بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۰
کد خبر : ۵۳۴۵۲

گرچه اسفنديار رحيم‌مشايي طي ماه‌هاي اخير ترجيح داده تا كمتر در رسانه‌ها و اخبار حضور داشته باشد و از موضع‌گيري علني خودداري مي‌كند، اما به نظر مي‌رسد اين تغييرات تنها در تاكتيك و شيوه عملكرد و فعاليت وي باشد و در حال حاضر تمايل دارد تا غيرعلني و كم‌ سروصدا، برنامه‌هاي خود را دنبال كند. 

مجموعه سخنراني‌هاي مشايي در جمع مديران و دست‌اندركاران روابط عمومي سازمان‌ها در قالب كتابي تحت عنوان «انقلاب اسلامي؛ دستاوردها و ضرورت‌هاي اطلاع‌رساني» توسط مركز ارتباطات، اطلاعات و تبليغات دفتر رييس‌جمهور در حالي منتشر شد كه در ماه‌هاي اخير رييس دفتر احمدي‌نژاد چهره خود را از تيررس خبرنگاران و رسانه‌ها مخفي نگه داشت تا شايد اندكي از حساسيت‌هاي چند ماه گذشته بر وي و اطرافيانش كاسته شود.
 
اما سخنان منصور ارضي در شب‌هاي احيا مبني بر حذف فيزيكي وي نشان داد كه تاكتيك سايه هم او را از افكار منتقدان سرسخت خود بيرون نكرده است و همچنان بر حذف وي اصرار دارند. بعد از سخنان مداح معروف، مشايي پس از قريب به چهار ماه در مراسم تجديد بيعت دولت با آرمان‌هاي امام راحل و ديدار هيات دولت با مقام معظم رهبري حاضر شد و توجه رسانه‌ها را جلب كرد اما به نظر نمي‌رسد كه اين حضور كوتاه‌مدت و كم‌رنگ او ادامه داشته باشد.
 
در مقدمه اين كتاب آمده است: «مركز ارتباطات، اطلاعات و تبليغات دفتر رييس‌جمهور با توجه به رسالتي كه در تبيين ارتباطات و اطلاع‌رساني در ساحت دولت كريمه و خدمتگزار دارد، وظيفه خود مي‌داند مباحث مربوط به وظايف روابط عمومي‌ها را در مجموعه‌يي گردآوري كند تا همچون چراغي فراروي فعالان اين عرصه باشد.»

همچنين ترسيم افق‌هاي اطلاع‌رساني، ضرورت توجه به تنوع مخاطبين و سليقه‌ها، بهره‌مندي حداكثري از ظرفيت‌هاي اطلاع‌رساني، اقدامات دولت، برنامه‌ريزي راهبردي در تبليغ و اطلاع‌رساني، احمدي‌نژاد و بازگشت به گفتمان امام خميني(ره) و ضرورت انعكاس حقايق و دستاوردهاي دولت از جمله عناوين محتوايي اين كتاب است.

حضور نيافتن در مجامع عمومي و سخنراني‌ها و عدم موضع‌گيري علني مشايي از يك سو و انتشار كتاب و روزنامه‌هاي منسوب به وي و راه‌اندازي سايت‌هاي خبري نشان مي‌دهد كه او در حال حاضر تمايل دارد تا در سايه و در پشت پرده و غيرعلني برنامه و اهداف خود را پيگيري كند تا شايد اينگونه بتواند توجه منتقدان اصولگرا و بانفوذ خود را تا زمان انتخابات بكاهد اما در عين حال هرازچندگاهي با خواست خود و با برنامه قبلي از سايه بيرون مي‌آيد.
 
گردآوري و انتشار كتاب مجموعه سخنراني‌هاي مشايي توسط مركز ارتباطات، اطلاعات و تبليغات دفتر رييس‌جمهور با مسووليت محمدحسين صالحي‌مرام از نزديكان مشايي، نشان مي‌دهد كه حضور اندك وي در رسانه‌ها نيز با خواست خود بوده چرا كه صالحي‌مرام با حكم مشايي دبير شوراي اطلاع‌رساني و معاونت ارتباطات و اطلاع‌رساني دفتر رييس‌جمهور را بر عهده دارد و به نظر نمي‌آيد بدون هماهنگي با مشايي اين كتاب را منتشر كرده باشد. 

از طرف ديگر انتشار اين كتاب توسط نهاد رياست‌جمهوري و با هزينه اين نهاد، نشان از اين دارد كه محمود احمدي‌نژاد نيز همچنان بر دفاع و پشتيباني از يار ديرين خود اصرار دارد و با وجود انتقادات فراوان و فشارهاي اصولگرايان، او نه تنها قصد كنار گذاشتن مشايي را ندارد كه براي ترويج و تبليغ افكار او، از نهاد رياست‌جمهوري هم هزينه مي‌كند.

اگرچه اسفنديار رحيم‌مشايي در اين مدت سكوتي معنادار داشت اما اين سكوت را نبايد به معناي عدم فعاليت و انزواي سياسي وي معنا كرد. به نظر مي‌رسد مشايي راه رسيدن اهداف و برنامه‌هاي خود را در سكوت خودساخته و پنهان ماندن از چشمان منتقدان و حساسيت‌زدايي از خود مي‌داند.
 
حضور كم‌رنگ اما زيرپوستي مشايي در عرصه فعاليت‌هاي سياسي اين گمانه را بيشتر مي‌كند كه وي با بايكوت چند وقته خود، قصد دارد در زماني مناسب و نزديك به انتخابات وارد عمل شود و اين فرضيه را تقويت مي‌كند كه در آينده‌يي نزديك بايد شاهد حضور پررنگ وي در مناسبات و مبارزات انتخاباتي باشيم؛ مساله‌يي كه منتقدان و مخالفان اصولگراي او را بر آن داشته تا در چند ماه گذشته مخالفت خود را علني‌تر و جدي‌تر دنبال كنند و حتي نام «انحراف» را بر جريان و اطرافيان مشايي بگذارند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر