بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۰ - ۰۸:۱۳
کد خبر : ۵۶۲۰۱

شفاف: اختلاس ۳ هزار میلیاری، تبعات مختلفی برای بانک‌های کشور به دنبال داشت. از تغییر کارمندان جز گرفته تا تغییر مدیران رده بالای بانکی.

رئیس بانک مرکزی که خود یکی از کسانی بود که باید درباره این اختلاس به مردم و مجلس پاسخ می‌داد، بعد از اینکه استدلال‌هایش از نظر بهارستان نشین‌ها کاملا مورد قبول واقع نشد، با تغییر مدیران رده بالای بانکی که خواسته و ناخواسته در این اختلاس شرکت داشتند، سعی کرد به نوعی مشکل را حل کند.

در هر حال دلیل این تغییرات هر چه بود، دامن بسیاری از بانک‌های کشور را گرفت و تاکنون مدیران عامل بانک‌های صادرات، ملی ایران، سامان به دلیل تخلفات و یا فسادهای مالی رخ داده در زیر مجموعه آن‌ها از سمت‌های خود عزل شده‌اند. نکته جالب اینجاست که همه بانک‌ها از دستور صریح بانک مرکزی اطاعت کردند به جز بانک گردشگری.

۱۱ مهرماه بود که بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «دستور تغییر مدیرعامل و ریاست هیات مدیره بانک گردشگری صادر شده و بانک مرکزی به بانک یادشده اعلام نموده است تا هر چه سریع‌تر نسبت به معرفی مدیرعامل ورئیس هیات مدیره به این بانک جهت احراز صلاحیت آنان اقدام نماید».

روابط عمومی بانک گردشگری نیز بلافاصله به این دستور بانک مرکزی پاسخ داد. پاسخی که شاید در تاریخ کشور بی‌سابقه بوده است. این بانک در پی این اقدام بانک مرکزی اطلاعیه‌ای صادر کرد و اعلام کرد: «در پی درج اخبار در برخی رسانه‌های گروهی که با برداشت از سایت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بوده است، پیرامون برکناری مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره بانک گردشگری، اعلام می‌شود که نامه بانک مرکزی صرفاً ابلاغ دستورالعمل‌های عمومی خطاب به کلیه بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری بوده‌است. بدیهی است اعضای هیئت مدیره، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره، نظیر سایر بانک‌ها مشمول مقررات و دستورالعمل‌های جدید خواهند بود و این بانک همانند سایر بانک‌ها در این خصوص تصمیم‌گیری می‌کند.»

اما بانک مرکزی نیز بعد از این اطلاعیه بیکار ننشست و روابط عمومی این بانک در وبسایت رسمی خود در اطلاعیه دیگری بر تغییرات در مدیریت بانک گردشگری تاکید کرد و نوشت: «آنچه در خبر روابط عمومی این بانک منعکس گردید، تغییرات در تیم مدیریتی بانک گردشگری است و موضوع تغییرات در بانک گردشگری در جهت رعایت دستورالعمل‌های بانک مرکزی می‌باشد.»

بانک گردشگری بازهم در مقام پاسخ به بانک مرکزی برآمد و بدون انجام تغییرات مدنظر بانک مرکزی اعلام کرد: «همانگونه که مردم عزیز مطلع می‌باشند، اخیراً اخباری در ارتباط با تغییر مدیرعامل و رئیس هیات مدیره بانک گردشگری در برخی از رسانه‌ها منتشر شده است که این اخبار فاقد دقت و صحت بوده و شبهات و نگرانی‌هایی را در اذهان عمومی در مورد عملکرد و فعالیت‌های این بانک ایجاد نموده است.

اخبار اعلام شده در این خصوص چنانکه در اطلاعیه امروز روابط عمومی این بانک ذکر شده است در چارچوب ضوابط و دستورالعمل‌های جدید بانک مرکزی مبنی بر تعیین صلاحیت مدیران عامل و اعضاء و رؤسای هیات مدیره بانک‌ها صادر و به تمامی بانک‌ها و از جمله بانک گردشگری نیز ابلاغ گردیده است که این بانک نیز مشابه سایر بانک‌ها اقدام خواهد نمود. ضمن اطمینان خاطر به همکاران عزیز، مشتریان و سهام داران محترم بانک به اطلاع می‌رساند: بانک گردشگری هیچ گونه ارتباطی با پرونده اختلاس بزرگ نداشته و هر گونه شایعه‌ای در این خصوص را تکذیب می‌نماید.»

مقاومت بانک گردشگری در مقابل دستور صریح بانک مرکزی در حالی صورت می‌گیرد که رییس هیات مدیره بانک گردشگری دوست و معاون سابق اسفندیار رحیم مشایی است. مهدی جهانگیری مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در دوره مشایی، مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت توسعه گردشگری ایران، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی ایران، معاون سرمایه گذاری و طرح‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، عضو هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت سرمایه‌ گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران (سهامی عام) را برعهده داشته و آخرین سمت اجرایی‌اش مدیرعامل شرکت سمگا بوده است که اخیرا رسانه‌ها از اعطای رانتهای دولتی قابل توجه به شرکت سمگا خبر داده بودند.

با توجه به سوابق رئیس هیات مدیره بانک مرکزی، به نظر می‌رسد این عدم تمکین از دستور بانک مرکزی بی‌ارتباط با حمایت‌های رحیم مشایی ازدوست وهمراه خود نباشد، حمایتی که به نظر می‌رسد موضع گیری‌های محمود بهمنی در این رابطه را کمی تعدیل کرده است.

پیش از محمود بهمنی همواره از تغییر بی‌چون و چرای مدیران بانک گردگشری سخن می‌گفت اما وی در آخرین اظهارات خود در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه چرا علی‌رغم دستور بانک مرکزی هنوز مدیران عامل بانک‌های سامان و گردشگری تغییر نکرده‌اند گفت: «مدیران عامل بانک گردشگری و سامان طبق دستور بانک مرکزی تغییر کرده‌اند.»

رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به این نکته که هنوز اسامی مدیران عامل بانک‌های سامان و گردشگری در لیست هیئت‌مدیره این بانک‌ها وجود دارد تصریح کرد: «اگر کسی بعد از دستور بانک مرکزی برای تغییر مدیریت هم‌چنان برای کار خود باقی بماند دخل و تصرف در اموال عمومی انجام داده است و این کار مجازات دارد.»

بهمنی تأکید کرد: «اگر مدیران بانک‌های سامان و گردشگری تغییر نکرده باشند باید مسئولان این بانک‌ها به بانک مرکزی پاسخ دهند.»

این درحالی است که مسلما گزارش‌هایی از تغییر مدیر عامل و هیات مدیره بانک مذکور به دست آقای بهمنی می‌رسد و جای اما و اگری باقی نیست.

در هر حال با ورود به سایت رسمی بانک گردشگری خبر تغییر مدیرعامل بانک قابل مشاهده است. خبری که در آن آمده است، انتخاب آقای ناصر سالار به عنوان مدیر عامل و عضو هیاًت مدیره جدید بانک گردشگری قطعی شد.

در این خبر آمده است: «بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با اعلام صلاحیت حرفه‌ای وتخصصی جناب آقای ناصر سالار؛ توسط کمیسیون مربوط، تصدی ایشان را به عنوان مدیر عامل و عضو هیاًت مدیره بانک گردشگری تایید نمود.» اما خبری از تغییر رئیس هیات مدیره، یار همراه اسفندیار مشایی نیست و ظاهرا رئیس بانک مرکزی نیز به این موضوع بی‌توجه است.

گفتنی است در اطلاعیه بانک مرکزی صریحا ذکر شده بود نسبت به تغییر مدیر عامل و رئیس هیات مدیره اقدام شود. در هر حال باید نشست و دید آیا قانون درباره یاران دولتی‌ها هم اعمال می‌شود و یا آن‌ها از اجری قانون مستثنی هستند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر