بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۲
کد خبر : ۵۶۵۴۴
همه سرمایه‌گذاران، مسئولان، کارگزاران و خبرنگاران حوزه بازار سرمایه به خوبی می‌دانند که رونق یا رکورد بورس اوراق بهادار تابعی از متغیرهای متعدد درون و برون سازمانی بودهو به دلیل برخوردار بودن از ذات نوسان و عدم قطعیت، هیچ گاه روند ثابت و پایداری را طی نکرده و نمی‌کند.
این خصلت در شرایطی گاه با ریسک‌های غیر سیستماتیک و مسائل سیاسی همراه و غیرطبیعی می‌شود. برخی رسانه‌ها و مسئولان در روزهای گذشته سعی کرده‌اند با انتشار گزارش و مواضع خود به سرمایه‌گذاران، امید داده تا شاید اوضاع منفی بورس بهتر شود که در جای خود اقدامی درست و به جا است، چرا که همواره ثابت شده در دوران رکود بازار سهام فعالان بازار به گزارش‌ها و اخبار امیدوار کننده نیاز دارند اما این نیاز بدون پشتوانه علمی و استناد به آمار غیرواقعی نه تنها هیچ گاه برآورده نمی‌شود، بلکه می‌تواند موجب سردرگمی افکار عمومی و عدم رضایت دست‌اندرکاران بازار سرمایه شود.
مصداق این موضوع نکته سه تیتر و موضوع منعکس شده درروزنامه دولت طی هفته گذشته است.

1- آیا سهامداران واقعا امسال 17 هزار میلیارد تومان سود می‌گیرند؟

دوشنبه گذشته بود که یکی از روزنامه‌ای سراسری در تیتر یک و اصلی خود اعلام کرد "سهامداران بورس 17 هزار میلیارد تومان سود می‌گیرند."
این تیتر و گزارش درشرایطی منعکسشده که بورس اوراق بهادار با کاهش بازدهی سهام طی سال جاری و عدم توفیق در تکرار میانگین بازدهی 45 درصدی 7 ماهه و 85 درصدی کل سال گذشته روبرو شده است،اما سعی شده بود تا از این طریق شاید امیدها به آینده بازار تقویت شود.
اما باید گفت:
اول اینکه؛این حجم از سود یعنی 17 هزار میلیارد تومانمربوط به پیش‌بینی سودهمه شرکت های بورس برای سال مالیجاری بوده و هیچ قطعیتی در ثابت ماندن آن تا پایان سال جاری نیست.
دوم؛همه فعالان و سهامداران آشنا با بورس به درستی می‌دانند طی سال‌های گذشته تقسیم سود شرکت‌ها با میانگین 70 تا 80 درصدی همراه بوده به طوریکه طی 7 ماه سال جاری حدود 11 هزار میلیارد تومان معادل 71 درصد از سود پیش‌بینی شده شرکت‌ها بین سهامداران تقسیم شده یا خواهد شد.
سوم؛علاوه بر این برخی ازاین شرکت‌ها به دلیل کمبود نقدینگی مجبور به کاهش تقسیم سود در مجامع می‌شود و حتی گروه دیگری به رغم کاهش سیاست تقسیم سود نمی‌توانند در موعد مقرر 8 ماهه اقدام به توزیع سود کنند. همچنین اینمتغیر ( تقسیم سود سهام)مربوط به آینده و حداقل سال آیندهاست و سهامداران نمی‌توانند افق سرمایه‌گذارای خود را بلند مدت کنند.
چهار؛تقسیم سود شرکت‌ها یکی از سه عامل موثر در کسب بازدهی بوده و اکثر سرمایه‌گذاران حرفه ای به کسب سود از تفاوت قیمت سهام شرکت‌ها تمرکز می‌کنند نه تقسیم سود آینده که هیچ قطعیتی در آن نیست.
بنابراین بهتر بود و است در شرایطیکه بازار سهام با روند نزولی همراه است، ضمن تحلیل دلایل این روند، اخبار و رویدادهای محقق شده یا در شرف تحقق موثر و مورد توجه سرمایهگذاران حرفه اییعنوان شود.

2- آیا شاخص کل بورس طی ۷ ماه گذشته 46 درصد رشد کرده؟

بر اساس این گزارش روزنامه مورد نظر روز چهارشنبه گذشته هم به نقل از یک مقام مسئول خبر داد"شاخص کل بورس در پایان مهرماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیش از 46 درصد رشد داشته است."
این خبر نادرست در حالی با تعجب فعالان وخبرنگاران روبرو شده که طبق آمار رسمی و با توجه به روند حرکتی شاخص در ۷ ماه سال جاری، میانگین بازدهی شاخص از حداکثر 16 درصد به حدود 11 درصد در هفته گذشته کاهش یافته است. بنابر این اعلام رشد 46 درصد شاخص در مقایسه با مدت مشابه قبل هیچ سندیت و مبنای علمی ندارد و معلوم نیست چرا چنین موضوعی از سوی آن روزنامه عنوان شده است؟

3- مسئولانچگونه از سهامداران حمایت ویژه می‌کنند؟

همچنین دیگر مسئولان بازار سرمایه در حالی روزهای پیش از بازدهی 163 درصدی بورس طی 4 سال و دعوت از سرمایه‌گذاران به معاملات فیوچر طلاو عملکرد مثبت ۶ ماهه شرکت‌ها و غیره خبر داده‌اند که به حمایت ویژه از سهامداران هم تاکید کرده‌اند.
در این میان برخی از این مدیران ارشد که این روزها فقط با رسانه‌های خود و یا حامی دولت مصاحبه می‌کنند وبه جز مورد نمایشگاه مطبوعات به کمتر خبرنگاریوقت مصاحبه می‌دهند، منظور از حمایت ویژه را توضیح نداده‌اند تا مشخص شود سهامداران متضرر چگونه با حمایت ویژه روبرو خواهند شد؟
علاوه بر این سهامداران در شرایط رکورد شاخص‌ها و قیمت‌ها به اخبار آینده‌نگرو موثر در فضایی مطمئن نیاز دارند نه اخبار گذشته‌نگر. همچنین اگر شرکت‌ها طی 6 ماه اول پوشش خوبی داده‌اند پس چرا قیمت سهام اکثر شرکت‌ها در روز های گذشتهبا افت روبرو شدهو چراعملکرد مثبت 6 ماهه موجب بهبود اوضاع نشده است؟ آیا این افت مربوط به همین چند هفته و طبیعی بوده یا بعد از خردادبه دلایل متعدد درون و برون سازمانی رخ داده است؟ از طرف دیگر آیا می‌توان از جذاب بودن سهام شرکت‌هایی برایخرید حرفی زد و سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری در فیوچر طلاکه ابزاری پرریسک و مربوط به حرفه‌ای‌ها است، دعوت کرد؟
با این همه در شرایطی رسانه‌های فعالحوزهبازار سرمایه طی چند سال اخیر به ‌زغم همه مدیران و فعالان نقش مهمی در توسعه بازار داشته‌اند که به نظر می‌رسد بهترین رویه برای تداوم حمایت از این بازار مهم تعامل همگانی مسئولین با همه رسانه‌ها نه چند رسانه خاصوپاسخ بههمه سئوالات ،ارایه آمار و ارقام واقعی ، انتشار اخبار امیدوارکننده آینده‌نگر، در نظر گرفتن متغیر‌های خارج ازحیطه حوزه بازار سرمایه که گاه زمان‌بر هستند و دیگر عوامل است.

نگارنده علی رضایی زاده
اشتراک گذاری :
ارسال نظر