بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۳ خرداد ۱۳۸۴ - ۰۹:۳۷

مدیر نظارت بازار سهام مطرح كرد؛
رابطه معكوس ریسك و بازده در بورس


۸۴/۳/۳ - ۱۵:۳۷ - آسیا


در پی سلسله نشست‌های تخصصی كانون سهامداران حقیقی كه در محل تالار اختصاصی شركت كارگزاری بانك كشاورزی در خیابان وصال برگزار شد.

 

 

 

 بعدازظهر دیروز سه‌شنبه جلسه‌ای با حضور آقایان بیدختی مدیرنظارت برشركت‌ها و قائمی مدیر نظارت بربازار و بازرسی بورس تشكیل شد. این جلسه به درخواست سهامداران حقیقی بورس و برای آشنایی با نحوه عملكرد مدیریت‌های نظارت برشركت‌ها و نظارت بربازار در دادن اطلاعات شركت‌ها و بسته و باز كردن نماد شركت ها برگزار شد.

در این نشست بیدختی مدیرنظارت برشركت‌های بورس به تشریح وظایف این مدیریت در اخذ اطلاعات از شركت‌های پذیرفته شده و چگونگی كنترل این اطلاعات و نحوه توزیع آن پرداخت.

ایشان درقسمتی از صحبت‌هایشان به این موضوع اشاره كردند كه ریسك و بازده رابطه عكس با هم دارند و سهامدارانی كه از ریسك پذیری بالایی برخوردار نیستند وارد معاملات كوتاه مدت و نوسان گیری نشوند و براساس اطلاعات بنیادی اقدام به خرید سهام برای درازمدت كنند. بیدختی ادامه داد: سازمان بورس از اهرم كافی برای برخورد با شركت‌هایی كه اطلاعات كافی ارایه می‌دهند برخوردار نیست و صرفاً امكان بستن نماد معاملاتی شركت را داریم كه این موضوع هم به ضرر سهامدار جز كه مایل است سهامش را بفروشد می‌شود.

در ادامه قائمی مدیرنظارت بربازار و بازرسی بورس طی سخنان كوتاهی به نحوه باز و بسته كردن نماد شركت‌ها و رابطه این كار با اطلاعات شركت‌ها و مجامع در پیش رو پرداخت.

وی در بخشی از سخنانش و در پی انتقاد یكی از سهامداران به نحوه عرضه‌های اولیه ضمن توضیح مشكلات سازمان بورس در خصوص عرضه اولیه سهام به این نكته اشاره كرد كه آیین‌نامه جامع و كاملی در خصوص نحوه عرضه اولیه سهام آماده شده و در آینده نزدیك بعد از تصویب شورای بورس در بازار عمل خواهد شد. وی ادامه داد كه این آیین نامه با بررسی تجربیات سایر بورس‌ها تهیه شده و انشا‌ءا... مشكلات فعلی را حل خواهد كرد.

قائمی در بخشی دیگری از سخنانش عنوان كرد كه در عرضه‌های اولیه حداكثر سعی را می كنیم كه درصد بیشتر از سهامدار عمده بگیریم كه سهامداران بتوانند تعداد بیشتری سهم بخرند. وی همچنین از جلسات و رای زنی‌های طولانی برای قیمتگذاری سهم یاد كرد كه حداكثر سعی سازمان بورس آن است كه قیمت باز شدن سهام به قیمت تعادلی نزدیكتر بوده و شاهد برگشتن قیمت سهام طی روزهای بعد از عرضه اول نباشیم.

 

کد خبر : ۵۶
اشتراک گذاری :
ارسال نظر