بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۹
در گروه فولادی هم خبر از درخواست افزایش قیمت محصولات در بورس کالا می رسد که در صورت تحقق می تواند نشانه ای مثبت برای شرکتهای حاضر در این گروه باشد
کد خبر : ۵۳۰۹۰

با اتمام ساعات معاملات روز چهار شنبه 90.06.02 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 56 واحد افزایش به رقم 21654 واحد رسيد . همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 296 واحد افزایش عدد 30868 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 86 واحد افزایش به رقم 25475 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 1459 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز فولاد مبارکه با 16 واحد افزایش شاخص ، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل کشتیرانی جمهوری اسلامی با 6 واحد کاهش ، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

بازار امروز در حالی آغاز شد که برای اکثر شرکتهای مختلف صف خرید چیده شده بود اما تردید معامله گران باعث شد که قبل از شروع ساعات معاملات نسبت به حذف دستورهای خرید اقدام کنند و در نهایت بازار در محدوده مثبت اما پایین تر از نرخ حداکثری کار خود را آغاز کرد و تلاشهایی برای رشد سریع قیمت ها صورت گرفت که در میانه معاملات با عرضه های سنگین متوقف شد.

به اعتقاد اهالی تالار، عرضه های امروز بیشتر به دلیل عدم اطمینان سرمایه گذاران به روند صعودی بازار بود و بیشتر سهامداران سعی در ثبت سود خود پس از مدتها با کمترین سطح ممکن بازدهی داشتند اما در صورتیکه روند معاملات هفته آتی هم مثبت باشد همین فروشندگان روز جاری به خریداران سهام بدل خواهند شد که با توجه به شواهد احتمال این سناریو زیاد است.

در گروه تجهیزات ارایه اطلاعات جدید شرکت صدرا به سازمان بورس و اعلام تعدیل منفی 20 ريالی به ازای هر سهم در گزارش شفاف سازی از نکات حایز اهمیت بازار روز جاری بود که انتظار سهامداران را برای بازگشایی نماد پایان نداد به اعتقاد اهالی تالار در این نماد اختلاف نظرهای شدیدی بر سر اعلام سود بین سازمان بورس و شرکت وجود دارد که سهامداران را گیج کرده است و به دلیل نوع فعالیت شرکت فرصت سفته بازی را در اختیار برخی نفرات گذاشته است شاید به همین دلیل دیگر سهام تجهیزاتی نیز در بازار روز جاری تا مرحله صف فروش پیش رفتند.

در معاملات امروز بلوک 67 درصدی سرمایه گذاری بوعلی هم توسط سازمان اقتصادی کوثر عرضه شد که در قیمت 1050 ريال معامله شد پیشتر فعالان بازار بانک دی را خریدار این بلوک اعلام کردند اما هنوز این امر از سوی هیچ مقام رسمی تأیید نشده است.

به اعتقاد اهالی تالار مجموعه دی در بازار بورس تهران در حالی ایجاد هلدینگی قوی است که تحرکات روی نماد بیمه دی، بانک دی و ... بیانگر این واقعیت است.

جابجایی سهام در بین زیر مجموعه های سایپا (سرمایه گذاری سایپا، پارس خودرو) هم بیانگر تحرکات این گروه برای ایجاد نقدینگی لازم جهت پرداخت اقساط معامله سهام سایپا است اما نگاه اهالی تالار به این گروه مثبت می باشد و ورود جریان نقدینگی به این گروه بسیار زیاد است که می تواند تداوم روند صعودی آن را محتمل نماید.

در گروه انفورماتیک شرکت فن آوا، افرانت و تا حدی ایران ارقام و داده پردازی روزهای خوبی را سپری می کنند و نظاره گر کوچ دیگر هم گروهی خود یعنی تجارت الکترونیک پارسیان از فرابورس به بورس هستند اما خدمات انفورماتیک که چندی است با بی مهری سهامداران عمده خود مواجه شده همچنان در حال ساختن کف برای شروع یک رالی صعودی و جبران بخشی از افت قیمت خود می باشد شاید انتظار سهامداران در این نماد با ارایه گزارش شش ماهه به پایان برسد.

در گروه فولادی هم خبر از درخواست افزایش قیمت محصولات در بورس کالا می رسد که در صورت تحقق می تواند نشانه ای مثبت برای شرکتهای حاضر در این گروه باشد همچنان که اقبال بازار به این گروه در روز جاری کم نبود و فولاد خراسان، نورد و قطعات فولادی، فولاد خوزستان و فولاد آلیاژی یزد هم مثبت بود.

در گروه ساختمانی نیز شرکت سرمایه گذاری ساختمان ایران و نوسازی ساختمان تهران با توجه به رشد چند وقت اخیر بانک اقتصاد نوین که این دو شرکت سهامدار آن هستند و نزدیک شدن به پایان سال مالی خود (30 شهریور ماه) روند مثبتی در پیش گرفته اند که تقریباً مدل هر ساله این دو شرکت است البته بین المللی توسعه ساختمان و آ.اس.پ بهمراه سامان گستر اصفهان هم روند مثبتی دارند که به انتظار سهامداران از دستیابی به سود بالاتر آنها با رونق گرفتن نسبی بازار مسکن در تابستان سال جاری مرتبط است.

در نهایت به نظر می رسد در الگوی تحلیل تکنیکال شاخص کل یک سر و شانه ادامه دهنده وجود آمده که بیانگر شیب صعودی شاخص طی ماههای پیش رو است هر چند که میزان شدت آن مشخص نیست.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر