بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۹
کد خبر : ۵۷۳۲۸
جام جم آنلاين: طرح توسعه فاز دو پالايشگاه امام خميني شازند اراك روز چهارشنبه با حضور رييس‌جمهور افتتاح شد.

با بهره‌برداري از اين واحد به ظرفيت توليد روزانه سه ميليون ليتر بنزين سوپر در كشور افزوده مي‌شود و كشور را از واردات بنزين سوپر با استاندارد يورو پنج بي‌نياز مي‌كند.

با راه‌اندازي واحد بنزين‌سازي پالايشگاه امام خميني اراك كه شامل دو قسمت تصفيه هيدروژني نفت و اكتانايزه است، بنزين سوپر با عدد اكتان 100 در كشور به ميزان سه ميليون ليتر توليد مي‌شود.

اين نوع بنزين (سوپر با اكتان 100)‌ براي عمل تخليط با بنزين توليدي در ساير پالايشگاه‌هاي كشور توليد خواهد شد كه پيش از اين بخشي از بنزين از نوع يادشده از خارج وارد شد.

با بهره‌برداري از واحد جديد پالايشگاه امام خميني، ظرفيت پالايشي از 170 هزار بشكه در روز به 250 هزار بشكه مي‌رسد كه در ازاي آن توليد نفت كوره از اين پالايشگاه كاهش مي‌يابد.

خوراك اين واحد پالايشي نيز تغيير خواهد كرد. اين واحد پيش از اين خوراك خود را از نفت خام اهواز ـ‌ آسماري دريافت مي‌كرد كه به دليل تغيير در ساختار فني و توليد خوراك آن به مخلوط 55 درصد نفت اهواز و 45 درصد نفت سنگين از حوزه‌هاي دزفول شمالي خواهد رسيد. مهم‌ترين هدف اين طرح، كاهش انتشار مواد آلاينده محيط‌زيست است.

محمود احمدي‌نژاد، رييس‌جمهور در مراسم بهره‌برداري از اين واحد پالايشي بر ضرورت كاهش مدت زمان اجراي پروژه‌هاي پالايشگاهي به عنوان اولويت نخست كشور در بخش نفت تاكيد كرد.

وي با اشاره به اين‌كه نفت يكي از سرمايه‌هاي بزرگ مردم ايران است و بايد با برنامه‌ريزي دقيق و كار كارشناسي دنبال شود، گفت: بايد به دنبال ارزش افزوده بيشتر از نفت باشيم و توليد فرآورده‌هاي نفتي در راستاي كسب ارزش افزوده از نفت است.

رييس‌جمهور افزود: اقدامات خوب و قابل قبولي در بخش توليد بنزين و نفت و گاز صورت گرفته كه كاهش مصرف 15 ميليون ليتري بنزين از سال 85 تاكنون گوياي اين مهم است.

احمدي‌نژاد با اشاره به اين‌كه توليد بنزين امروز معادل مصرف كشور است،خاطرنشان كرد: برخلاف افزايش دوبرابري ناوگان حمل و نقل كشور از سال 75 تاكنون مصرف بنزين در سال جاري كاهش چشمگيري داشته است.

وي تاكيد كرد: عدم صادرات نفت خام گام بعدي در راستاي كسب ارزش افزوده در بخش نفت است كه بايد با ايجاد حداكثر ظرفيت براي پالايش و پخش نفت در كشور گام اساسي برداشته شود.

احمدي‌نژاد همچنين با تاكيد بر ضرورت حضور مهندسان نفت در بازارهاي جهاني گفت: كشور ما بايد بزودي صادركننده خدمات فني و مهندسي نفت از ايران به دنيا باشد.

وي افزود: ما بايد به سمتي حركت كنيم كه همه ظرفيت‌هاي كشور فعال شود؛ زيرا اين باور در صنعتگران داخلي ما ايجاد شده كه مي‌توانيم بسرعت به قدرت اول دنيا تبديل شويم.

با راه‌اندازي فاز دو پالايشگاه اراك، توليد روزانه بنزين اين پالايشگاه به 5/8 ميليون ليتر در روز مي‌رسد كه كشور را از نظر واردات بنزين سوپر با عدد اكتان 100 بي‌نياز مي‌كند.

ايران در چند سال اخير با توجه به سهميه‌بندي بنزين و اجراي هدفمندي يارانه‌ها توانست مصرف بنزين را مديريت كند.

در حال حاضر روزانه 60 ميليون ليتر بنزين توليد مي‌شود و ميانگين مصرف نيز در همين حدود است.پيش‌بيني مي‌شود با بهره‌برداري از تعداد ديگري از واحدهاي توليد بنزين تا اوايل سال 91 ظرفيت صادراتي ايران در زمينه بنزين نيز افزايش يابد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر