بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۵
کد خبر : ۵۲۹۶۲
سايت اطلاع رساني وزارت بهداشت به نقل از معاون داروي سازمان غذا و داروي وزارت بهداشت از مردم خواست اقدام غيرقانوني فروش آدامس‌هاي محرك جنسي را در داروخانه‌ها به مراجع مربوط گزارش كنند.

جام جم آنلاين: دكتر محمدرضا شانه‌ساز گفت: هيچ داروخانه‌اي حق فروش آدامس‌هاي محرك جنسي را ندارد. لازم است مردم چنين مواردي را به دانشگاه‌هاي علوم پزشكي سراسر كشور گزارش كنند تا برخوردهاي قانوني لازم صورت گيرد.

به گفته او بازرسان سازمان غذا و دارو با چنين مواردي برخورد قانوني مي‌كنند اما ظاهرا براي اين برخوردها وزارت بهداشت به گزارشات مردمي نياز دارد.

معاون داروي سازمان غذا و داروي وزارت بهداشت فروش اين آدامس‌ها در عطاري‌ها، سوپرماركت‌ها و مغازه‌هاي ديگر را نيز ممنوع اعلام كرد و افزود: البته بايد ميان آدامس‌هاي مختلف تفكيك قائل شد؛ چرا كه در حال حاضر در دنيا آدامس‌هاي درماني هم ساخته مي‌شود و يكي از انواع داروهاي جديد در دنيا به شكل آدامس و پاستيل ساخته و عرضه مي‌شود كه عرضه اين داروها در داروخانه‌ها با مجوز سازمان غذا و دارو مشكلي ندارد.

اين اطلاعيه در واقع وجود چنين كالايي را در بازار كشور تاييد مي‌كند و اين نشان مي‌دهد كالايي كه در ماهواره به‌راحتي تبليغ مي‌شود، براحتي در بازار كشور نيز يافت مي‌شود.

علاوه بر آدامس محرك جنسي، شكلات، انگشتر، گردنبند و عطرهاي محرك جنسي نيز در شبكه‌هاي ماهواره‌اي تبليغ مي‌شوند كه ظاهرا دسترسي به آنها تنها با مراجعه به برخي از داروخانه‌ها يا سوپرماركت‌ها و حتي با يك تماس تلفني امكان‌پذير است.

از طرفي هر چند از سوي يك مقام رسمي و سايت رسمي وزارت بهداشت اين خبر نقل مي‌شود اما با تجربه‌اي كه در خصوص آدامس مخدر به نام «پان پراگ» وجود دارد، اعلام ممنوعيت فروش يك كالاي غيرمجاز تنها يك گام از برخورد محسوب مي‌شود.

در واقع وزارت بهداشت تنها به وظيفه اش براي اطلاع‌رساني از وجود كالايي غير قانوني عمل مي‌كند اما ساير نهادهاي مرتبط از جمله وزارت بازرگاني،اداره گمرك،ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز و حتي ستاد مبارزه با مواد مخدر نيز در اين خصوص بايد پاسخگو باشند.

آدامس مخدر!

ماجراي وجود آدامس مخدر در كشور ابتدا با همين هشدارها نسبت به مصرف آن آغاز شد و حتي در شهريور سال 86،ستاد مبارزه با مواد مخدر طي اطلاعيه‌اي در خصوص رواج يك ماده مخدر مصنوعي در قالب آدامس و به نام «پان پراگ» در بين نوجوانان و جوانان هشدار داد.

دليلي كه مصرف‌كنندگان «پان پراگ»ها را به ‌سمت آن مي‌كشد، احساس گرمي، سرخوشي موقت، سبكي سر، گيجي و شادي كاذب است كه علاوه بر مخدر بودن، هشدار داده شده كه مصرف آن بسيار سرطانزاست.

بنابر اطلاعيه ستاد مبارزه با مواد مخدر، در بعضي از استان‌هاي كشور بالاخص استان‌هاي شرقي مصرف ماده صناعي به نام پان پراگ (PAN PRAG) در بين نوجوانان و جوانان رايج شده و با نام‌هاي اغواكننده و با تبليغات كاذب از قبيل: تايتانيك، براق، راجا، بمب و ملوان زبل به صورت غير بهداشتي توسط عوامل سودجو و فرصت‌طلب به فروش مي‌رسد.

محتويات اين ماده تركيبي از تنباكو، آهك و اسانس بوده و احتمال تركيب مواد مخدر در برخي انواع آن نيز متصور و ممكن است اشاعه آن در سطح كشور، شهروندان را با خطر جدي مواجه سازد. در اطلاعيه ستاد مبارزه با مواد مخدر از هموطنان درخواست شده بود جدا از مصرف ماده مذكور خودداري كنند.

از آن اطلاعيه چند سالي مي‌گذرد اما مصرف اين آدامس مخدر همچنان گزارش مي‌شود تا جايي كه چندي پيش خبرگزاري فارس خبر داد موادمخدر پان پراگ در بسته‌بندي‌هاي زيبا و با تصاوير هنرپيشه‌هاي هندي و پاكستاني به كشور وارد شده است.

در واقع پان پراگ در بسته‌بندي زيبا وبا عكس‌هاي هنرپيشه‌هاي هندي و پاكستاني به صورت آدامس، پاستيل و پودرهايي با طعم نعناع و خوشبو كننده دهان همچنان وارد كشور مي‌شود.

بر اساس همين خبر قيمت اين ماده مخدر در مشهد 50 تا 300 تومان است.

طه طاهري، جانشين دبيركل ستاد مبارزه با موادمخدر در پاسخ به علت توزيع و افزايش مصرف پان پراگ در جنوب كشور، مصرف اين نوع مواد را مربوط به شهروندان افغان و پاكستاني ساكن در شرق ايران دانسته و ضمن تاييد نكردن گسترش مصرف اين ماده در كشور به ايسنا گفته است: اين ماده اعتيادآور پس از مصرف، وابستگي شديد جسمي در فرد مصرف كننده ايجاد مي‌كند كه تبعات فراواني هم به دنبال دارد. وي در عين حال وجود باورهاي غلط را در بين جوانان در مورد اعتيادآور نبودن اين ماده كه تحت عناوين و اشكال مختلفي از جمله آدامس به فروش مي‌رسد، در مصرف شدن اين ماده در برخي استان‌هاي جنوبي اعم از سيستان و بلوچستان بي تاثير ندانست و تاكيد كرد: وظيفه ما و ديگر نهادهاي متولي است كه در اين زمينه به ميزان مطلوب اطلاع رساني كنيم.

چه بايد كرد؟

اما چه بايد كرد وقتي كه حتي اعلام خبر ممنوعيت مصرف آدامس محرك جنسي از سوي وزارت بهداشت مي‌تواند وجود چنين كالايي را خبررساني كند و عده‌اي را مشتاق كند تا اين كالا را تهيه كنند؟

مسلما راهكار اصلي، حذف چنين كالايي در بازار كشور است اتفاقي كه منوط به همكاري چند سازمان و نهاد است. ظاهرا اين نوع كالاها نه از مرزهاي اصلي كشور كه به شكل كالاي مسافري وارد مي‌شود و به همين دليل،علاوه بر اطلاع‌رساني از خطرات مصرف اين گونه مواد بايد در كنترل مرزها و فرودگاه‌ها نيز بازنگري كرد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر