بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۸
حقوقی های بازار نیز با عملکرد منطقی خود می توانند زمینه برگشت حقیقی ها را فراهم کنند، اما به نظر می رسد این روند فرسایشی تا اواخر سال جاری تداوم یابد. این روند به ویژه در خصوص سهم هایی که پی بر ای بالاتر از شش واحد را دارا هستند، وضعیت مناسبی نخواهد بود.
کد خبر : ۵۷۷۳۷

شرکت سرمایه گذاری صنعت و معدن با اعلام صورت های مالی عملکرد پایان دوره ای سال مالی منتهی به 90.6.31 تحقق 402 ريال سود را گزارش داده است.

مهدی نجفی، مدیر سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری صنعت و معدن در خصوص عملکرد سال مالی جاری "وصنعت" در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز تصریح کرد: طبق برنامه قبلی مدیریت، فروش زیر مجموعه های غیر بورسی همچنان دنبال می شود تا در زمان مقتضی و پس از توافق با مشتری، این برنامه اجرا گردد.

اما فروش زیر مجموعه های غیر بورسی فرآیندی زمان بر است، بنا بر این در حال حاضر نمی توان با احتمال بالا از ارایه تعدیل مثبت از این محل سخن گفت.

وی رشد چشمگیر سود 242 میلیارد ريالی حاصل از فروش سرمایه گذاری های شرکت را عمدتاً مربوط به سود حاصل از فروش زیر مجموعه های غیر بورسی دانست و افزود: در سال مالی 91 نیز استراتژی قبلی در رابطه با شرکت های سرمایه پذیر و زیر مجموعه شرکت اجرایی می شود.

مدیر سرمایه گذاری "وصنعت" با وجود اینکه شرکت های سرمایه گذاری با دستورالعمل های جدید از ارایه پیش بینی بودجه و EPS معاف هستند، از ارایه پیش بینی بودجه سال مالی 91 تا اواخر ماه جاری خبر داد و افزود: همواره سعی مدیریت بر حفظ منافع سهامداران به ویژه سهامداران خرد و حقیقی است، بر همین اساس ضمن دنبال کردن سیاست های گذشته، برنامه خاصی برای ایجاد تغییر و تحولات اساسی در پرتفوی شرکت در نظر گرفته نشده است. البته با توجه به وضعیت فعلی بورس نمی توان روی پرتفوی سرمایه گذاری فعلی مانور داد و تغییرات چشمگیری را در آن اعمال کرد.

وی با اذعان به اینکه طبق نظر قبلی هیأت مدیره حدود 40 درصد از سود محقق شده برای تقسیم به مجمع عادی سالیانه شرکت پیشنهاد می شود، خاطر نشان کرد: البته چنانچه نقدینگی زیادی از شرکت خارج نگردد، می تواند به سرمایه گذاری های بیشتری منجر شود.

بر همین اساس پیشنهاد تقسیم سود حداقلی به مجمع به نفع شرکت و سهامداران خواهد بود، البته هنوز میزان دقیقی در این ارتباط مشخص نشده است.

نجفی شرایط رکودی بازار و تشکیل صف های فروش روی اکثر نمادها و در نتیجه افت حجم معاملات را روی رفتار هر دو گروه سهامداران و سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی موثر دانست و عنوان کرد: در این مرحله "وصنعت" نیز خریدار و یا فروشنده صرف نیست، بلکه از محل فروش برخی سهم ها به خرید سهم های ارزنده تر اقدام می کند، اما لازمه انجام معامله وجود نقدینگی در بازار است.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه کاهش بیشتر قیمت سهم ها را محتمل دانست و یاد آور شد : در برخی نمادها هنوز امکان افت بیشتر قیمت وجود دارد، اما در برخی دیگر قیمت ها برای خرید بسیار مناسب هستند.

اما سهامداران و سرمایه گذاران باید توجه داشته باشند که در هر شرایطی سهام خوب و ارزنده وجود دارد و در شرایط فعلی نگاه آنها باید بیشتر به سمت صنایع و سهم هایی باشد که پی بر ای پایینی داشته و در مقابل درصد سود تقسیمی بالایی دارند،چرا که گزینه های کم ریسک تری به شمار می آیند و از جمله این صنایع می توان به صنعت ساختمان اشاره کرد.

مدیر سرمایه گذاری "وصنعت" لازمه برگشت بورس را به روال عادی، اعتماد سازی فضا به ویژه برای سهامداران حقیقی عنوان کرد و اظهار داشت: ایجاد فضای اعتماد کار دشواری است و یک بخش آن وظیفه ارکان نظارتی و حمایتی دولتی و مسئولان بازار سرمایه می باشد.

از دیگر سو حقوقی های بازار نیز با عملکرد منطقی خود می توانند زمینه برگشت حقیقی ها را فراهم کنند، اما به نظر می رسد این روند فرسایشی تا اواخر سال جاری تداوم یابد. این روند به ویژه در خصوص سهم هایی که پی بر ای بالاتر از شش واحد را دارا هستند، وضعیت مناسبی نخواهد بود.

وی در خاتمه روند شاخص کل را تا پایان سال جاری فرسایشی دانست و بیان داشت: بازار فعلی دیگر تحت تأثیر حرکت دو گروه اصلی پتروشیمی و معدنی نیست و با مصوبه اخیر در رابطه با گروه معدنی نمی توان آنها را جزو برترین های بورس دانست که بتوان پس از برگشت روند بازار انتظار حرکت ویژه ای را از آنها داشت. البته در این مدت سهم های دیگری می توانند رشد خوبی را تجربه کنند، اما تأثیر آنها بر شاخص کل چندان قابل توجه نخواهد بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر