بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۰ - ۱۹:۳۰
کد خبر : ۵۶۳۶۲
عصر ایران: سومين کنگره کانون دانشگاهيان ايران اسلامي در حالی آخر هفته گذشته در تهران برگزار شد، که این تشکل سیاسی- دانشگاهی  برنامه های سیاسی- انتخاباتی خود را نیز رونمایی کرده و همزمان برای تشکیل « جبهه دانشگاهیان انقلاب اسلامی» فراخوان داده است.

تشکیل جبهه دانشگاهیان انقلاب اسلامی، دومین حرکت موازی دولتی ها با جبهه متحد اصول گرایان و سازوکار 7+8 است که تا کنون تشکیل شده است. پیش از این جبهه پایداری انقلاب اسلامی هم اعلام موجودیت کرده است و در این میان به نظر می رسد جبهه دانشگاهیان، شاخه دانشگاهی همان جبهه پایداری -متشکل از حامیان دولت-  است که طی یکی دو ماه گذشته خبر ساز بوده اند.

تشکل حامی دولت در دانشگاه ها

کانون دانشگاهیان ایران اسلامی از جمله تشکل های سیاسی- دانشگاهی است که در اواخر دولت اصلاحات تشکیل شده و بعد از آغاز به کار دولت نهم از جمله بازوان سیاسی حامی دولت در دانشگاه ها بوده است.

بر اساس اساسنامه كانون دانشگاهيان ايران اسلامي، اعضاي هيات موسسه كانون به عنوان هيئت امنا، عضو ثابت شوراي مركزي كانون بوده و با برگزاري انتخابات، 6 نفر اعضاي ديگر اين كانون انتخاب مي شوند.

 سيد محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، محمدرضا مرندي عضو هيئت علمي دانشگاه شهيد بهشتي، محمدرضا مجيدي سفير ايران در يونسكو، غلامرضا خواجه سروي معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، ابراهيم كلانتري رئيس دانشگاه معارف قم، محسن شاطرزاده معاون سابق وزير بازرگاني اعضاي هيئت موسس و شوراي مركزي ثابت  كانون بشمار مي روند.

در انتخابات کنگره اخیر هم 6 نفر به عنوان اعضای دیگر شورای مرکزی انتخاب شده اند:‌ هاشم داداش​پور مشاور وزیر و مدیركل حوزه وزارتی وزارت ارشاد ،‌علی اكبر متكان معاون توسعه منابع و مدیریت نیروی انسانی وزارت علوم ،‌سیدجواد ساداتی​نژاد معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم ،‌ محمد رضا پورابراهیمی، سرپرست صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران وزارت علوم ، عباس مقتدایی عضو شورای فرهنگ عمومی وزارت ارشادو حجت​الاسلام عسگر دیرباز رئیس دانشكده الهیات قم ، افرادی هستند که در انتخابات اخیر به عنوان اعضای شورای مرکزی انتخاب شده اند.

اعلام فعالیت های انتخاباتی این تشکل دانشگاهی به صورت رسمی  و اعلام تشکیل جبهه دانشگاهیان در حالی است که چند روز پیش و در نشست خبری کنگره مذکور محمدرضا مرندی از اعضای هیات موسسین و شورای مرکزی نیز خبر از تشکیل جبهه دانشگاهیان داده بود.

 او در 24 مهر ماه با بيان اينكه كانون دانشگاهيان منشور اصولگرایی جامعتین را پذیرفته و با جریان فتنه و موسوم به انحرافی مرزبندي شفافي براي انتخابات مجلس نهم دارد، گفت: به دنبال تشكيل جبهه دانشگاهيان هستيم.

حال در بخشی از بیانیه پایانی سومین کنگره این کانون که روزهای پنج شنبه و جمعه برگزار شد، آمده است؛  توقع جامعه از دانشگاهیان است که در عرصه های مختلف پیشرو و پیشگام باشند. ایفای این نقش در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، ضرورت تشکیل «جبهه دانشگاهیان انقلاب اسلامی» را اجتناب ناپذیر ساخته. کانون دانشگاهیان با اعلام موجودیت این جبهه تمام دانشگاهیان و نیروها و تشکل های دانشگاهی را جهت تحقق حضور حداکثری دانشگاهیان در صحنه فرامی خواند.

 گفتنی است در کنگره یاد شده شخصیت هایی همچون حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دبیر کل کانون دانشگاهیان، کامران دانشجو وزیر علوم، شهاب الدین صدر نایب رئیس مجلس  و غلامحسین الهام سخنگوی دولت نهم سخنرانی کرده اند.

مواضع جبهه پایداری، مورد اقبال كانون  دانشگاهيان

نگاهی به مواضع و چهره های موثر این کانون به خوبی بیانگر این نکته است که این تشکل دانشگاهی هم ادامه دهنده همان مشی سیاسی اعضای جبهه پایداری و طرفداران دولت است.
 در تاریخ 9 مرداد برخی از اعضای شورای مرکزی کانون دانشگاهیان ایران در یک نشست خبری سخنانی را بیان کردند که مشخص کننده مواضع سیاسی آنها و نشان دهنده تشابه و چه بسا این همانی با مواضع اعضای جبهه پایداری است.  

هاشم داداش پور عضو شورای مرکزی و مسئول کمیته انتخابات کانون دانشگاهیان در نشست مذکور درباره کمیته 8+7 گفته بود: « ما كميته موسوم به 8+7 را قبول داريم اما معتقديم اين كميته قادر به تعميم به كل جريان اصولگرايي نيست. برخي از جريانات اصولگرايي كه در حال حاضر سهمي در كميته 8+7 دارند، داراي وزن لازم تعداد نمايندگان خود در اين كميته نيستند.

 وي که ترکیب 7+8 را ناعادلانه خوانده، در پاسخ به سؤال خبرنگاري مبني بر اينكه آيا تشكيل و اعلام موجوديت جبهه پايداري انقلاب اسلامي را نيز در اعتراض به ناعادلانه بودن تركيب 8+7 مي‌دانيد، گفت: ما از شكل‌گيري و اعلام موجوديت جبهه پايداري انقلاب اسلامي استقبال مي‌كنيم و مواضع اين تشكل مورد اقبال كانون  دانشگاهيان ايران اسلامي است. ما حتي ممكن است با اعضاي اين جبهه رايزني كنيم تا در بدنه جريان اصولگرايي نقش و جايگاهي براي كانون دانشگاهيان كنار اين جبهه تعريف كنيم.

محمدرضا پور ابراهیمی دیگر عضو شورای مرکزی این تشکل دانشگاهی نیز در نشست خبری یادشده درباره همین موضوع گفته است: « راهكار ما اين است كه بايد اين افراد كه نماينده يك فرد خاص در كميته هستند حذف شوند ؛ اين افراد فاقد جايگاه و شان براي كانون دانشگاهيان ايران اسلامي هستند. تركيب 8+7 در بردارنده مجموع جريان اصولگرايي نيست لذا تشكيل جبهه پايداري انقلاب اسلامي كه متشكل از افراد تاثير گذار هستند نشانگر همين موضوع است كه همه جريانات اصولگرايي نتوانسته‌اند در كميته 8+7 حضور داشته باشند.»

 محمدرضا مرندي هم در همين زمينه  تاکید کرده بود: «  ما وحدت اصولگرايان در قالب اين كميته را قبول داريم، ولي معتقديم اين تركيب 8+7 بايد اصلاح شود. يكي اينكه افراد حقيقي به صورت جداگانه نبايد در آن نقشه داشته باشند يكي اينكه تشكل‌ها نيز بايد به اندازه وزنشان در آن سهم داشته باشند.»

این مواضع و اظهار نظرها مو به مو همان اظهارات و مواضعی است که اعضای جبهه پایداری در نشست ها و کنفرانس ها و مصاحبه های مختلف آنها را به زبان آورده اند. جبهه پایداری با اتخاذ همین مواضع و قایل شدن حق و سهم بیشتر برای خود با واکنش جریان ها ، شخصیت ها و بزرگان اصول گرا مواجه شده اند.

تاکید وزیر فرهنگ بر شناسایی کاندیداهای هماهنگ با دولت

از سوی دیگر آنچه همسویی این تشکل دانشگاهی با جبهه پایداری و اهداف انتخاباتی دولت را تقویت می کند، سخنان حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سیزدهمین نشست دبیران استانی کانون دانشگاهیان ایران اسلامی در تاریخ 20/ 9 /89 است که همزمان نشان می دهد دولتی ها از سال گذشته به فکر انتخابات  بوده و فعالیت ها و رایزنی های خود را نیز آغاز کرده اند.

 حسینی که دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی است، در بخشی از سخنان خود با اشاره به اهمیت هماهنگی مجلس با دولت برای پیشبرد کارها و امور تصریح کرد: مجلس جایگاه مهمی دارد، گاهی با یک رای ممکن است لایحه‌ای مورد تصویب قرار بگیرد، بنابراین هماهنگی بین دولت و مجلس بسیار مهم است.

 دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی یکی از وظایف دبیران استانی این کانون را شناسایی افراد شایسته و برجسته در استان‌ها برای پیشبرد امور دانست و یادآور شد: افراد صالحی که مصالح کشور و نظام برایشان اصل باشد، باید اواد مجلس شوند.

حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرده که باید به دنبال شناسایی افراد صالحی که ظرفیت نمایندگی مجلس را دارند، باشیم.

با این وصف آنچه مشخص است اینکه به نظر می رسد کانون دانشگاهیان ایران اسلامی که از تشکل های حامی دولت است، فاز جدیدی از برنامه های انتخاباتی حامیان دولت است که به صورت رسمی رونمایی شده است.

 در حقیقت جبهه دانشگاهیان روی دیگر جبهه پایداری یا بازوی دانشگاهی این جبهه است که قرار است به اتفاق، برنامه های انتخاباتی در جهت موازی با جبهه متحد اصول گرایان را پیش ببرند. برنامه هایی که از مدتها پیش تدوین شده و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت - بر خلاف تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر پرهیز مقامات مسئول از ورود به انتخابات- در آذر ماه سال گذشته از ضرورت شناسایی کاندیداهای هماهنگ با دولت برای ورود به مجلس سخن گفته است!

به نظر می رسد بعد از انتقادات گسترده از مواضع اعضای جبهه پایداری، تیم انتخاباتی حامیان دولت، برای پیشبرد برنامه های خود، اقدام به تحرکات و تشکیل جبهه های جدید کرده است. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر