بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۰ - ۰۳:۱۸
مدیر عامل شرکت سامان گستر اصفهان با اشاره به سال جهاد اقتصادی خبر داد:

شروع طرح جهاد اقتصادی مسکن (جام) و تفاهم برای ساخت فروشگاه هایپر استار

نيمه دوم سال 90 براي بازار مسكن و ساختمان پررونق‌تر پيش بيني مي شود، زيرا جابجايي نقدينگي بخش خصوصي در حوزه هاي طلا و ارز و افت و خيزهاي مربوطه ، صاحبان سرمايه را به بخش زمين و ساختمان كه از ثبات بيشتري برخوردار است، خواهد كشاند و در شش ماهه دوم انشاءا... شاهد رشد قابل توجهي در اين بخش خواهيم بود.
کد خبر : ۵۵۰۶۶

رکود بازار مسکن که از سال گذشته تا کنون همچنان تداوم داشته، فرصتی مغتنم برای بازار سرمایه کشور به حساب می آید. چرا که صنعت ساختمان صنعتی سرمایه بر بوده و پیامدهای ناشی از تکان خوردن آن و بازگشت رونق به این بازار می تواند لرزش های عظیمی را در بازار سهام ایجاد کند. بطوریکه با خروج حجم انبوهی از نقدینگی از بورس به سمت بازار مسکن، بازار سهام از تب و تاب می افتد.

به گزارش بورس نیوز با بازگشت اقبال سرمایه گذاران به سمت بازار مسکن، عمده نقدینگی موجود در جامعه دراین بازار بلوکه می شود، در حالیکه با تزریق آن به بخش تولیدی و سایر بخش های مولد اقتصادی می توانیم با توسعه فعالیت های تولیدی، صنعتی، بازرگانی و غیره شاهد رشد و شکوفایی اقتصاد ملی باشیم.

در همین راستا و برای آنکه از نحوه حرکت بازار مسکن و وضعیت کنونی آن مطلع شویم، گفتگویی ترتیب دادیم با مجید کیانی، مدیر عامل شرکت سامان گستر اصفهان که در زمینه صنعت ساختمان و سرمایه گذاری در بخش مسکن فعالیت دارد که شرح این گفتگو را در ادامه می خوانید.

* وضعيت صنعت ساختمان را در حال حاضر چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

وضعيت صنعت ساختمان در حال حاضر تفاوت عمده اي با قبل يعني شش ماهه اول سال 90 و كل سال 89 نكرده است. اما اقبال به سمت اخذ پروانه‌هاي ساختماني و شروع پروژه هاي جديد نمایان شده كه تأثير آن در آينده بر اين صنعت نمودار خواهدشد.

مهمترين مسئله در اين صنعت حجم معاملات ساختمان اعم از مسكوني ، تجاري و اداري و نيز معاملات زمين مي باشد كه عليرغم رشد جزئي ، هنوز به وضعيت مطلوب نرسيده و بخش عمده اي از سرمايه انبوه سازان در قالب پروژه هاي مختلف بلوكه شده است.

*روند قيمتي سهام شركت هاي ساختماني بورسي و فرابورسي را چگونه مي بينيد؟

قيمت سهام شركت‌هاي ساختماني بورسي نيز بدليل ركود در بخش خريد و فروش ، تغييرات ويژه اي نداشته و اگر هم در مواردي شاهد افت و خيز قيمت ها بوده ايم، به علت ساير فعاليت هاي شركت های ساختماني بزرگ بوده است.

البته با بررسي شاخص انبوه سازي در نیمه اول سال جاري مشاهده مي كنيد كه این شاخص متأثر از تغييرات شاخص كل بوده و نتوانسته نقش مؤثر و تعيين كننده اي در اين دوره ايفا كند.

* پیش بینی شما از وضعیت بازار مسکن و ساختمان در نیمه دوم سال جاری چیست؟

نيمه دوم سال 90 براي بازار مسكن و ساختمان پررونق‌تر پيش بيني مي شود، زيرا جابجايي نقدينگي بخش خصوصي در حوزه هاي طلا و ارز و افت و خيزهاي مربوطه ، صاحبان سرمايه را به بخش زمين و ساختمان كه از ثبات بيشتري برخوردار است، خواهد كشاند و در شش ماهه دوم انشاءا... شاهد رشد قابل توجهي در اين بخش خواهيم بود.

* شركت سامان گستر اصفهان به عنوان یکی از شرکت های فعال در زمینه صنعت ساختمان، در بودجه سال 90 خود 85 ريال زيان پیش بینی كرده است ، در حاليكه در سال 89 شركت 47 ريال سود محقق كرد. دلايل عمده اين تغييرات را نام ببريد؟

علت عمده زيان ، ركود بازار معاملات و عدم فروش مناسب محصولات ساخته شده يا در حال ساخت بوده است . زيرا اكثر پروژه ها با اخذ تسهيلات بانكي فعال شده و عدم فروش آنها ، هزينه‌هاي بهره و بالاسري نگهداري را به شركت تحميل مي نمايد كه اين موجب شناسايي زيان مي گردد.

از طرفي فروش برخي امكانات با قيمت هاي كمتر از پيش بيني بودجه به علت وضعيت ركود ، حاشيه سود را كاهش داده، با این وجود عمده تمركز شركت بر حصول نقدينگي براي پيشبرد فعاليت ها و پرداخت مطالبات سهامداران بوده است. از اين رو در مقطع كنوني در عملكرد شركت مادر شاهد زيان جزيي بوده ايم كه در درازمدت جبران خواهد شد. ولي با تلاش در ساير بخش‌ها بخصوص شركت‌هاي اقماري ، سعي در جبران زيان اين دوره شده و با توجه به ذخاير سود انباشته شركت ، دارايي‌هاي موجود و حجم بالاي واحدهاي در حال ساخت و يا آماده فروش در بلند مدت زياني متوجه سهامداران نخواهد شد.

*بودجه سال مالي منتهي به 91.6.31 چگونه خواهد بود؟آيا " ثامان " براي هر سهم خود مبلغي را به عنوان سود سال مالي 91 اعلام خواهد كرد و يا همانند سال مالي 90 شرکت با زيان مواجه خواهد بود؟

در خصوص سال مالي منتهي به 91.6.31 قطعا پيش بيني سود داریم و شاید بالاتر از 100 ريال به ازای هر سهم سود پیش بینی کنیم و اميدواریم با تصویب سهامداران در مجمع به ازای هر سهم بتوانیم يكصد ريال سود نقدي توزيع کنیم.

*پروژه‌هاي در دست اجراي شركت در چه وضعيتي به سر مي برند؟ در حال حاضر این پروژه ها چند درصد پيشرفت كاري دارند ؟

همانگونه كه مستحضريد پروژه هاي مسكوني بعثت خانه اصفهان در بلوك هاي 1 ، 2 و 4 مراحل نهايي خود را مي گذراند و بخشي به متقاضيان واگذارشده و مابقي تا پايان سال 90 به مرور در اختيار متقاضيان قرارمي‌گيرد. هم اكنون نیز چند پروژه جديد علاوه بر پروژه هاي قبلي در دستور كار شركت قرارگرفته است.

*در رابطه با ميزان درآمد زايي و سودآوري اين پروژه ها توضيحات لازم را ارايه فرماييد.

پروژه‌هاي جديد شامل يك مجموعه مسكوني 56 واحدي در خيابان شيخ مفيد با زيربناي كل 11200مترمربع در پنج طبقه روي همكف مي باشد كه با مشاركت شهرداري منطقه شش اصفهان از ابتداي مهرماه سال جاري آغاز گرديده و طبق برنامه ظرف مدت 24 ماه بايد به بهره برداري برسد.اين پروژه در يكي از بهترين نقاط شهر اصفهان واقع شده و پيش بيني مي شود سود مناسبي براي شركت ايجاد نمايد.

پروژه دوم، احداث مجتمع تجاري مسكوني اسكان واقع در خانه اصفهان كه با زيربناي كل بالغ بر 12500 مترمربع در هشت سقف شامل 63 واحد مسكوني و 14 واحد تجاري مي باشد كه عمليات اجراي اسكلت بتوني آن آغاز شده و طبق برنامه قراراست تا پايان شهريور سال 92 به اتمام برسد.اجراي اين پروژه عمدتاً از طريق تهاتر امكانات موجود بوده و در نهايت ضمن ايجاد گردش در دارايي هاي قابل فروش ، سود مناسبي را ايجاد خواهد نمود .

پروژه سوم، احداث مجموعه مسكوني آرمان 2 در ملك شهراصفهان با مشاركت شركت سرمايه گذاري مسكن زاينده رود ( وابسته به شركت سرمايه گذاري مسكن) مي باشد كه بالغ بر 150 واحد آپارتماني در 26000 متر زيربناي كل احداث مي شود و بخش قابل توجهي از امكانات ملكي و تراكمي موجود شركت در اين پروژه به كار گرفته شده و نهايتاً بدون تزريق منابع جديد ، تعداد قابل توجهي آپارتمان احداثي به امكانات قابل فروش شركت اضافه مي‌گردد.

پروژه چهارم، مشاركت با گروه‌ هايپرماركت‌هاي ماف پارس (مجري و بهره بردار هايپراستار تهران ) براي احداث مجموعه تجاري اداري شهيد عليخاني واقع در خيابان بهارستان مقابل باغ گل محمدي و ايجاد يك شعبه جديد" هايپراستار "در اين محل است كه در حال مذاكره بوده و نقشه‌هاي اجرايي آن نهايي شده است.

در صورت اجرايي شدن اين پروژه درآمد قابل توجه و مستمري براي شركت ايجاد مي‌گردد كه طي حداقل 10 سال ، عايدات آن به شركت واصل خواهد شد.چند پروژه ديگر نيز در دست مذاكره و مطالعه است كه در صورت نهايي شدن موارد به اطلاع سهامداران خواهد رسيد.

* برنامه اي براي فروش و يا ورود زيرمجموعه ها و شركت هاي سرمايه پذير" ثامان" به بازار سهام مطرح است ؟ درآمدهاي حاصل از فروش و انتقال آنها صرف چه اقداماتي خواهد شد؟

در سياستگذاري هاي كلان شركت بحث فروش سهام برخي از شركتهاي اقماري كه در راستاي فعاليت محوري سامان گستر " كه همانا ساخت و ساز و املاك و مستغلات است" نيستند، مطرح مي‌باشد كه نهايتاً عوايد حاصل از فروش اين سهام در صورت تحقق ، به پروژه‌هاي مورد اشاره در بالا و كاهش تسهيلات بانكي گران قيمت تعلق خواهد گرفت.

*آيا موضوع افزايش سرمايه و ورود به سرمايه گذاري‌هاي جديد نيز براي شركت مطرح است؟

در حال حاضر افزايش سرمايه مطرح نيست، ولي ورود به سرمايه‌گذاري‌هاي جديد كه از توجيه اقتصادي مناسبي برخوردار باشند، با تكيه بر امكانات قابل فروش و منابع شركت همواره مورد نظر بوده و در صورت تحقق هرمورد مراتب به اطلاع سهامداران محترم شركت خواهد رسيد.

* برنامه ها و استراتژي مديريت براي سال مالي 91 چيست؟

از جمله برنامه ها و استراتژي هاي مديريت براي سال مالي 91-90 می توان به موارد زیر اشاره کرد.

با توجه به پايه ريزي اجراي پروژه هاي جديد ، مسلماً قطعي ترين برنامه حضور مؤثر در ساخت وساز و ايجاد امكانات جديد قابل عرضه به مشتريان در بخش‌هاي مسكوني، تجاري و اداري بوده و در همين راستا تحول و نوآوري در برنامه هاي بازاريابي و فروش محصولات و ايجاد شرايط تسهيلاتي جديد براي مشتريان مي باشد.

شركت با توجه به فرمايش مقام معظم رهبري كه امسال را سال جهاد اقتصادي ناميدند ، طرح جهاد اقتصادي مسكن را با نام اختصاري "جام " تهيه نموده كه انشاء... همزمان با ميلاد با سعادت حضرت امام رضا(ع) مورخ 17مهرماه آغاز خواهد شد و آن ايجاد سامانه اطلاع رساني املاك و مستغلات در زمينه هاي خريد ، فروش ، تهاتر ، مشاركت و ارائه خدمات فني و مهندسي به متقاضيان از طرق مختلف از جمله تلفن گوياي 9730450، سايت اينترنتي سامان گستر www.samangostar.com ،سـامانه پيام كوتـاه30007980 وميز جام مستقردر شركت ليزينگ ، مركز بولينگ اصفهان، دفتر فروش مجتمع حكيم و مجموعه تله كابين صفه است.

از جمله اقدامات ديگر تقويت شركت هاي اقماري است ، به گونه‌اي كه بتوانند سهم قابل توجهي از EPS سامان گستر را تأمين نمايند.

در همين راستا اخذ پروژه هاي عمراني بزرگ براي شركت پرديس ساخت ، اخذ قراردادهاي كارگزاري براي شركت ليزينگ ساختمان سپاهان ، تقويت پرتفوي سهام شركت سامان سهام سپاهان و ايجاد بازارهاي جديد برون مرزي براي صدور خدمات فني شركت مهندسي سامان طرح سپاهان و توسعه فعاليت هاي بازرگاني در قالب شركت بهسامان تجارت نقش جهان در دستور كار قراردارد.

اميداست با عملي‌شدن برنامه‌هاي فوق شاهد افزايش سودآوري و افزايش منابع ملكي ريالي شركت باشيم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر