بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۳
مدیر مالی شرکت داروسازی کوثربا اعلام قطعیت معامله سهام داروسازی فارابی عنوان کرد:

پوشش 75 درصدی EPS در عملکرد شش ماهه "دکوثر"

برنامه ساخت انبارهای مرکزی نیز به اتمام رسیده و اکنون در مرحله قفسه بندی و ورود محصول به این انبارها است. از سوی دیگر با خالی شدن انبارهای قبلی و انتقال محصولات تولیدی به انبارهای مرکزی، می توان انبارهای قدیمی را برای نگهداری محصولات جدید به کار برد.
کد خبر : ۵۵۳۰۸

شرکت داروسازی کوثر در اواخر نیمه اول سال جاری اقدام به واگذاری 6.63 درصد از سهام شرکت داروسازی فارابی متعلق به خود به قیمت پایه هر سهم 800 تومان و بصورت نقد و اقساط کرد.

به گزارش بورس نیوز، بر اساس اطلاعیه منتشر شده "دکوثر" در سایت کدال با توجه به ارزش دفتری این تعداد سهام در دفاتر شرکت داروسازی کوثر، فروش این تعداد سهام در این قیمت مبلغی بیش از 74 میلیارد ريال درآمدعاید "دکوثر" خواهد کرد که بر روی هر سهم این شرکت رقمی در حدود 415 ريال تأثیر مثبت می گذارد.

پرویز پیشداد، مدیر مالی شرکت داروسازی کوثر با اذعان به اینکه عرضه صورت گرفته قطعی شده است، در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز تصریح کرد: بلوک "دفارا" در شهریور ماه سال جاری به قیمت پایه هر سهم 800 تومان به شرکت سرمایه گذاری اعتلاء البرز فروخته شده است.

با توجه به اینکه سود شرکت سهام داروسازی فارابی در سال های آتی در درآمدهای حاصل از سرمایه گذاری های شرکت داروسازی کوثر وجود ندارد، درآمدهای حاصل از فروش آن در کارهای پایه ای سرمایه گذاری می شود تا با اقدام به سرمایه گذاری های بلند مدت، بازدهی بالاتری نسبت به سود سهام "دفارا" عاید شرکت شود.

وی در همین رابطه افزود: شرکت داروسازی فارابی که به عنوان سرمایه گذاری بلند مدت شرکت محسوب می شد، در پرداخت سود سهام خود طبق زمان بندی عمل نمی کرد و پس از گذشت یکسال سود سال مالی قبل خود را به سختی پرداخت می کرد.

در همین راستا تصمیم به فروش این دارایی گرفته شد تا منابع حاصل از فروش آن در بخش های پر بازده تر از آن سرمایه گذاری شود.

مدیر مالی "دکوثر" در رابطه با دیگر سرمایه گذاری های شرکت گفت: در بودجه سال مالی 90 بالغ بر 104 میلیارد ريال درآمد از محل سرمایه گذاری ها عاید شرکت می شود که علاوه بر سود سهام "دفارا"، سود سهام آن و درآمدهای حاصل از فروش سهام شرکت داروسازی امین و نیز شرکت پخش فردوس در این بخش در نظر گرفته شده است.

وی استفاده از درآمدهای حاصل از این واگذاری در افزایش سرمایه اخیر را رد کرد و اذعان داشت: با توجه به اینکه رقم باقیمانده از افزایش سرمایه رقمی ناچیز و در حدود 670 میلیون تومان است، درآمدهای حاصل از فروش سهام تحت مالکیت شرکت در این بخش صرف نمی شود. البته افزایش سرمایه باقیمانده در حال حاضر در دستور کار هیأت مدیره قرار ندارد.

پیشداد از انجام طراحی های لازم جهت اجرای پروژه تولید سفالسپورین های تزریقی که یکی از موضوعات افزایش سرمایه اخیر شرکت بوده، سخن گفت و خاطر نشان کرد: در شرایط کنونی این پروژه تحت بررسی و طی مراحل مقدماتی و اولیه بوده و اقدامات مربوط به خطوط تولید آن اجرایی شده است. بطوریکه مشکلی در رابطه با تأمین تجهیزات مورد نیاز آن وجود ندارد و طبق برنامه زمان بندی شده، در حال طی کردن مراحل مربوط به خود است.

افزون بر این پروژه ، برنامه ساخت انبارهای مرکزی نیز به اتمام رسیده و اکنون در مرحله قفسه بندی و ورود محصول به این انبارها است. از سوی دیگر با خالی شدن انبارهای قبلی و انتقال محصولات تولیدی به انبارهای مرکزی، می توان انبارهای قدیمی را برای نگهداری محصولات جدید به کار برد.

وی متذکر شد: البته با توجه به اینکه تولیدات "دکوثر" اغلب در دسته آنتی بیوتیک ها قرار دارند، نمی توان در همان فضا محصولات هورمونیک دیگر را نگه داشت. اگر بخواهیم فضاهای قبلی را مجدد مورد استفاده قرار دهیم، باید اقداماتی جهت پاکسازی (Clean room) انجام شود تا محیط آلوده به آنتی بیوتیک نباشد.

پیشداد در خصوص تولید محصولات جدید نیز گفت: تولیدات شرکت در حال حاضر سوسپانسیون های خوراکی و نیز داروهای تزریقی است که در نظر داریم علاوه بر قرص، کپسول و سوسپانسیون ها، مدل دیگری از آنتی بیوتیک های خوراکی و تزریقی را به سبد تولیدات خود اضافه کنیم.

وی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت و درمان مجوز افزایش نرخ قابل توجهی را به شرکت های دارویی ارایه نکرده، برنامه افزایش فروش شرکت نسبت به سال مالی گذشته را ناشی از افزایش تولیدات عنوان کرد و در خاتمه اظهار داشت: در عملکرد نیمه اول سال مالی جاری، شرکت توانست عملکردی مشابه کل دوره سال مالی گذشته داشته باشد و تنها در عملکرد شش ماهه اول سال مالی 90 به اندازه فروش پیش بینی شده شرکت برای سال مالی 89 برنامه خود را محقق سازد. این امر سیگنال مثبتی از روند سودآوری شرکت را به سهامداران و سرمایه گذاران می دهد.

به گزارش بورس نیوز "دکوثر" با ارایه صورت های مالی عملکرد میان دوره ای نیمه اول سال مالی 90 اعلام کرده از 716 ريال سود پیش بینی شده برای پایان سال مالی جاری، 536 ريال معادل 75 درصد EPS را محقق نموده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر