بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۴
عضو هیأت مدیره کانون شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت خطاب به سازمان خصوصی سازی:

شرکت های سهام عدالت استانی سهام آزاد قابل معامله ندارند

مهمترین اقدام این است که سازمان خصوصی سازی معادل طلب هایی که دریافت کرده و تخفیفی که در مرحله اول و دوم به سهام عدالت عشایر، روستایی و کمیته امداد امام خمینی (ره) ارایه کرده است، سهام عدالت آزاد کند
کد خبر : ۵۴۸۸۱

شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت استانی سال ها است برنامه ورود به بازار سهام را دارند، اما به نظر می رسد مشکلاتی پیش روی آنها قرار دارد که موجب به تأخیر افتادن اجرای این برنامه شده است.

دکتر شیخ، عضو هیأت مدیره کانون شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت در خصوص این برنامه در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز گفت: برای اجرای برنامه ورود شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت به بازار سهام ابتدا باید این شرکت ها تبدیل به شرکت سهامی عام شوند و پس از اصلاح اساسنامه و نیز افزایش سرمایه مراحل مربوط به پذیرش و ورود به بورس را طی کنند.

در همین راستا ابتدا باید ترکیب سهامداری آنها تغییر کند و البته هر گونه تغییر در اساسنامه با توافق و تأیید دو وزارت تعاون سابق و وزارت اقتصاد و امور دارایی بوده و طبق قانون باید تعاونی های سهام عدالت نیز به سهامی عام تبدیل شوند و لیست نهایی سهامداران خود را آماده و ارایه کنند.

وی با بیان اینکه 25 شرکت از شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت تا کنون مجوزهای لازم را گرفته اند، گفت: این شرکت ها باید افزایش سرمایه داده و ترکیب سهامداری خود را اصلاح کنند تا مردم عادی سهامدار آن شوند، بعد از آن این شرکت ها می توانند وارد بازار سهام شوند.

وی با بیان اینکه کانون شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت استانی پیگیر ورود این شرکت ها به بازار سهام است، اظهار داشت: در کمیته ای مشترک که با حضور کانون شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت، سازمان بورس اوراق بهادار، شرکت بورس و فرابورس و سازمان خصوصی سازی تشکیل شده، این موضوع در حال پیگیری است تا ورود این شرکت ها به بازار سهام نهایی شود.

عضو هیأت مدیره کانون شرکت های سرمایه گذاری استانی در رابطه با عدم پرداخت سود سهام عدالت نیز گفت: این سود بابت بدهی به دولت پرداخت می شود و تسویه بدهی ها موجب شده که سودی به مردم پرداخت نشود. اما عدم پرداخت سود سهام عدالت به موضوع افزایش سرمایه آنها ربطی ندارد، چرا که افزایش سرمایه به این منظور صورت می گیرد تا مردم سهامدار شوند، در حالیکه تعاونی های شهرستانی در حال حاضر سهامدار این شرکت ها هستند.

شیخ با بیان اینکه تمام سهام عدالت بصورت شناور آزاد بوده و سهامدار بلوکی ندارد، در رابطه با افزایش سهام پرتفوی حاضر در سهام عدالت گفت: تعداد سهام شرکت های حاضر در پرتفوی سهام عدالت افزایش یافته، بطوریکه بخشی از سهام شرکت های حاضر در این پرتفوی افزایش یافته و در بخش دیگر سهام شرکت های جدیدی نیز به آن افزوده شده است. که از جمله می توان به سهام دو شرکت پالایشگاه تهران و بیمه دانا اشاره کرد.

وی تأکید کرد: مهمترین اقدام این است که سازمان خصوصی سازی معادل طلب هایی که دریافت کرده و تخفیفی که در مرحله اول و دوم به سهام عدالت عشایر، روستایی و کمیته امداد امام خمینی (ره) ارایه کرده است، سهام عدالت آزاد کند.

افزون بر دهک های مذکور، سازمان خصوصی سازی باید معادل سودهایی که توسط شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت و نیز شرکت کارگزاری به حساب این سازمان واریز کرده اند، سهام آزاد کند؛ اما در حال حاضر این سهام آزاد نیست.

بر این اساس حتی در صورتی که شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت در بورس پذیرش شوند، سهام آزاد قابل معامله ای در بازار وجود ندارد.

وی در خاتمه گفت: ورود این سهام به بازار مراحل قانونی مربوط به خود را طی می کند و کانون تمام تلاش خود را به کار گرفته تا هر چه سریعتر برنامه ورود شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت و قابل معامله شدن سهام آنها در بازار اجرایی شود، اما زمان دقیق آن هنوز مشخص نیست.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر