بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۸
کد خبر : ۵۴۰۹۲

تابناک: ثروتمندترین مرد جهان به سکوی پرتاب مجدد رئیس جمهور امریکا تبدیل می شود.

وارن بافِت كه در سال 2008 به عنوان ثروتمندترین مرد جهان شناخته شد نیز برای رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری امریکا در سال دو هزار و دوازده فعال شده است.

این میلیاردر امریکایی تلاش می کند باراک اوباما در انتخابات سال اینده به پیروزی برسد. وي كه زمانی از نامزدهای جمهوری خواه حمایت می کرد؛ درانتخابات ریاست جمهوری سال دو هزار و هشت نیز از باراک اوباما حمایت مالی کرد.

اين مساله نشان مي دهد كه او در هر دوره دقيقا از كسي پشتيباني كرده كه راي هم آورده و اين يعني بافت فقط نابغه اقتصادي نيست!

در این میان خبر جالب توجهی منتشر شده است مبنی بر اینکه وارن بافت به بانک «او امریکا»، پنج میلیارد دلار کمک اعطا می کند. بافت به هيچ وجه اهل كار هاي تبليغاتي نيست و از اين روست كه اگر قصد كمك به اين بانك را داشته قطعا خواسته از ورشكستگي آن كه ضربه بزرگي براي اوباما است جلوگيري كند.

این بانک که از بزرگترین بانکهای امریکا است دچار مشکلات مالی شده است و اقدام باقت مي تواند از ورشكستگي يكي از مهمترين بانكهاي كشور جلوگيري كند. احتمال مي رود با اين اقدامات وارن بافت به مغز اقتصادی حزب دموکرات و چپهای امریکا تبدیل می شود.

با این اوصاف، این سوال مطرح است که چرا وی از سیاستهای اقتصادی باراک اوباما حمایت می کند که سبب تشدید مشکلات اقتصادی امریکا و بالارفتن میزان بیکاری در کشور می شود.

نكته مهم اينجاست كه چون اوباما قصد دارد ماليات ثروتمندان را افزايش دهد غالب ميلياردرهاي آمريكايي تمايل به كمك به او را ندارند و شايد بافت آخرين شانس اوباما باشد.

اين روز ها اکثر مردم امریکا اعتمادشان را به سیاستهای اقتصادی اوباما از دست داده اند.بااین اوصاف، حمایت وارن بافت از باراک اوباما مي تواند به علت مسائل سياسي باشد زیرا وی در شرايطي اعتبار و پول خودش را برای اوباما صرف کند كه از نظر اقتصادی و منطقی، درست نیست.

به گزارش شبکه تلویزیونی فاکس نیوز، این اقدامات وارن بافت سبب شده است راستهای امریکا (جمهوري خواهان) انتقادهای بسیار شدیدی از او به عمل آورند.

اما بافت كيست؟

وارن ادوارد بافِت (به انگلیسی: Warren Buffett)، غالبأ با لقب باهوش اوماها یا دانشمند اوماها نامیده می‌شود. او یک آمریکایی سرمایه گذار، تاجر و یک انسان خیر می‌باشد.

او مدیر عامل و بیشترین سهام‌دار شرکت برکشایر هاتاوی می‌باشد. دارایی خالص او در حال حاضر ۵۲ میلیارد دلار برآورد شده‌است و در رتبه‌بندی فوربس در سپتامبر سال ۲۰۰۸ میلادی، به عنوان ثروتمندترین مرد جهان شناخته شده‌است.

در ماه ژوئن سال ۲۰۰۶، او بخش بزرگي از دارایی خود را به بنیاد بیل و ملیندا گیتس اهدا کرد. حجم دلاری اهدایی او تقریبأ ۳۰ میلیارد دلار است. اهدای دارایی در این سطح در تاریخ آمریکا بی‌نظیر بوده‌است. در آن زمان اعلام‌شد که این سطح کمک کافی است تا اندازهٔ اين بنیاد را به بیش از دو برابر افزایش داد.

او به كارهاي اجتماعي شلوغ و تبليغاتي تمايلي ندارد. سرگرمي او پس از بازگشت به منزل، درست كردن مقداري ذرت بوداده (پاپكرن) و تماشاي تلويزيون است.

زندگي ساده در عين ثروت

علارغم داشتن ثروت زیاد، او به داشتن زندگی مقتصدانه و رفتار فروتنانه مشهور است. او کماکان در خانهٔ خود در مرکز داندی در همسایگی اوماها، نبراسکا که در سال ۱۹۸۵ میلادی به ارزش ۳۱٬۵۰۰ دلار خریداری کرده‌است زندگی می‌کند. البته اوخانه‌ای گران‌تر در لاگونا بیچ، در ایالت کالیفرنیا دارد که در سال ۲۰۰۴ خریداری کرده‌است. ارزش خانهٔ او در اوماها در سال ۲۰۰۸ میلادی ۷۰۰٬۰۰۰ دلار برآورد شده‌است.

حقوق سالیانهٔ او در سال ۲۰۰۶ میلادی به عنوان مدير عامل (كه البته خودش براي خود تعيين مي كند) حدود ۱۰۰٬۰۰۰ دلار بوده‌است که در مقایسه با استاندارد درآمد یک شخص با شغل مشابه (مدیر عامل) ناچیز است. در سال ۲۰۰۷ میلادی بافت در بین ۱۰۰ مرد برتر تأثیرگذار در دنیا توسط مجلهٔ تایم آورده‌شد. او مردي بسيار فروتن است.

بافت همیشه خودش اتومبيل شخصي خود را مي‌راند و هيچ راننده يا محافظ شخصي ندارد. هرگز با جت شخصي سفر نمي‌كند هرچند كه مالك بزرگ‌ترين شركت جت شخصي دنياست.

توصيه هاي بافت

او خود از يازده سالگي كار ركد و در سيسزده سالگي اولين سهام خود را خريد و هميشه افسوس مي خورد كه چرا دير شروع كرد او هميشه توصيه مي كند كه گمان نكنيد فرزندانتان كوچكند به آنها سرمايه گذاري را بياموزيد.

وارن بافت نه با خودش تلفن همراه حمل مي‌كند و نه كامپيوتري بر روي ميز كارش دارد. او همیشه به جوانان می‌گوید: «از كارت‌هاي اعتباري دوري كنید و به خودتان متكي باشید؛ پول انسان را نمي‌سازد، بلكه انسان است كه پول را ساخته. ضمنا تا جایی یه می‌توانید، ساده زندگي كنيد. به توصيه‌هاي ديگران توجه نكنيد فقط به آنها گوش كنيد اما كاري را كه فكر مي‌كنيد درست است انجام دهيد. دنبال مارك‌هاي معروف نباشید.

آن چيزهایي را بپوشيد كه به شما احساس راحتي دست مي‌دهد. پول خود را به خاطر چيزهاي غيرضروري هدر ندهيد. تنها به خاطر چيزهایي خرج كنيد كه واقعا به آنها نياز داريد. اين زندگي شماست. چرا به ديگران اين فرصت را مي‌دهيد كه براي زندگيتان تعيين تكليف ینند».

شركت بافت از 63 شركت تشییل شده است. او هر ساله تنها يك نامه به مديران اجرایي اين شركت‌ها مي‌نويسد و اهداف آن سال را ابلاغ مي‌یند. او هرگز جلسات يا مكالمات تلفني را بر مبناي يك شيوه قاعده‌مند برگزار نمي‌یند و به مديران اجرایي خود 2 اصل آموخته است: اصل اول این است یه «هرگز ذره‌اي از پول سهامداران خود را هدر ندهید» و اصل دوم می‌گوید «اصل اول را فراموش نكنيد».

بافت نويسنده

بافت همچنين كتابهايي در آموزش راههاي كسب ثروت و اصول سرمايه گذاري نوشته كه به غالب زبانهاي رايج جهان ترجمه شده اند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر