بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۶
با بررسی روند سه ساله قیمت سهام

تبلور نوستالژی "چوپان دروغگو "در نماد صدرا

آقایان مدیر، مسئول و سهامدار مگر مسلمان چند بار از یک سوراخ گزیده می شود؟مگر بارها مدیران این شرکت اطلاعات متناقض اعلام نکرده اند که با واکنش شما (توقف نماد + دریافت گزارش شفافیت) روبرو شده پس چرا طبق قوانین بازار سرمایه برای این مدیران به عنوان مدعی العموم تشکیل پرونده نمی دهید و اگر تشکیل پرونده داده اید پس چرا حکم مورد نظر را اعلام نمی کنید تا سهامداران بدانند که به تخلفات و ارایه اطلاعات غلط از سوی مدیران شرکتهای بورسی رسیدگی می شود و بالاخره کی باید شاهد ارایه حکم قاطع در این زمینه باشیم.
کد خبر : ۵۶۲۵۸

در بهار سال 1388 قرارگاه خاتم الانبیا به عنوان خریدار بلوک صدرا معرفی و پس از طی مراحل قانونی به عنوان سهامدار جدید و عمده شرکت شناخته شد اما دقیقاً پس از این نقل وانتقال سهام، روند قیمت سهام صدرا در بورس دستخوش تغییر وتحول شد و همواره طی سه سال گذشته با نوسانات عجیب و غریب روبرو بوده که گاهاً به قیمت پولدار شدن برخی از افراد خاص (ره صد ساله را یک شبه رفتن) و بیچاره شدن اکثریت سهامداران انجامیده است.


بخشش عطای سهام به لقای آن

بنا بر گزارش بورس نیوز این رفتار آن قدر ادامه یافته که حالا به زعم برخی بورس بازان خاطره چوپان دروغگو که در ادبیات فارسی این کشور جایگاه ویژه ای دارد به ذهن ها تبادر می کند و به همین دلیل خرید و فروش این سهم از سوی این افراد تحریم شده و عطای سود و زیان در این سهم را به لقایش بخشیده اند اما همچنان عده زیادی سهامدار این شرکت هستند.

البته بورس نیوز هم به عنوان یک سایت خبری و تحلیلی با توجه به تناقضات فراوان مدیران شرکت در ارایه اطلاعات به سازمان بورس و سهامداران مدتهاست که عطای خبر رسانی وقایع این شرکت را به لقایش بخشیده اما برخی اوقات اتفاقهایی رخ می دهد که اگر در باب آن قلم نزنی، خودت گمان می کنی که خائن هستی و به حرفه خود خیانت کرده ای .


اگر ننوبسیم خائن هستیم

الان همان زمان است نه از آن باب که دوباره این شرکت بر خلاف انتظار بازار نتوانسته سودآوری داشته باشد و گزارش نا مناسبی به سازمان بورس ارایه کرده بلکه از آن جهت که باز هم تناقض گویی مدیران شرکت و عدم موضع گیری شفاف سازمان بورس در قبال آن و گول خوردن مجدد سهامداران باز هم تکرار شده است.


مسلمان چند بار از یک سوراخ گزیده می شود ؟

آقایان مدیر، مسئول و سهامدار مگر مسلمان چند بار از یک سوراخ گزیده می شود؟


مدیر عامل محترم مگر شما بارها ندیدی با مصاحبه های شما مردم سهام می خرند و می فروشند پس چرا دوباره در 19 مهر ماه سال جاری نشست خبری می گذارید و به خبرنگاران اعلام می کنید که همه چیز خوب است و اجرای پروژه ها همچون ستاره بزرگ خلیج فارس و اخذ وام 30 میلیون یورویی از بانک صادرات و ساخت کارخانه سیمان بلاروس توسط آذر آب بر صدرا تأثیر خواهد گذاشت و پیش پرداخت فازهای پارس جنوبی هم به موقع در حال دریافت است.

مدیر عامل محترم مگر شما نگفتید که در گزارش شش ماهه روند فعالیت ها طبق پیش بینی هاست و مگر طبق پیش بینی ها و با توجه به گزارش سه ماهه اول سال 1390که 26 ريال سود از 98 ريال پیش بینی سود کل سال تحقق یافته بود نباید در سه ماهه دوم سال هم حداقل 49 ريال سود (یعنی نصف سود کل سال) پوشش داده می شد؟ پس چطور نه تنها طی این مدت پوشش سود افزایش نیافته بلکه 26 ريال پوشش سود سه ماهه اول کاهش یافته و در شش ماهه 9 ريال سود پوشش داده شده یعنی شرکت در سه ماهه دوم سال 15 ريال از سود سه ماهه اول را هم بلعیده است! آیا اگر با همین اشتها پیش بروید در آخر سال باز هم زیان اعلام می کنید؟


آقایان مسئول سازمان بورس مگر بارها مدیران این شرکت اطلاعات متناقض اعلام نکرده اند که با واکنش شما (توقف نماد + دریافت گزارش شفافیت) روبرو شده پس چرا طبق قوانین بازار سرمایه برای این مدیران به عنوان مدعی العموم تشکیل پرونده نمی دهید و اگر تشکیل پرونده داده اید پس چرا حکم مورد نظر را اعلام نمی کنید تا سهامداران بدانند که به تخلفات و ارایه اطلاعات غلط از سوی مدیران شرکتهای بورسی رسیدگی می شود و بالاخره کی باید شاهد ارایه حکم قاطع در این زمینه باشیم.

آقایان مسئول سازمان بورس، این شرکت کلکسیون تناقض گویی و عدم افشای اطلاعات به موقع است که طی سه سال گذشته بارها تکرار شده و هر بار نیز با ارایه گزارشهای این شرکت کل بازار بورس تحت تأثیر قرار گرفته است.

آقایان مسئول سازمان بورس، شما را به بزرگی خدای متعال نگذارید روند بورس قربانی ندانم کاری مدیران یک شرکت شود و بارها ضربه بخورد مگر وظیفه شما حفظ و حراست از سرمایه های مردم در برابر متخلفان نیست؟

آقایان مسئول سازمان بورس، این همه شرکت از بورس اخراج شده اند و اتفاقی نیافتاده است. این شرکت با توجه به نوع ماهیت فعالیتش اصلاً برای معامله در بورس مناسب نیست آیا بهتر نیست در مورد این شرکت هم یک تصمیم گیری جدید بکنید!

آقایان سهامدار جز، شما تا بحال چند بار به رفتار مدیران شرکت در ارایه اطلاعات اعتراض کرده اید پس چرا دوباره سهام این شرکت را می خرید و دوباره گلایه می کنید.

آقایان سهامدار عمده، مگر شما زمانی که بلوک صدرا را خریداری کردید نگفتید که مدیریت شرکت سرمایه گذاری بانک ملی در این شرکت درست نبوده ولی پس از سه سال فعالیت حاصل کار شما چیست؟

آقایان سهامدار عمده، مگر قرارگاه خاتم متولی پروژه های بالای یکصد میلیارد تومان در کشور نیست پس چگونه توان اجرای این همه پروژه در کشور را دارید ولی از مدیریت یک شرکت با بالاترین سابقه در صنعت (پیمانکاری) عاجز مانده اید و مدام مشکلات شرکت افزایش می یابد واقعاً مشکل کجاست؟


سوال اصلی از اعتصام

درخاتمه یک سوال مشخص از آقای اعتصام ذهن نگارنده را درگیر کرده است زیرا طی تماسی که خبرنگار خبرگزاری فارس در خصوص دلیل عدم پوشش مناسب سود از مدیر عامل صدرا داشته وی پاسخ داده که فعلاً به دلیل حضور در جلسه ای فرصت پاسخگویی ندارد و بعداً پاسخ خود را اعلام خواهد کرد.


حال سوال این است که صدرا با توجه به ارزش روز 300 میلیارد تومانی در بازار سرمایه هر روز که 4 درصد منفی بخورد حدود 12 میلیارد تومان زیان برای سهامداران ثبت می شود و طبق اطلاعیه پیش بینی درآمد اگر کل سال طبق همین پیش بینی اولیه کار کند حدود 14 میلیارد ( پس از تعدیل منفی حدود 11.2 میلیارد تومان ) سود می سازد یعنی اگر یک روز منفی بخورد به اندازه کل سود سال 90 سهامدار اصلی آن زیان می کند پس چه کاری مهمتر از توجه به سهم و پاسخگویی به سهامداران وجود دارد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر