بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۳
با وجود حاکمیت بازاری رکودی

بهترین تکنیک برای کسب بازده از بورس

در این بین عده ای که سهام خود را به قیمت های بالا خریداری کرده اند، در قیمت های فعلی حاضر به فروش سهام خود نیستند و با صبر پیشه کردن به نگهداری سهم و به عبارت دیگر سهامداری روی آورده اند.
کد خبر : ۵۷۴۸۳

معاملات در بورس همواره متأثر از عوامل و محرک های متعددی در حال تغییر جهت است و این متغیرها می تواند تعادل بین ریسک و بازده سرمایه گذاری را بر هم بزند.

عواملی اعم از ریسک های سیستماتیک و غیر سیستماتیک ناشی از مسایل سیاسی و اقتصادی، با توجه به اینکه سرمایه همواره ترسو بوده و به سمت آرامش و ثبات سوق دارد، می تواند بر رفتار سرمایه گذاران نیز اثر بگذارد.

به نحوی که در بازار شاهد هستیم که همواره رفتارهای هیجانی و احساسی بر سرمایه گذار چیره می شود و بروز چنین رفتارهایی تشکیل صف های خرید و فروش، نوسان گیری و در مواردی نیز خروج سرمایه گذار از بازار سهام را در پی دارد.

بنا بر گزارش بورس نیوز، در سال جاری ایجاد تنش های سیاسی در داخل کشور و نیز بروز بحران های مالی در اقتصادهای بین المللی و مسایلی از این قبیل همگی دست به دست هم دادند تا در سال جهاد اقتصادی که همه مسئولان از شکوفایی و رشد اقتصادی کشور صحبت می کردند و به تبع آنها سرمایه گذاران انتظار کسب بازدهی های چشمگیر را از بازار سرمایه به ویژه بورس داشتند، تا ریزش های قیمتی و روندی نزولی در نیمه اول مشاهده شده و بازار در نیمه دوم سال نیز دچار رکود گردیده است.

بر هم خوردن تعادل بین ریسک بازار و بازدهی سرمایه گذاری در بورس رفتار سرمایه گذاران را که باید نگهداری سهام باشد، با تغییر همراه کرده است.

بگونه ای که به دلیل حضور متغیرهای اثر گذار گوناگون، در ابتدا صف های فروش در بورس تشکیل شد و در حال حاضر با افت قیمت سهم ها سرمایه گذاران با نگرانی از آینده به روند معاملات می نگرند که در نتیجه این نگرانی، کاهش حجم معاملات مشاهده می شود.

در این بین عده ای که سهام خود را به قیمت های بالا خریداری کرده اند، در قیمت های فعلی حاضر به فروش سهام خود نیستند و با صبر پیشه کردن به نگهداری سهم و به عبارت دیگر سهامداری روی آورده اند. اما برخی نیز به دلیل افزایش نوسانات سعی کردند با نوسان گیری بازدهی مطلوبی را کسب کنند، اما باید توجه داشت که این نوع عملکرد مختص افرادی است که آشنایی لازم و کافی را با بازار دارند و دیگر سرمایه گذاران که مهارت و علم کافی ندارند، ممکن است با اقدام به نوسان گیری سرمایه خود را نیز از دست بدهند.

اما در شرایط فعلی که بازار در حالتی رکودی به سر می برد، باید تأمل کرد و دید چه نوع رفتاری شایسته این شرایط است تا تعادل بر هم خورده مجدداً در بورس برقرار گردد.

در همین راستا در یک نظر سنجی بر آن شدیم تا بهترین روش را برای برقراری تعادل لازم بین ریسک و بازده در این مرحله در بورس بیابیم. از بین 2314 نفر شرکت کننده در این نظر سنجی کمتر از 14 درصد از سرمایه گذاران بر این امر معتقد هستند که دید نوسان گیری بهترین روش است و می تواند توازن را در بورس برقرار کند، بدین معنا که با استفاده از نوسان گیری ریسک بازار را با کسب بازدهی کوتاه مدت پوشش دهند.

اما در عین حال 19.23 درصد نیز به نگهداری سهم اعتقاد دارند تا در ماه های آتی و با کاهش اثرات ناشی از ریسک های سیاسی و اقتصادی داخلی و خارجی و ایجاد ثبات و آرامش در بورس ، بازار به سمت تعادل بیشتر روانه گردد.

این گروه را می توان در زمره سرمایه گذارانی قرار داد که با دید میان مدت و بلند مدت در بازار فعالیت دارند و عقیده آنها بر این استوار است که با بهبود شرایط می توانند سهام ارزنده خود را به قیمت های بالاتر به فروش رسانده و بازدهی مناسب را کسب کنند.

اما نظر به اینکه در این مدت بازار ارز و طلا نیز در مقابل افت بورس در حال رشد بوده اند، دیدگاه برخی اینگونه است که فروش سهام و حضور در سایر بازارها بهترین روش ممکن می باشد و این گروه بیش از 23 درصد از آراء را به خود اختصاص داده اند.

البته نکته قابل توجه اینجا است که در حال حاضر سیاست های دولت به ویژه در بازار ارز شفاف نیست و این عدم شفافیت سرمایه سرمایه گذاران را با ریسک زیادی مواجه می سازد.

بازار طلا نیز که در سال جاری در مداری صعودی در حرکت بوده، با توجه به اینکه بعضی از کارشناسان به وجود حباب در آن اعتقاد دارند، با یک تلنگر می تواند از این مدار خارج شود و حرکت خود را در جهت عکس آغاز کند.

با این حال جای تأمل دارد که بیشترین افراد شرکت کننده در این نظر سنجی یعنی بیش از 33 درصد از 2314 رأی ارایه شده، گزینه خرید سهام با دید بلند مدت را انتخاب کرده اند و این امر نشان می دهد که در بلند مدت بازار می تواند بازده مورد نظر را در اختیار سرمایه گذاران خود بگذارد.

از کل شرکت کنندگان در این رأی گیری تنها حدود 10 درصد حضور در معاملات آتی سهام و سکه را برگزیدند و این گواهی است بر اینکه جمع کثیری از سهامداران و سرمایه گذاران بازار سهام با توجه به اینکه چشم انداز آتی بازار چندان روشن نیست، پذیرای نوسانات بالای معاملات آتی نبوده و عده کمی که آشنایی لازم را با معاملات آتی سهام و سکه دارند، این گزینه را به عنوان بهترین راه حل برای ایجاد تعادل می دانند تا از طریق استفاده از موقعیت های آربیتراژ و با کسب بازدهی در قراردادهای آتی ریسک سرمایه گذاری خود را پوشش دهند.

به هر حال در مجموع بیش از 50 درصد رأی دهندگان بر نگهداری سهام و نیز خرید سهم با دیدگاه بلند مدت نظر دارند و این می تواند نوید دهنده بهبود اوضاع و شکل گیری وضعیت پایدار در بورس در بازه زمانی بلند مدت باشد تا همچنان بازار سرمایه بالاخص بورس به عنوان اولین مکان برای ورود سرمایه های جدید و سرمایه گذاری مطمئن و پر بازده مطرح باشد تا سرمایه موجود در جامعه به رشد و توسعه اقتصاد کشور بیانجامد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر