بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۵
با بررسی بازدهی نیمه اول سال 90

بورس 89 با نتیجه 2 بر یک بورس 90 را برد !

در این بازه زمانی شرکت پارس پامچال بیش از 419 درصد بازدهی را نصیب سهامداران خود کرد تا با این میزان بازدهی در رتبه نخست در بین شرکت های فعال در بازار سرمایه قرار گیرد.
کد خبر : ۵۴۷۹۰

سر انجام بورس، نیمه اول سال جاری را با عبور از پستی و بلندی های بسیار به پایان رسانید و این در حالی بود که با افت و خیزهایی که طی این مدت در بازار رخ داد، نظر سنجی نشان می دهد بخش اعظم سرمایه گذاران بورس در این بازه زمانی با کاهش سرمایه خود مواجه شدند. البته برخی نیز با نقد کردن دارایی ها و خروج از بازار سهام توانستند از زیان ناشی از ریزش بازار بگریزند تا در زمان مناسب و شرایط مساعد مجدد به بازار بازگردند.

در این بین بودند افرادی که با زیان هنگفتی مواجه شدند و با دلسردی، سرمایه باقی مانده خود را از بازار خارج کردند تا بیش از این متضرر نشوند.

به گزارش بورس نیوز در این بازه زمانی شرکت پارس پامچال بیش از 419 درصد بازدهی را نصیب سهامداران خود کرد تا با این میزان بازدهی در رتبه نخست در بین شرکت های فعال در بازار سرمایه قرار گیرد.

در مقابل کارخانجات مخابراتی ایران با بازدهی منفی بیش از 53 درصدی در پایین ترین خانه جدول رتبه بندی شرکت ها از لحاظ بازدهی قرار گرفت.

همچنین میانگین بازدهی کل بازار سهام در حالی طی شش ماهه اول سال جاری به کمتر از 15 درصد رسید که برخلاف انتظارات سهامداران و سرمایه گذاران از بازدهی بورس در سال جهاد اقتصادی، اقتصاد کشور در سایه برخی ابهامات پیرامون مسایل سیاست داخلی و در کنار آن بحران های مالی جهانی با تضعیف حرکت صعودی خود مواجه شد و در عین حال بیمارگونه به حرکت خود ادامه داد.

این میزان بازدهی در حالی نصیب سهامداران و سرمایه گذاران شد که در مدت مشابه سال گذشته این رقم بیش از 37 درصد گزارش شده است.

جای بسی تأمل است که در این مدت برای رسیدن به اهدافی که برای سال جهاد اقتصادی در نظر گرفته شده، حمایت شایسته ای از سوی مسئولان و دست اندرکاران از بازار سهام صورت نگرفت و مسئولان در چنین شرایطی که بازار تشنه دریافت اخبار مثبت بود، سکوت اختیار کردند.

اما باید توجه داشت که عدم ارایه حمایت لازم از وضعیت بازار می تواند منجر به خروج سرمایه از بورس شود، چنانچه در چند ماه اخیر به دلیل ریزش های شدیدی که بازار با آن مواجه بود، سرمایه گذاران بسیاری با ضرر مواجه شدند و برای جلوگیری از زیان بیشتر، مابقی سرمایه خود را از بورس خارج کردند.

این نکته از آنجا اهمیت دارد که نقدینگی خارج شده از بازار می تواند در مواقعی با هجوم به دیگر بخش های بازار سرمایه از جمله بازار طلا و ارز نوسانات زیادی را ایجاد کند و با سرمایه گذاری غیر مولد به اقتصاد کشور ضرر برساند که البته ریسک سرمایه گذاری در چنین بازارهایی به مراتب بالاتر از ریسک سرمایه گذاری در بازار سرمایه است و در کنار بازدهی بالاتر، در زمان افت قیمت ها می توانند زیان بیشتری را نیز به سرمایه گذاران خود متحمل سازند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر