کرده اند.

در حالي که شرکت را براي اين مي برند در منطقه آزاد جرسي ثبت مي کنند تا از معافيت هاي مالياتي مناطق آزاد مثل هر نقطه از جهان استفاده کنند.

دولت اصولگرا بايد با برخورد با مديران قانون گريز و مجلس اصولگرا از طريق ديوان محاسبات در اختيار خود بايد وفق بند “ز” از ماده 23 قانون ديوان محاسبات کشور به مديران قانون گريز نفتي ثابت کند، از يک بشکه نفت 600 توماني، چقدر سود عايد شرکت نيکو مي شود و سهم خزانه کشور از ارزش افزوده خريد و فروش نفت بشکه اي 600 تومان به 60 دلار در اين شرکت چقدر است؟ اگر مجلس از طريق ديوان محاسبات و دولت از طريق سازمان حسابرسي از حقوق اقتصادي ملت در اين شرکت دفاع نکند، چه نهادي بايد اين کار را انجام دهد. حافظ حقوق اقتصادي ملت در شرکت نيکو کيست؟


خلاصه مقاله رضا جامه اي - روزنامه رسالت، شماره 6086 به تاريخ 28/11/85، صفحه 4(اقتصادي)



عزل مدیر عامل اول نیکو

پشت پرده ترین مدیر نفت عزل شد. سید مجید هدایت زاده رضوی، آنقدر بود و چنان پشتوانه هایی داشت که برکناری اش نفت را انگشت به دهان کند. شرکت نفتیران اینترترید (نیکو) که بازوی بین المللی شرکت ملی نفت ایران است حالا باید با بنیان گذارش خداحافظی کند. ساختمان سیصد میلیون فرانکی زیبا و مشرف به دریاچه لوزان هم از چند روز دیگر با صاحبش نامحرم می شود تا محرم محمدجواد عاصمی پور شود.

از تشکیل نیکو تا ایتالیا

نیکو در سال 1369 با هدف حضور در بازارهای کاغذی نفت و جذب منابع مالی با تصویب هیئت مدیره شرکت ملی نفت در جرسی انگلیس تشکیل می شود. آن زمان هدایت زاده هم معاون بین الملل وزارت نفت بود و هم مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت. جنگ تازه تمام شده و کشور محتاج مایحتاج عمومی اش بود. پس دوستان بازرگانی ساکن نفت تا زمینه سازی و تامین مالی واردات گندم و اقلام اساسی پیش می روند. سال 70 اما هدایت زاده به دلایلی از نفت رفت تا سفیر ایتالیا شود. در فاصله آذر 1370 تا سال 78-79، اما حجت الله غنیمی فرد (دایی همسر هدایت زاده) با حفظ سمت مدیریت بین الملل نفت، رئیس هیات مدیره نیکو بود تا اینکه در سالهای پایانی دهه 70، هدایت زاده از ایتالیا برگشت و امانت را تحویل گرفت.

سوآپ نفت و میعانات ایران در اختیار نیکو

نیکو با فروش 100 هزار بشکه نفت کارش را آغاز کرد تا به پشتوانه آن، وارد بازارهای کاغذی نفت شود و سود ببرد. این نفت را هم به مراکش و آفریقای جنوبی می فروخت. در دوره تحریم آمریکا در سال 1994، فروش نفت نیکو به 350 هزار بشکه در روز رسید اما دوباره به حدود 120 هزار بشکه برگشت. امروز نیکو علاوه بر فروش این میزان نفت، سوآپ 140 هزار بشکه ای نفت خزر را هم در اختیار دارد. 300 هزار بشکه میعانات نفتی می فروشد و کریدیت فروش سالانه 2 تا 3 میلیارد دلار مازوت را در جیب دارد. این هم قدرتی به نیکو داده است تا صاحبش بتواند از بانک های بزرگ وام بگیرد و روابط نزدیکی با بزرگان بازار تجارت و سیاست برقرار کند. خرید بنزین را هم به این مجموعه باید افزود که خود بحثی مطول دارد. نیکو 60 دردصد بنزین ایران را از یک شرکت اروپایی می خرد.

پول نیکو کجا می رود

گفته می شود نیکو در این سال ها حدود 15 میلیارد دلار فاینانس (با سپرده و سود) برای پروژه های نفتی ایران جذب کرده است. از وام 4 میلیارد دلاری ژاپن گرفته تا فاینانس پروژه های 6، 7 و 8 و 12 پارس جنوبی و طرح توسه میدان نفتی دارخوین. پول توسعه میدان نفتی آزادگان، فازهای 4 و 5 پارس جنوبی، طرح آماک، طرح توسعه میدان سلمان. پروژه های گازرسانی را هم باید به این مجموعه افزود. نیکو نفت و فرآورده های در اختیارش را پشتوانه می کرد و فاینانس می گرفت. این یعنی قدرت نیکو.

پترو نیوز تاريخ انتشار: 23 اردیبهشت 1387 - ساعت:15:34:51

اشتراک گذاری :
ارسال نظر