بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۰ - ۰۵:۱۵
میزان بازدهی معاملات سرمایه گذاران در نیمه اول سال جاری مشخص شد:

بازدهی صفر و منفی حاصل فعالیت بیش از 85 درصد سرمایه گذاران بورس تهران

این میزان بازدهی را از صندوق های سرمایه گذاری در حالی شاهد هستیم که مدیران این صندوق ها عمدتاً از برجسته ترین و با تجربه ترین فعالان بازار بوده و تسلط لازم را به تمامی زوایای روند معاملات بورس دارند. در حالیکه به نظر می رسد صندوق ها در این دوره از رشدی همانند رشد شاخص جا مانده اند.
کد خبر : ۵۳۹۲۳

در حالی به نیمه اول سال جاری نزدیک می شویم که بازار سهام بیشتر روزها را با روندی منفی سپری کرد و بی ثباتی های سیاسی در داخل و اوضاع نا بسامان اقتصاد بین المللی موجب ریزش های شدید در بورس شد.

به گزارش بورس نیوز، سیر نزولی بازار به ویژه در اردیبهشت و خرداد ماه بازدهی های بالای سرمایه گذاران بورس اوراق بهادار در اواخر سال گذشته و فروردین ماه سال جاری را به کلی تبخیرکرد تا بازار هر آنچه را که معامله گران پیش از آن کسب کرده بودند، از آنها باز پس گیرد.

در این بین برخی با خارج کردن سرمایه خود از بورس و توقف انجام معاملات توانستند این بازدهی را برای خود حفظ کرده و به سود دست یابند.

اما جدا از این گروه که به نظر می رسد تعداد آنها در بورس ناچیز باشد، مابقی سرمایه گذاران با از دست دادن سودهای به دست آورده، با صبر پیشه کردن تنها موفق به حفظ سرمایه خود شدند.

هر چند بخش اعظم سهامداران و فعالان به امید بازگشت بازار و تغییر روند به سمت صعود، همچنان رفتار سهامداری خود را حفظ کردند، اما با گسترش فضای بی اعتمادی در خصوص آینده بورس، در نهایت از سرمایه گذاری خود با بر جا گذاشتن ضررهای هنگفت خارج شدند و در نتیجه بازدهی آنها کاهش یافت.

در پی یک نظر سنجی که در همین رابطه از سوی بورس نیوز انجام شد، فعالان بازار سهام و مخاطبان ما با شرکت در این نظر سنجی آراء خود را ارایه کردند و از بین 1615 رأی، بیش از 68 درصد از شرکت کنندگان در این نظر سنجی اعلام داشتند که در روند معاملات نیمه اول سال جاری با کاهش سرمایه خود مواجه شده و بازدهی منفی کسب کرده اند.

بیش از 17 درصد نیز اظهار داشتند که تنها موفق به حفظ سرمایه خود شدند. در نتیجه سود عایدی آنها در ابتدای سال در مقابل زیان معاملات در زمان ریزش بازار ، موجب شده از ابتدای سال تا کنون معاملات خود را بدون بازدهی سپری کنند.

رأی بیش از 85 درصد افراد به دو گزینه کاهش و حفظ سرمایه خود در معاملات نیمه اول سال جاری نشان دهنده این موضوع است که با وجود رشد شاخص کل و دستیابی نماگر بازار سهام به رکوردهای بی سابقه در طول فعالیت بورس بازدهی مناسبی عاید سهامداران نشده است. چرا که ورود سود نقدی(DPS) به فرمول محاسباتی شاخص کل موجب شده ارقام حاصل، واقعیت را به درستی نشان ندهند. چرا که محاسبه شاخص کل در حال حاضر بر اساس بازده قیمت و سود نقدی (TEDPIX) انجام می شود.

علاوه بر این نکته موضوع دیگری که بیشتر جلب توجه می کند، بازدهی صندوق های سرمایه گذاری است. چنانچه بر طبق آمار اعلام شده از ابتدای سال تا کنون صندوق های سرمایه گذاری تنها توانسته اند بازدهی حدود 14 درصدی را کسب کنند، در حالیکه شاخص کل بازار بیش از 20 درصد بازدهی را در طول این مدت از خود نشان می دهد.

این میزان بازدهی را از صندوق های سرمایه گذاری در حالی شاهد هستیم که مدیران این صندوق ها عمدتاً از برجسته ترین و با تجربه ترین فعالان بازار بوده و تسلط لازم را به تمامی زوایای روند معاملات بورس دارند. در حالیکه به نظر می رسد صندوق ها در این دوره از رشدی همانند رشد شاخص جا مانده اند.

این امر حاکی از آن است که شاخصی که در حال حاضر روند معاملات را نشان می دهد و بیانگر میانگین بازده قیمتی و سود نقدی بازار سهام است، خیلی قابل اتکا و اعتماد نیست.

گفتنی است با توجه به نکات بیان شده در حال حاضر نیاز به تهیه و تدوین شاخص دیگری احساس می شود که بتواند به درستی افت و خیز بازار را بیان کرده و بازدهی واقعی را نشان دهد.

در همین راستا نیاز به بازنگری و بررسی فرمول محاسباتی فعلی شاخص کل وجود دارد، چرا که یکی از زوایا و مولفه های اصلی سال جهاد اقتصادی توسعه و رشد روز افزون بازار سرمایه و بورس کشور است و باید به تمامی متغیرهای اصلی این بازار توجهی ویژه را معطوف کرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر