بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۷
کد خبر : ۵۷۸۱۶
 ضدفساد: براساس آمار کل یارانه نقدی قابل پرداخت ماهانه 3600 میلیارد تومان است که دولت برای واریز این وجه تا کنون به صورت رسمی از بودجه های عمرانی و جاری استفاده کرده است و اگر بخواهیم کانال های غیر رسمی را هم اضافه کنیم باید به ارز دو نرخی، حباب بورس، افزایش قیمت سکه و طلا و ... اشاره کنیم که بنا بر پیش بینی ها و هشدارهای کارشناسی این منابع نیز به پایان رسیده است.

این پایان به قدری زود هنگام بود که از 22 هزار میلیارد تومانی که دولت موظف بود در بخش پروژه های عمرانی هزینه کند تا کنون فقط 3 هزار میلیارد تومان آن را پرداخت کرده است و برای ادامه کار مجبور شده است پروژه پارس جنوبی را پیش فروش کند.

رانت ۴ هزار میلیارد تومانی ارز دونرخی به چه حسابی واریز شده است؟

روند رو به رشد تفاوت دو نرخ رسمی و آزاد ارز به رقم هایی را تجربه می کند که حتی وزیر اقتصاد را هم وادار به موضع گیری کرد. محمود بهمنی در حالی عنوان کرد، ارز چند نرخی هدف بانک مرکزی نیست و هدف ایجاد تعادل تک نرخی در بازار است که مقایسه بین نرخ رسمی و آزاد دلار طی هشت ماهه گذ شته نشان ازسیر صعودی حدود 79 تومان در فروردین ماه تا 236 تومان در آبانماه را داشته است.

این شرایط به قدری نامطلوب است که کارشناسان اقتصادی تاکید دارند، انچه بانک مرکزی در پیش گرفته است تنها به ایجاد رانت و فساد در بازار منتهی خواهد شد و در واقع آنچه در ماههای اخیر موتور محرک رشد تورم در اقتصاد ایران بوده همین آشفتگی بازار ارز است.

بر این اساس سیدکمال سیدعلی، معاون ارزی بانک مرکزی که تازه معزول شده، هفته پیش اعلام کرده بود در هشت ماهه سال جاری بانک مرکزی 33 میلیارد دلار ارز در بازار به فروش رسانده است و عنوان کرده بود فروش بیشتر ارز به معنی فروش برای واردات قاچاق است و این موضوعی است که هفته قبل از آن رئیس کل بانک مرکزی بر آن تاکید کرده بود.

از گذشته تا به الان رشد و کاهش نرخ تورم در کشور ما تابعی از روند صعودی و یا نزولی قیمت ارز و بنزین بوده است. حال که با هدفمندی یارانه ها تکلیف بنزین روشن شده است، نرخ ارز به عنوان عاملی سرنوشت ساز بر سفره مردم اثرات مستقیم می گذارد و نرخ تورم را کنترل می کند.

امارها نشان می دهد متوسط تفاوت نرخ ارز رسمی و آزاد دلار در سال جاری حدود 132 تومان بوده که ضرب این رقم با 33 میلیارد دلار ارز به فروش رسیده توسط بانک مرکزی نشان می دهد رانت ارز دولتی در سال جاری همچنین  در سال 89 فروش ارز در بازار 24 میلیارد دلار بیش از تقاضای لازم برای واردات کالا به کشور گزارش شده که با یک حساب ساده می توان به این نتیجه رسید که آنچه در بازار ارز کشور می گذرد نشان از فرار سرمایه ها است.

 رشد 140 درصدی شاخص ها و تركيدن حباب بورس

پديده تكرار شده بورس این روزها دوباره تكرار مي شود. عده اي بازيگر بازار سهام را در بالاترين قيمت به مردم مي فروشند و خود از میدان خارج مي شوند ولي سود را چه كساني مي برند؟ كساني كه مي دانستند، آينده جهش هاي بي منطق بورس و افزايش شاخص چه سرانجامی دارد. از سوی دیگر مردم مي بينند كارشناسان     مي گويند حباب نيست، كسي بازار را داغ نكرده ولی هرگز از خود نمي پرسند كه از ابتدای سال جاری چه اتفافی رخ داده است كه 20% سود در این بازار موجب طمع بسیاری برای سرمایه گذاری شده است ؟ در واقع، امروز صف هاي فروش را شركت هاي حقوقي و كساني كه مي دانند حباب يعني چه، تشكيل مي دهند و تنها فروشندگان سهام با قيمت بالا هستند که می دانند چگونه  خريداران بي اطلاع  را با سود 20 درصد در ماه فریب دهند.

اما آنچه در این بین جای تامل دارد این است که وجوه مردم، به جاي اينكه صرف خريد سهام شركت هايي شود كه نقدينگي جامعه را به بخش توليدي می کشانند، صرف خريد و فروش فقط چهارصد شركت هایی مي شود كه روزی چند بار بخشی از سهام آن دست به دست مي شود، اما ارزش افزوده اقتصادي آن معلوم نیست.

رشد دوبرابری شاخص ها از سال گذشته که 13000 بود تا به امروز که به مرز 27000 رسیده است نشان از عدم سلامت اقتصاد بورسی است زیرا كارشناسان تا 18000 را رشد بازار و منطقي می دانند.

بازار بورس پیش از این نیز در سال های 76 و 84 نیز این وضعیت حبابی را تجربه کرد زمانی که شاخص ها از نزديك 14000 به زير 8000 رسيد و باز هم این مردم بودند که مالباخته شدند.
کارشناسان معتقدند هرگاه شاخص بورس یا نسبت قیمت به سود بورس در یک بازه زمانی حداقل 40 درصد بالاتر از میانگین شاخص یا میانگین نسبت قیمت به سهام 5 سال قبل باشد احتمال حبابی بودن بورس زیاد است و باید منتظر ترکیدن این حباب و افت قیمت شدید شد که این شرایط در حال حاضر در بورس کشورمان قابل مشاهده است.

با وجود رکود اقتصادی و کاهش رشد اقتصادی کشور از 6.5 درصد سال 86 به حدود 2 درصد طی سالهای 1387 تا 89 نقدینگی از 160 هزار میلیارد تومان به 256 هزار میلیارد تومان در نیمه اول امسال رسیده که بخش عمده این نقدینگی جذب بازارهای بورس و طلا شده به نحوی که حبابی شدن این بازارها نشان ازافت شدید قیمت سهام در آینده نزدیک و ترکیدن این حباب می دهد.

12 هزار میلیارد مازاد درآمد نفتی کجاست؟

جعفر قادری، نایب‌رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می‌گوید که دیوان محاسبات مدعی است11 میلیارد و 700میلیون دلار از درآمدهای نفتی سال ۱۳۸۸ و ۸۰ درصد مازاد بر قیمت ۶۵ دلاری هر بشکه نفت در سال ۱۳۸۹ که باید به حساب ذخیره ارزی و صندوق توسعه ملی واریز می‌شد، واریز نشده است ضمن اینکه در این مدت پنج هزار میلیارد تومان نیز برای واریز یارانه های نقدی از بانک مرکزی استقراض کرده است.

براین اساس وقت آن رسیده است که دولتمردان درباره واریز نشدن 11/7 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی پاسخگو باشند و شفاف سازی کنند که آیا ارتباطی میان گرانی سکه و ارز در بازار و استقراض دولت از بانک مرکزی وجود دارد ؟ پول های حاصل از برخی آزاد سازی ها از جمله آزاد سازی قیمت حامل های انرژی کجا رفته و چه شده که برای پرداخت مبالغ نقدی به مردم دستشان خالی شده و از بانک مرکزی استقراض می کنند ؟ در جریان فساد مالی سه هزار میلیارد تومانی چرا نامه هایی با سربرگ دفتر رئیس جمهور و امضای رئیس دفتر ایشان در حمایت از این گروه اختلاس گر صادر شده است ؟

بانک بازی لیدرهای جریان انحرافی

در فضای متوهم اقتصادایران اخذ مجوزهای زنجیره ای در سایه غفلت های صورت گرفته از سوی مراکز سیاسی، اقتصادی و مهم تر از همه نظارتی نظیر بانک مرکزی کشور، در مقابل چشمان سه قوه فضایی را فراهم کرده است که  بانک های خصوصی چون «تات»، «آریا» و «گردشگری» در کمترین زمان و با بیشترین رانت در عرصه اقتصادی کشور مشغول به فعالیت شوند.

تخلف ۱۰۰۰ میلیارد تومانی سازمان بازنشستگی و شستا

در جایی که اموال 30 میلیون بازنشسته تامین اجتماعی تبدیل به شرکت های خانوادگی شده و تمامی قراردادهای کوچک و بزرگ به فرزندان مدیران ، بستگان و آقازاده ها واگذار شده است، سلیمان جعفرزاده عضو کمیته تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی مجلس از اختلاس یکهزار میلیارد تومانی در 150 شرکت زیرمجموعه سازمان بازنشستگی و شستا خبر می دهد و یادآور می شود اگر هیات رئیسه مجلس از ادامه کار جلوگیری نمی‌کرد می‌توانستیم بیش از سه هزار میلیارد تومان اسناد و مدارک تخلف در این شرکتها را اثبات کنیم.

این تحقیق در مورد سه سال اخیر بوده است ولی به این نکته پی بردیم که پای دولت های قبلی هم گیر است. ضمن اینکه برخی از نمایندگان در این شرکت ها ورود پیدا کرده اند و در تخلف مالی آنها شریکند به طوریکه تخلفات برخی از نمایندگان در این فسادمالی محرز و مستند است. نشان از چالش هایی می دهد که جعفرزاده به صراحت عنوان کرده است که بنده با وجود اینکه دو دوره نماینده مجلس شورای اسلامی بوده ام در این هشت سال هیچ موردی مانند تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی اینچنین سیاسی نشده بود.

شش برابر شدن هزینه های جاری به چه معنا است؟

با توجه به مراتب پیش گفته و در نظر گرفتن رقم 3600 میلیارد تومان یارانه های نقدی و 3000 میلیارد تومانی که دولت موظف است بابت حقوق کارمندان دولت در ماه پرداخت کند که مجموع این دو رقم در ماه چیزی حدود 66هزار میلیارد تومان است که ضرب این عدد در 12 ماه سال رقمی بالغ بر 720 میلیارد تومان است، از سوی دیگر با توجه به اینکه قیمت نفت به فروش رفته در سال چیزی حدود 70 میلیارد دلار است که از این رقم 6 میلیارد آن هزینه استخراج است، با در نظر گرفتن رقم 60 هزار میلیارد دلار که معادل 60 هزار میلیارد تومان خودمان است ما به تفاوت میلیاردی این دو رقم چیزی نیست که قابل چشم پوشی باشد و پیگیری این  اعداد است که  که این سوال اساسی را پیش می آورد که با شرایط موجود، رییس جمهورر منبعد یارانه های نقدی را از چه منبعی تامین می کند؟ در صورت چاپ اسکناس تورم از وضع موجود هم فراتر می رود و دیگر قابل کنترل نخواهد بود، دلاری هم برای فروش در دست نیست پس چگونه می خواهد این پروسه را ادامه دهد؟ آیا دولت می داند در عرصه اقتصاد چه می کند ؟
اشتراک گذاری :
ارسال نظر