بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۹
کد خبر : ۵۸۳۶۷

فارس: یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه شرایط فعلی بهترین زمان برای کنترل بازار سکه است، گفت:‌ عرضه سکه در همه بانک‌ها مردم را به صف کشیدن در بانک ها ترغیب می‌کند در حالی که این کار برای بانک مرکزی خوب نیست.

بانک مرکزی به جای عرضه سکه در بانک‌ها ساعت حراج بانک کارگشایی را افزایش دهد

محسن علی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی فارس در خصوص اظهارات روز گذشته بهمنی رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: اعلام پیش‌فروش سکه از سوی آقای بهمنی بازار سکه را به هم ریخت و در بانک کارگشایی قیمت سکه صبح با نرخ 582 هزار تومان معامله شد.

وی با اشاره به اینکه در معاملات آتی نیز تا ساعت 3 بعد از ظهر به جز سکه دی ماه سایر قراردادها صف فروش شده بود، گفت: دو تحلیل اصلی برای ریزش بازار سکه وجود دارد یکی اینکه فعالان بازار سکه از صحبت‌های بهمنی در خصوص شعب ابیطالب این تحلیل را داشتند که از نظر ارزی بانک مرکزی دچار مشکل است در حالی که در خصوص عرضه سکه و شمش اعلام می‌کند هیچ مشکلی نداشته و بدون محدودیت عرضه می‌کند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: تحلیل بعدی این بود که در نوبت دوم عرضه بانک کارگشایی که از ساعت 5 شروع شد پیش بینی این بود که قیمت‌ها نسبت به صبح کاهش یابد اما هم جمعیت بیشتری در حراج سکه حاضر شدند و هم قیمت سکه نسبت به صبح افزایش یافت و به 590 و 589 هزار تومان رسید.

علی حسینی در خصوص پیش فروش سکه در همه بانک‌ها بیان کرد: وقتی بانک مرکزی اعلام می کند در همه بانک ها عرضه می‌کند به این معنی است که در خصوص سکه مشکلی وجود ندارد ولی چرا باید در همه بانک‌ها عرضه کنیم که مردم بیشتری در بانک ها صف کشیده و مجدد رانت ایجاد ‌شود.

وی با بیان اینکه اگر در عرضه سکه مشکل نیست چرا عرضه را از طریق بورس کالا انجام نمی‌دهند، تصریح کرد: حرف همه این است که صف کشیدن مردم در بانک‌ها به منظور دریافت سکه برای بانک مرکزی خوب نیست. در حال حاضر تعداد محدودی بانک اقدام به عرضه سکه می‌کند ولی با افزایش تعداد بانک ها مطمئناً تعداد مردم افزایش می‌یابد بنابراین این کار یعنی ترغیب بیشتر مردم به مراجعه بانک‌‌ها برای دریافت سکه.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه انتظار مردم از سود سکه در حال بالا رفتن است و سود های بانک و اوراق مشارکت را قبول ندارند، تصریح کرد: حتی بانک مرکزی می تواند با توجه به نبود مشکل در عرضه سکه تعداد شعب بانک کارگشایی را افزایش داده و یا عرضه ها را به صورت 24 ساعته انجام دهند.

علی‌حسینی با ارائه این پیشنهاد که باید از ترغیب و هجوم مردم به بانک‌ها برای خرید سکه جلوگیری کرد، اظهار داشت: وقتی در بورس کالا سکه اسفند ماه 630 هزار تومان است خود به خود این انتظار برای مردم ایجاد می‌شود که قیمت افزایشی است. پیش فروش سکه از سوی بانک مرکزی قابل تحسین است ولی به جای اینکه پای مردم را به بانک بکشد از بانک کارگشایی استفاده کرده و ساعت حراج را افزایش دهد و مطمئناً کمتر از یک هفته بازار کنترل ‌می شود.
 
وی با تأکید بر اینکه شرایط فعلی بهترین زمان برای کنترل بازار سکه است، گفت:‌ البته بانک مرکزی در کنار کنترل قیمت سکه باید نرخ ارز را کنترل کند در غیر این صورت به طور کامل موفق نمی‌شود.

این کارشناس در پاسخ به این سوال که چرا بانک مرکزی ار بورس کالا برای عرضه سکه کمک نمی‌گیرد، گفت: می تواند این کار را انجام دهد ولی شاید تحلیل انها این باشد که مردم عامی بورس کالا را نمی‌شناسند و نمی توانند تقاضای همه مردم را از طریق بورس کالا پاسخ دهند ولی می‌توانند بخشی را در بورس و بخشی را از طریق افزایش ساعت حراج سکه انجام دهد.

وی در پایان تأکید کرد: باید کاری کنیم که از جمع شدن مردم در بانک ها جلوگیری کنیم نه اینکه آنها را ترغیب به این کار کنیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر