بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۶
شرکت بورس در حال حاضر همچنان عضو فدراسیون بوده و حذف نام و یا سایت شرکت به معنای سلب عضویت در این فدراسیون نیست
کد خبر : ۵۸۱۴۲

روز گذشته انتشار اخباری مبنی بر حذف نام شرکت بورس اوراق بهادار تهران از فهرست آمارهای سازمان بین المللی کمیسیون های اوراق بهادار (IOSCO) در حالی روی خروجی برخی خبر گزاری ها و سایت های اطلاع رسانی بازار سرمایه قرار گرفت که بلافاصله با گسترش شایعه تحریم بورس تهران در بین معامله گران این موضوع دلیل اصلی اقدام این فدراسیون عنوان شد.

در این زمینه مدیر امور بین الملل شرکت بورس اوراق بهادار تهران در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز با مضحک دانستن طرح هر گونه شائبه در خصوص تحریم احتمالی بازار سرمایه ایران، خاطر نشان کرد: فعالیت های فدراسیون های جهانی بورس اوراق بهادار کاملاً مستقل می باشد و این در حالی است که این فدراسیون و تمامی اعضای آن از لحاظ ساختاری متعلق به دولت ها نبوده و نهادی خود انتظام است . از اینرو طرح احتمالی موضوع تحریم بورس کشورها، از ابتدای تأسیس این فدراسیون تا کنون سابقه نداشته و واقعی نیست.

ابوالفضل شهر آبادی در ادامه دلیل اصلی حذف نام بورس تهران از فهرست آمار و اطلاعات فدراسیون جهانی بورس ها را بهانه عدم عضویت سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان نهاد ناظر در نزد سازمان بین المللی کمیسیون های اوراق بهادار (IOSCO) اعلام کرد و افزود: هیأت مدیره این فدراسیون اخیراً طی یک مصوبه پیشنهادی در حالی اقدام به حذف نام بورس تهران از لیست آمار ماه نوامبر کرده که سازمان بورس طی دو سال اخیر اقدامات اولیه برای رعایت استانداردها و قواعد مورد نیاز برای عضویت در IOSCO را انجام داده و اکنون مراحل نهایی خود را طی می کند.

وی از ارسال نامه اعتراض آمیز شرکت بورس به فدراسیون جهانی بورس های اوراق بهادار خبر داد و افزود: این نامه اکنون از سوی دبیرخانه این فدراسیون اعلام وصول شده و طی آن شرکت بورس با غیر قانونی دانستن این اقدام، هر گونه تصمیم گیری را منوط به رعایت مفاد اساسنامه فدراسیون و تصویب در مجمع آن دانسته و اعلام کرده که هیأت مدیره فدراسیون حقی برای معلق کردن و یا حذف نام خود سرانه اعضا از فهرست آمار ندارد.

این مقام مسئول با تأکید بر پیگیری جدی بازگشت نام بورس تهران در فهرست آمار فدراسیون، احتمال برخی شیطنت ها در حذف نام این شرکت را رد نکرد و در عین حال افزود: شرکت بورس در حال حاضر همچنان عضو فدراسیون بوده و حذف نام و یا سایت شرکت به معنای سلب عضویت در این فدراسیون نیست.با این حال شرکت علیرغم طولانی شدن عضویت نهاد ناظر در نزد این فدراسیون، بازگشت نام خود در فهرست آمار ماهیانه را مصرانه پیگیری خواهد کرد.

شهر آبادی با اشاره به حضور یک ماه قبل شرکت بورس در مجمع فدراسیون جهانی بورس ها در آفریقای جنوبی و تمجید تمامی اعضاء آن از فعالیت های این شرکت، خاطر نشان کرد: با وجود تعاریف و اعلام شایستگی های بورس تهران، هیچ گاه از حذف نام شرکت از فهرست آمار مطرح نشده و حتی یک ماه بعد از آن نیز نام شرکت جزو آمار و اطلاعات فدراسیون در جداول مربوطه بود.

با این همه، عضویت بورس تهران در فدراسیون های بین المللی مختلف به عنوان یک برند و شاخص برتری، آرزوی این مجامع بوده و این در حالی است که شرکت بورس به جز فدراسیون جهانی بورس ها، در فدراسیون های مختلف بین المللی از جمله فدراسیون بورس های اروپا آسیایی (FEAS) با پیشینه ای 15ساله عضویت داشته که ریاست کمیته کاری آنرا نیز بر عهده دارد.

این مقام مسئول در خاتمه از پیگیری شکایت شرکت بورس از تصمیم اخیر هیأت مدیره WFE پس از پایان تعطیلات آخر هفته میلادی از سوی این فدراسیون خبر داد وافزود: هیأت مدیره این فدراسیون از میان 54 بورس مختلف از اروپا، آمریکا و آسیا، دارای 20 عضو بوده که فعلاً ایران عضوی در میان این ترکیب ندارد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر