بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۷
مجمع عمومی عادی سالیانه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران صبح روزشنبه با حضور بیش از 95 درصد سهامداران به منظور استماع گزارش فعالیت هیات مدیره در سال مالی منتهی به 31 خرداد ماه سال جاری ،بررسی و تصویب صورتهای مالی ، استماع گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی در خصوص عملکرد سال مالی مذکور ،انتخاب اعضای هیات مدیره ، انتخاب بازرس قانونی برای سال مالی منتهی به 31 خردادماه 91و روزنامه کثیرالانتشار مربوطه برگزار شد.
کد خبر : ۵۶۳۴۷
تعداد کشتی های ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال مالی آینده این شرکت به 170 فروند و مجموع ظرفیت آن به شش میلیون تن افزایش پیدا می کند.

رییس هیات مدیره کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران صبح روز شنبه 30 مهرماه در مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت در تشریح فعالیتهای هیات مدیره در سال مالی 90-89 ،سال جاری میلادی را یکی از سالهای دشوار برای صنعت حمل و نقل دریایی جهان عنوان کرد و گفت: هر چند طبق پیش بینی ها حجم تجارت دریایی جهانی در سال 2011 با حدود شش درصد افزایش به 8.8 میلیارد تن خواهد رسیداما با توجه به بحران در بازار های جهانی و مشکلات اقتصادی آمریکا و اروپا که از اواسط این سال آغاز شده است ؛دستیابی به این رشد دشوار به نظر می می رسد.


" محمد حسین داجمر" شناورهای تجاری فعال در ناوگان جهانی رادر ابتدای ژانویه سال 2011 میلادی 58 هزار فروند با ظرفیتی معادل 1.4 میلیارد تن اعلام کرد وگفت: این رقم در طول سال مالی گزارش به معنای ورود 2 هزار و 460 فروند کشتی و افزایشی معادل 121 میلیون تنDWT ظرفیت به ناوگان جهانی است که از رشد تجارت دریایی جهان بیشتر است.

وی با بیان اینکه ورود این کشتی ها به ناوگان جهانی موازنه عرضه و تقاضا را در حمل و نقل دریایی جهان تحت تاثیر قرار داده است گفت: طبق اعلام آنکتاد سهم کشور ما از ناوگان حمل و نقل دریایی جهان با دارا بودن 165 فروند کشتی با ظرفیت بیش از هزار GT و 13 میلیون تن معادل 1.17 درصد کل ظرفیت ناوگان جهانی است که این رقم ما را در رتبه نوزدهم جهان قرار داده است.
رییس هیات مدیره کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه از سال 2002 تا سال 2004 رشد تجارت جهانی دریایی در مقایسه با ناوگان حمل و نقل دریایی روند افزایشی بخود گرفت گفت: اما در سالهای بعد ناوگان جهانی رشد قابل توجهی را تجربه کرد که این تفاوت در شرایط فعلی عرضه کشتی نسبت به تقاضا را افزایش داده است.

وی با اشاره به وقوع بحرانهای اقتصادی جهانی در طول سال جاری میلادی گفت:از آنجا که صنعت حمل و نقل دریایی جهان نیز از شرایط حاکم بر بازارهای جهانی تبعیت می کند، در شرایط فعلی وضعیت این صنعت چندان مساعد ارزیابی نمی شود.
وی در ادامه به بازار حمل فله و تاثیر پذیری این بخش از شرایط اقتصادی چین و هند و وقایع طبیعی استرالیا و ژاپن اشاره کرد و گفت:در سال مالی 89-90 حدود 75 میلیون تن معادل 15 درصد ،وارد ناوگان فله بر جهان شده است که این اتفاق به دلیل عرضه بیش از تقاضا منجر به کاهش نرخهای کرایه در این بخش شد.

وی با اشاره به نوسانات شاخص بالتیک در بخش فله افرود:این شاخص تحت تاثیر بحرانهای اقتصادی روندی نزولی به خود گرفت به طوری که از 4000 واحد سال 2010 به 2153 واحد در شرایط فعلی رسیده است .

داجمر به کاهش درآمد روزانه درآمد کشتی های فله بر از 20 تا 30 هزار دلار در روز در سال مالی 88-89 به 10 تا 20 هزار دلار در روز در 89-90 اشاره کردو گفت: ناوگان فله به لحاظ تناژ از 489 میلیون تن با 15 درصد افزایش به 564میلیون تن رسیده است.
رییس هیات مدیره کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در خصوص تجارت کانتینری با بیان اینکه حجم تجارت کانتینری جهان برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم در سال 2009 میلادی 10 درصد کاهش یافت گفت: در سال 2010 به دلیل رشد قابل ملاحظه تقاضا این بخش با 12.9 درصد رشد مواجه شد و با آنکه برای این بخش رشد 9 درصدی در سال 2011 پیش بینی شده است احتمال می رود این رشد به هفت درصد برسد.

وی بیان کرد: ظرفیت ناوگان کانتینری جهان در سال 2011 رشد 6.6 درصدی را تجربه کند که با فعال سازی کشتی های متوقف این رقم به 15 درصد افزایش خواهد یافت این در حالی است که میزان رشد تجارت کانتینری جهان هفت درصد پیش بینی شده است.

داجمر مشکل اصلی ناوگان کانتینری و پایین بودن نرخ کرایه در این بخش را وجود مازاد ظرفیت حمل عنوان کرد و گفت: با این وجود بخش کانتینری در مقایسه با فله از شرایط بهتری برخوردار بود.
وی با اشاره روند شاخص بالتیک در بخش کانتینری در سالهای گذشته گفت: این شاخص از 73 واحد پایان سال مالی مورد گزارش به 59 واحد در شرایط فعلی رسیده است .

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ادامه به تاثیر قیمت سوخت در هزینه کشتی ها اشاره کرد و افزود: در حالی که تا پیش از این هزینه سوخت تا 20 درصد هزینه بازرگانی کشتی ها را تشکیل می داد در حال حاضر این رقم به دلیل کاهش کرایه ها و افزایش قیمت سوخت بعضا تا 40 درصد هزینه این بخش را بخود اختصاص می دهد.

رییس هیات مدیره کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه متوسط نرخ سوخت در سال مالی گذشته میانگین 437 دلار برای هر تن و در سال مالی مورد گزارش 520 دلار و در شرایط کنونی 560 دلار بوده است گفت: میزان مصرف سوخت کشتی های این شرکت از 909 هزار متریک تن در سال مالی 88-89 به 757 هزار تن در سال 89-90 کاهش پیدا کرد این در حالی است که هزینه این بخش به دلیل افزایش نرخ ، کاهش چندانی نداشته است .

وی به تاثیر بحرانهای اقتصادی در فعالیت شرکتهای کشتیرانی و کاهش ارزش سهام آنها اشاره کرد و گفت: بسیاری از شرکتهای بزرگ نظیر اورگرین ، NYK ،NOL،کاسکو و ... در پی تحولات بازار اقتصادی جهان و پایین آمدن نرخ های کرایه زیان های قابل توجهی را متحمل شدند.

داجمر درباره تحریم های اعمال شده علیه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: تحریم های شورای امنیت،آمریکا ،اتحادیه اروپا و برخی کشورهای دیگر نتوانسته است توقفی در فعالیتهای ما بوجود آورد به طوری که این شرکت با حمایت های انجام گرفته همچنان در سطح جهان در حال فعالیت است.
وی در این ارتباط به تشکیل کلوپ های بیمه P&I ایرانی و ارائه خدمات بیمه ای به ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش اشاره کرد و گفت: با حمایت دولت و اختصاص یک میلیارد دلار در بانک مرکزی که به منظور پشتیبانی از این فعالیت صورت گرفت، نقشه دشمنان برای ساقط کردن ناوگان کشتیرانی کشور شکست خورد به طوری که کشتی های ایرانی با پشتوانه این بیمه ها در آبهای جهان در حال تردد هستند.

وی از خروج سه فروند کشتی فرسوده از ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خبر داد و گفت:در مقابل طی سال مالی 89-90 هفت فروند کشتی تانکر و چند منظوره به ناوگان شرکتهای تابعه این شرکت افزوده شد .

رییس هیات مدیره کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: با این ورود و خروج ،تعداد کشتی های ناوگان گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از 160 فروند کشتی با ظرفیت 5.6 میلیون تن در ابتدای سال مالی 89-90 به 164 فروند کشتی و ظرفیتی معادل 5.7 میلیون تن در پایان این سال رسیده است .

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: در سال مالی آینده تعداد کشتی های این گروه به 170 فروند کشتی و ظرفیت ناوگان آن به شش میلیون تن افزایش خواهد یافت.
داجمر متوسط سن ناوگان ملکی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را 12.82 سال عنوان کرد و گفت: این رقم با احتساب شناورهای خدماتی به 14.38 سال می رسد.

وی درخصوص میزان تناژ حمل شده(تن کرایه ) توسط گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال مالی جاری گفت :در مجموع 33 میلیون و 929 تن توسط ناوگان این گروه حمل شده که 18 میلیون و 960 تن آن مربوط به حمل بین المللی ، 8 میلیون و 437 هزار تن در بخش صادرات و و 6 میلیون و 532 هزار تن مربوط به واردات بوده است.

رییس هیات مدیره کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران سرمایه این شرکت را هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: میزان سود این شرکت در پنج سال اخیر پس از کسر مالیات معادل 825 میلیارد تومان بوده است.

به گفته مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در پنج سال گذشته مبلغ 994 میلیارد تومان سود بین سهام داران این شرکت تقسیم شده است .

داجمر همچنین از پذیرفته شدن کشتیرانی دریای خزر و والفجر از شرکتهای تابعه کشتیرانی جمهوی اسلامی ایران در فرابورس و بورس خبر داد و گفت: برنامه عرضه سهام چهار شرکت تابعه این شرکت نیز در دستور کار قرار دارد.

وی همچنین با اشاره به فعالیت هفت هزار نفر در مجموعه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از پیشرفت برنامه ایرانی کردن کادر دریایی متخصص این شرکت خبر داد.



مجمع عمومی عادی سالیانه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران صبح روزشنبه با حضور بیش از 95 درصد سهامداران به منظور استماع گزارش فعالیت هیات مدیره در سال مالی منتهی به 31 خرداد ماه سال جاری ،بررسی و تصویب صورتهای مالی ، استماع گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی در خصوص عملکرد سال مالی مذکور ،انتخاب اعضای هیات مدیره ، انتخاب بازرس قانونی برای سال مالی منتهی به 31 خردادماه 91و روزنامه کثیرالانتشار مربوطه برگزار شد.

http://faportal.irisl.net/documents/document/0/11589/portal.aspx


اشتراک گذاری :
ارسال نظر