بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۶
گفتگو با ایرج اکبریه، مشاور رییس هیأت عامل ایمیدرو

اجرای مصوبه جدید و بازگشایی نماد سنگ آهنی ها در روزهای آینده + اصلاحیه خبر

قیمت گذاری سنگ آهن تابعی از نرخ شمش فولادی بوده که بنا شده این کالا از طریق بورس معامله شود و عملاً با آغاز معاملات آن در هفته گذشته، نرخ سنگ آهن نیز دستخوش تغییرات قیمت شمش فولاد در بورس کالا خواهد شد.
کد خبر : ۵۷۰۳۹

پس از گذشته حدود یک ماه از توقف نماد چهار شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، معدنی و صنعتی چادرملو، سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات و سرمایه گذاری امید در تابلوی معاملات بورس اوراق بهادار، تازه ترین اطلاعات دریافتی از بازگشایی نماد معاملاتی این چهار شرکت طی روزهای آینده حکایت دارد.

بنا بر گزارش بورس نیوز توقف نماد معاملاتی شرکت های معدنی پس از آن صورت گرفت که سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) بدون توجه به قراردادها و تفاهم نامه های قبلی با تولید کنندگان بزرگ سنگ آهن کشور در زمینه بهره برداری از معادن، به بهانه کسری ذخایر صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد، خواستار دریافت وجوه جدیدی تحت عنوان حق پرداختی از بابت پروانه بهره برداری از معادن سنگ آهن شد.

این در حالی است که با توجه به خصوصی بودن این شرکت ها هر گونه تصمیم جدیدی نیاز به برگزاری مجمع عادی سالیانه سهامداران می باشد.

در همین ارتباط مشاور رییس هیأت عامل ایمیدرو در گفتگو با بورس نیوز با بیان اینکه کلیات مصوبه هیأت عامل ایمیدرو برای کمک به صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد به تأیید ایمیدرو و مدیران شرکت های چادرملو، گل گهر، سرمایه گذاری امید و توسعه معادن و فلزات رسیده است، خاطر نشان کرد: طبق این مصوبه مقرر شده بدون تغییر در حق بهره مالکانه دولت، قرار داد منعقد شده در خصوص حق پروانه بهره برداری از معادن سنگ آهن در صورت حساب تولید کنندگان آن اضافه شده و ایمیدرو نیز این وجوه را به صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد و اریز نماید.

ایرج اکبریه با بیان اینکه در سال گذشته ایمیدرو هیچ رقمی از بابت حق پروانه بهره برداری از تولید کنندگان سنگ آهن اخذ نکرده است، یادآور شد: در سال جاری علاوه بر افزایش قیمت فولاد در بورس کالا، نرخ سنگ آهن و گندله نیز با رشد حدود 20 درصدی روبرو بود که بودجه این شرکت ها را با افزایش سودآوری همراه کرده است. از سویی دیگر قیمت گذاری سنگ آهن تابعی از نرخ شمش فولادی بوده که بنا شده این کالا از طریق بورس معامله شود و عملاً با آغاز معاملات آن در هفته گذشته، نرخ سنگ آهن نیز دستخوش تغییرات قیمت شمش فولاد در بورس کالا خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه عملیاتی شدن این مصوبه از سوی مدیران به تفاهم نهایی دست یافته و چانه زنی در این زمینه تنها در خصوص صورت جلسه و تاریخ اجرای آن می باشد، از بازگشایی نماد چهار شرکت "کگل"، "کچاد"، "وامید" و "ومعادن" در روزهای آتی خبر داد و در عین حال افزود: به لحاظ برنامه ریزی های صورت گرفته از سوی شرکت های سنگ آهنی در بودجه سال مالی جاری و عدم تغییر در محاسبات، مصوبه جدید ایمیدرو به احتمال زیاد از ابتدای تیر ماه یا اولین روز شهریور ماه سال جاری جهت اجرا ابلاغ خواهد شد.

به تبع این افزایش، بهای تمام شده سنگ آهن و نیز قیمت شمش فولادی و از طرفی نرخ گندله با افزایش همراه خواهد شد که به این ترتیب تأثیر قابل ملاحظه ای در پیش بینی سود هر سهم این شرکت ها در بودجه های برآوردی نخواهد داشت.

مشاور ارشد میدکو با بیان اینکه ملاک قیمت گذاری سنگ آهن نرخ فروش محصولات فولاد خوزستان (کنسانتره با ضرایب 12 درصد و 10.5 درصد میانگین قیمت فروش شمش) خواهد بود، تأکید کرد: با مشخص شدن حق پروانه بهره برداری مبنای خرید سنگ آهن برای میدکو نیز در آینده معین خواهد شد. در عین حال باید توجه داشت که با افزایش قیمت شمش فولادی، نرخ سنگ آهن نیز با رشد روبرو شده و لذا هزینه های ایجاد شده با درآمدهای جدید تهاتر خواهد شد.

بنا بر گزارش بورس نیوز ایمیدرو در حالی اقدام به تحمیل هزینه ای 12 هزار تومانی در هر تن تحت عنوان حق پروانه بهره برداری از تولید کنندگان سنگ آهن گرفته که در سال گذشته نیز نرخ بهره مالکانه از این شرکت ها را با افزایشی 5 برابری از 60 ريال به 300 ريال در هر تن افزایش داده بود.


توضیحات :

با توجه به اینکه در خبر اجرای مصوبه از ابتدای تیر سال 91 اعلام شده بوذ اما طی تماسی از سوی ایرج اکبریه این مورد تصحیح شد و ابتدای تیر 90 به عنوان مبدا اجرای مصوبه اعلام شد .

اشتراک گذاری :
ارسال نظر