بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۴ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۲
کد خبر : ۵۸۸۷۵
ناراحت کننده ترين خبري که در اين خصوص منتشر شد مربوط به دخترك ۱۶ ساله‌اي بود که بنابر ادعاي والدينش در پي تبليغات ماهواره‌اي از قرص‌هاي لاغري استفاده کرد و جان خود را از دست داد.
به گزارش ایسنا، انگار تمام پزشکان و متخصصان و محققان دنيا دست از كار شسته اند تا تو با يک کمربند ويبره لاغري ۱۵۰ هزار توماني يا يک بسته قرص صد درصد گياهي بتواني هفته اي پنج کيلوگرم لاغر شوي، آن‌هم از نوع تضميني! يا با يک کرم تهيه شده از روغن بدن فلان جانور عجيب و غريب زميني يا دريايي ۷۰ هزار توماني، يک شبه صاحب جوان‌ترين و شفاف‌ترين پوست دنيا بشوي خودت نداني با قبول اين افکار، تبديل شده‌اي به ماشين پولسازي براي عده‌اي که به هرچيزي فکر مي کنند جز آن که در موردش بارها به تو و امثال تو قول داده اند: معجزه!

عباراتي از اين دست را آنقدر مي شنوي که باور مي کني : «با استفاده از قرص‌هاي لاغري ما، طي ۴۰ روز، ۱۰ تا ۱۵ کيلو از وزن خود را از دست بدهيد و به وزن ايده آل برسيد»، «ترک اعتياد بدون درد و فقط طي سه روز با داروي ترک اعتياد ما، همراه با ۱۵ مکمل ويژه»، « با استفاده از قرص‌هاي افزايش قد ما طي سه ماه به قامت دلخواه خود برسيد»، « با استفاده از کرم موبر دائمي ما براي هميشه از شر موهاي زائد خلاص شويد!»، آن وقت به راحتي تماس مي گيري، آدرس مي دهي و محصول را به صورت پستي و يا از طريق پيك دريافت مي کني و فکر نمي کني پولت که هيچ! اگر هستي و سلامتي ات با استفاده از اين محصول به خطرافتاد، چه کسي پاسخگوست؟

و جز يک شماره تماس که معلوم نيست متعلق به چه کسي و کجاست، چيز ديگري دستت را مي گيرد؟

متاسفانه افراد ساده که در دام اين تبليغات فرينده مي افتند کم نيستند، از زن ميانسالي که پس از مصرف كرم هاي تقلبي ماهواره‌اي، براي درمان پوست آسيب‌ديده‌اش در دام يك پزشك قلابي افتاده، بگيريد تا زن جواني که با مصرف داروهاي غيراستاندارد لاغري روانه بيمارستان شد و يا خبري که چند ماه پيش بر روي خروجي برخي از خبرگزاري‌ها قرار گرفت. خبر اين بود كه «پسري جوان تحت تاثير تبليغات دروغين يک شبكه ماهواره اي جهت دريافت داروهاي افزايش قد با شماره تلفن‌هاي اعلام شده تماس گرفت و پس از واريز مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به حساب آنها مقداري پودر سفيد بدون دستور مصرف دريافت كرد كه پس از استفاده بخشي از آن دچار سرگيجه و مسموميت شديد شده و سپس روانه بيمارستان شد.»

اما ناراحت کننده ترين خبري که در اين خصوص منتشر شد مربوط به دخترك ۱۶ ساله‌اي بود که بنابر ادعاي والدينش در پي تبليغات ماهواره‌اي از قرص‌هاي لاغري استفاده کرد و جان خود را از دست داد.

مانکن شدن با هفتاد هزارتومان ناقابل!

اين‌ها تنها نمونه‌اي از دام هايي است که سودجويان با توسل به گسترش و نفوذ شبکه‌هاي ماهواره‌اي براي مردم گسترده اند. با اين حال دکتر سيد حيدر محمدي، كارشناس بازرسي ويژه سازمان غذا و داروي وزارت بهداشت به ايسنا مي گويد: آمار دقيقي در خصوص قربانيان کالاهاي تقلبي مورد تبليغ در شبکه هاي ماهواره اي وجود ندارد. برخي اين عوارض را به ما اطلاع مي دهند، اما شايد ۹۰ درصدشان به ما نمي گويند. برخي هم خجالت مي کشند. ما از افراد سوال مي کنيم چرا محصولات تبليغ شده را خريده‌ايد؟ مگر ما آنها را تاييد کرده‌ايم؟ مگر نمي‌گوييم دارو را تنها از داروخانه تهيه کنيد؟ مگر تاکيد نمي‌کنيم فقط پزشک بايد دارو را تجويز و نسخه کند؟

محمدي تاکيد مي کند: فروشندگان اين محصولات، حتي آدرسشان را به کسي نمي دهند و موارد درخواستي را تنها با پيک مي‌فرستند. اگر کسي اندکي تامل کند در مي يابد که اين قضيه به اصطلاح بودار بوده و شفاف نيست. پيش از ورود به بحث اصلي نيم نگاهي خواهيم انداخت، به عوارض گزارش شده حاصل از مصرف کالاهاي مورد تبليغ در شبکه هاي ماهواره اي.
محمدي، كارشناس بازرسي ويژه سازمان غذا و دارو ، در ابتدا درباره عوارض داروهاي تبليغي توضيح مي دهد: به عنوان مثال اين افراد داروهايي را که در داروخانه ۲۰۰ تومان قيمت دارد را خريداري و از بسته بندي خارج مي کنند، در ظرف جديدي ريخته و تحت عنوان داروي ترک اعتياد به مبلغ ۷۰ هزار تومان به فروش مي رسانند.

مثلا مي گويند داروي ما، داروي لاغري است. در حالي که از آمفتامين‌ها استفاده مي کنند. آمفتامين هايي نظير شيشه، عوارض لاغري دارند. کمي آمفتامين را با برگ سنا که خاصيت مليني دارد مخلوط مي کنند که باعث مي شود غذا در روده نماند. آمفتامين تحرک بدن را زياد کرده و متابوليسم بدن را بالا مي برد. آمفتامين ها عملکرد و تاثير سريعي دارند، اما با عوارض وحشتناکي همراه اند. بسياري راهي بيمارستان مي شوند و برخي هم به کما مي روند.

با دختر ۲۹ ساله اي که خريدار يک پکيج لاغري به همين طريق بود، صحبت کوتاهي داشتيم. خود او در اين باره به ايسنا مي گويد: ۲۰ کيلو اضافه وزن دارم. روش‌هاي مختلف را امتحان کرده بودم ولي آنقدر که دلم مي خواست سريع لاغر نمي شدم. ديگر خسته شده بودم. هيچ کدام نتيجه دلخواهم را به دنبال نداشت. تا اين که تحت تاثير يک آگهي تجاري که مرتب از شبکه هاي مختلف پخش مي شد قرارگرفتم و براي خريد آن اقدام کردم. آن قدر به لاغر شدن فکر مي کردم که در آن لحظات به هيچ وجه اهميتي برايم نداشت که اين بسته چگونه به دستم مي رسد، متعلق به کدام شرکت است ياحتي چه مبلغي دارد؟ حاضر بودم چندين برابر قيمت کنوني پکيج را بپردازم اما در عوض لاغر شوم. اين آخرين راه براي خلاص شدن از شر وضعيت کنوني ام بود.

وي ادامه مي دهد: پس ازمصرف کپسول ها احساس مي کردم تغييراتي در من به وجود آمده است. داشتم به سرعت لاغر مي شدم. باور کردني نبود. به اين تبليغ ايمان آورده بودم. کمي که از مصرف مداوم کپسولها گذشت، بي قراري ، سرگيجه و سردردهاي شديد و ... به سراغم آمد به گونه اي که ديگر نمي توانستم مصرف دارو را قطع کنم. به داروها اعتياد پيدا کرده بودم.

چندي پيش وزير بهداشت نيز بر گفته هاي اين دختر ۲۹ ساله و امثال او صحه گذاشته و درباره قرص هاي لاغري و داروهاي مکمل جنسي عنوان کرد: در برخي از اين قرص ها و مکمل ها مواد مضر و سرطان زا وجود دارد. برخي از اين موارد که به صورت قاچاق وارد کشور شده بودند در آزمايشگاه هاي ما مورد بررسي قرار گرفتند و مشخص شد علاوه بر اينکه حاوي مواد مضر و سرطان زا بودند، برخي حاوي مواد مخدر نيز هستند. بنابراين به مردم توصيه مي کنيم گول تبليغات را نخورند. بسياري از توزيع کنندگان اين مواد تنها براي رسيدن به منافع خود اقدام به ترويج و تبليغ اين محصولات در ميان مردم مي کنند.

معامله دو سر سود

معادله بين توليد کنندگان محصولات مختلف و شبکه هاي ماهواره اي کاملا روشن است. هر کس به اين شبکه ها پول بدهد کالاي او را تبليغ مي کنند! فرقي هم نمي کند چه باشد. آنچه اصلا اهميت ندارد رضايت و سلامتي مردم است. اگر کمي بيشتر به تبليغات محصولات ماهواره اي دقت کنيد متوجه مي شويد که نوع تبليغات، شبکه توزيع و خواص واقعي اين فرآورده ها مبهم است. درواقع مشخصات کالا، کشور سازنده، شرکت توليدکننده و شرکت واردکننده و تاييديه هاي معتبر اين محصولات در تبليغات ماهواره اي ارائه نمي شوند و به جاي ارائه مستندات شناسنامه فني آنها، مسائل فريبنده و جذاب، همچون خواص معجزه آسا و تاييديه هاي دروغين مورد تاکيد قرار مي گيرند. در اين بين نبايد فراموش کرد افرادي که حتي يک بار از محصولات تبليغاتي شبکه هاي ماهواره اي استفاده کرده اند بر اين باورند محصولاتي که تبليغات شان را در ماهواره ديده اند، خواص اعلام شده را ندارند.

دکتر محمد حسن ابوالحسني ، متخصص تغذيه در خصوص درمان چاقي، خود درماني را مذموم و استفاده از کپسول هاي تبليغ شده در ماهواره را غير علمي دانسته و تصريح مي كند: رژيمي که به سرعت باعث کاهش وزن شود موثر نيست و امکان بروز مجدد چاقي وجود دارد.

سجاد شجاعي، کارشناس بازرسي سازمان غذا و دارو، با اشاره به اين که طي بازرسي هاي صورت پذيرفته تصور مي کرديم صاحبان اين تبليغات، داراي تشکيلات وسيع هستند اما دريافتيم که اين گونه نيست عنوان مي کند: به عنوان مثال با پيشينه اي که از يک تبليغ داشتيم، براي انجام بازرسي به مکاني رفتيم که تصور مي‌کرديم يک شرکت است، اما يک منزل مسکوني بود و چنين کاري در منزل توسط يک زن ميانسال و پسرش انجام مي شد. داخل که شديم در کنار مبل، ۷تا۸ بسته، چندين قوطي خالي و برچسب وجود داشت. در کمال تعجب اين مادر و پسر پودرهايي را در کپسول هاي خالي پر کرده ، بسته بندي مي کردند و به عنوان داروهاي معجزه آسا مي فروختند.

وي همچنين تاکيد مي کند: آلودگي هاي محيطي که از اين طريق منتقل مي شود بماند! ولي اين عمل، کلاهبرداري است. آنها چند خط ثابت و چند گوشي تلفن همراه داشتند. فقط در مدت زمان حضور ما در آنجا، تلفن هايشان نزديک به ۳۰ مرتبه زنگ خورد.

اين کارشناس غذا و دارو مي افزايد: در مورد داروهايي که تحت عنوان چاقي مي فروشند، شاهد بوديم که داروهاي اشتهاآوري که در داروخانه ها موجود است را با چند داروي گياهي ديگر مخلوط مي کردند و با دست داخل کپسول مي ريختند.علاوه بر آن ابزار و ظروفي که اين قبيل افراد، استفاده مي کنند به معناي واقعي کلمه «چندش آور» است و خطر انتقال آلودگي هاي ويروسي و عفوني را دوچندان مي کند.

البته در کنار قرص هاي لاغري و چربي سوز، با تبليغ انواع وسايل و تجهيزات ورزشي رو به رو مي شويم که مرتبا از سوي شبکه هاي ماهواره اي و به منظور لاغري هاي موضعي توصيه مي شوند؛ تجهيزاتي به منظور انجام حرکاتي نظير دراز نشست و يا کمربندهاي داراي خاصيت ويبراسيون که براي حفظ تناسب اندام و رسيدن به وضعيت ايده آل ساخته شده اند. بيشترين اعتراضات از سوي کساني که با پرداخت هزينه هايي بين ۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان اقدام به خريداري اين دستگاه‌ها نموده اند مربوط به اين مي شده که شايد استفاده از اين دستگاهها به صورت مداوم باعث ايجاد تغييراتي در جسمشان شده اما کارايي دلخواه را برايشان نداشته است و اغلب اين احساس را داشته اند که پولشان را دور ريخته اند.

شجاعي به مورد ديگري اشاره و عنوان مي کند: افرادي بودند که تبليغات خوبي داشتند و مکرر اعلام مي کردند محصولشان از وزارت بهداشت مجوز دارد، در حالي که چنين چيزي واقعيت نداشت. آنها محصولاتي داشتند که عنوان مي کردند خودشان توليد نمي کنند، بلکه از يک عطاري در بازار تهران مي گيرند، البته تا حدودي راست هم مي گفتند. بسياري از اين افراد، همين محصولاتي را که در عطاري‌ها موجود است، خريداري مي کنند و با تبليغات گسترده اي به فروش مي رسانند. با همين تبليغات، محصولي را که شما مي توانيد از يک عطاري با مبلغ دو هزار تومان تهيه کنيد، تا ۲۰۰ هزار تومان هم به شما مي فروشند.

سال‌ها دل طلب جام جم از ما مي کرد

با همسر يک فرد معتاد که اقدام به خريداري داروي ترک اعتيادي كرده بود، به گفت و گو نشستيم. خودش مي گويد: ابتدا از خريداري اين دارو راضي بود، چرا که همسرش ديگر به سراغ مصرف مواد مخدر نمي رفت، اما قيمت دارو به قدري بالا بود که ديگر قادر به تهيه آن نبوديم. براي خريد يک قوطي ۳۰ عددي آن بيش از۳۰۰ هزار تومان پرداخت مي‌كرديم که با مصرف روزانه ۲ تا ۳ عدد آن بايد تقريبا ماهي يک ميليون تومان مي پرداختم که برايم مقدور نبود.

وي در ادامه سخنان خود مي‌افزايد: بعدها و طي مشورت با اشخاص مطلع و آگاه در اين زمينه دريافتم که اين دارو چيزي جز همان قرص هاي ترک اعتياد متادون نبوده است که در بسته بندي هاي متفاوت و با چندين برابر قيمت به من و امثال من فروخته مي شد.

شجاعي، کارشناس بازرسي سازمان غذا و دارو، در اين باره توضيح مي دهد: ما کمتر مشاهده کرديم اينهايي که محصولشان را تبليغ مي کنند، نمايندگي يک کمپاني خارجي را داشته باشند، بلکه ميان محصولاتشان تنها چند محصول خارجي پيدا مي شود. به عنوان مثال با مواردي چون «نسکافه لاغري» شروع مي کنند، اما به تدريج خودشان به سراغ توليد محصولات تقلبي مي روند. به عنوان مثال زماني که فرد، متادون را با يک داروي گياهي ديگر ترکيب کرده و در قالب بسته بندي به عنوان داروي ترک اعتياد به فروش مي رساند، به نوعي يک فرآوري انجام داده و دست به توليد زده است، در حالي که بايد مجوز وزارت بهداشت را براي عرضه جديد داشته باشد.

محمدي، كارشناس بازرسي ويژه سازمان غذا و دارو نيز با اشاره به اين که آن دسته از داروهايي که اغلب از اين کانال به فروش مي رسند،« دارونما» هستند، مي گويد: معناي آن اين است که داخل بسته ها خالي است و يا فرض کنيد قرص هايي به شما مي دهند که داخلش نشاسته است. البته شايد ضرري در بر نداشته باشند اما در نهايت يک دارونما بوده نه داروي واقعي. همچنين يک سري هم که تعدادشان زياد است عارضه ايجاد مي کنند.

سرو چمان من چرا ميل چمن نمي کند؟

حتما تبليغات مربوط به افزايش قد در اينترنت و نشريات به چشمتان خورده است و يا شنيده ايد که در ماهواره دارويي تبليغ مي شود که به طرزمعجزه آسايي قادر است قد شما را به قاعده سرو چمان مرحوم خواجه حافظ شيرازي بلند کند! چيزي که رويايش را مدت ها در سر پرورانده و خوابش را ديده ايد....

دكتر حسين دلشاد، قائم مقام مركز تحقيقات غدد و متابوليسم دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، با اشاره به اينكه کودکي سن بسيار حساسي است و اغلب رشد فرد در اين سنين بيشترين سرعت را دارد، مي گويد: در صورتي که کودک از فعاليت و تغذيه مناسب برخوردار باشد به حداکثر توان رشدي خود دست مي‌يابد، همچنين بيشترين شانس براي افزايش طول قد افراد تا قبل از بسته شدن صفحات رشد وجود دارد و پس از آن بعيد است بتوان کاري کرد. همانگونه که مسئولان وزارت بهداشت بارها تاکيد کرده‌اند‌ افراد نبايد فريب تبليغات ماهواره اي مبني بر افزايش قد با مصرف داروهاي معرفي شده را بخورند، زيرا حداكثر تا سن ۲۰ سالگي صفحات رشد استخوان بسته شده و هيچ دارويي حتي هورمون رشد نيز تاثيري بر افزايش قد آنها ندارد.

شما ممکن است شاهد ترويج نقل قولهايي از اين دست هم باشيد که مکمل هايي غذايي ساخته شده است که شفاي آرتروز است. در اين حال واکنش شما از دو حال خارج نيست. يا ريسک کرده ايد و تحت اين عنوان که به يک بار امتحانش مي ارزد، سفارش داده ايد و يا اين که منطقي تر از اين حرفها هستيد و هرگز اسير گفته ها و تبليغات نمي شويد و تا از مورد تاييد بودن آن اطمينان نيافته ايد به سراغش نخواهيد رفت و شايد فراتر رفته و با پزشک خود تماس گرفته و عنوان کرده باشيد مي خواهيد براي درمان آرتروز زانوي عمه جان مادر زن محترمتان اين دارو را تهيه کنيد و او در اين خصوص توضيحات لازم را به شما ارائه کرده است.

به هر روي جزو آدم هاي دسته اول باشيد يا دوم، مرور اظهارات دکتر غلامعلي عکاشه رييس انجمن جراحان ارتوپدي ايران تا حدود زيادي مسير را مشخص و کمکتان مي کند به فحواي تبليغات و شنيده هايتان پي ببريد. ديگر قضاوت با شماست.

دكتر غلامعلي عكاشه در گفت‌وگو با ايسنا در اين باره اظهار مي‌کند: داروهاي ضد التهابي بر درمان آرتروز تاثير غيرمستقيم مي‌گذارد و موجب مي‌شوند بيمار بهتر بتواند حركت كند، اما اين اثر موقتي است. مردم نبايد فريب اين تبليغات را بخورند. چرا که بيشتر مكمل‌هاي غذايي تبليغ شده در شبكه‌هاي ماهواره‌اي فارسي‌ زبان بر مبناي علمي ساخته نشده‌اند بنابراين بهتر است مردم از مكمل‌هاي تاييد شده در داخل كشور به مقدار كم و در كوتاه مدت مصرف كنند، علاوه بر آن ورزش كنند و وزن خود را در حد تعادل نگه دارند.

بکش و خوشگلم کن!

- « به خاطر جاي جوشي که بر روي صورت من وجود داشته ، نزديک به نه ماه است که از کرم هايي که در ماهواره تبليغ مي کنند استفاده کرده ام. البته هيچ تأثيري نداشته و الان پوست صورت من خيلي نازک شده و لک هم آورده است .»

- « پس از بارداري لک هاي قهوه اي ظاهر شده برصورتم آزارم مي داد. آن قدري پول نداشتم که بتوانم لک هاي صورتم را ليزر کنم و يا کارهايي از اين دست. کرم ..... که در ماهواره تبليغ مي شد توجه ام را جلب کرد. قيمت مناسبي داشت. پس از تماس و سفارش تلفني، کرم را توسط پيک دريافت کردم. پس از چند هفته استفاده از اين کرم احساس کردم لک هاي صورتم پر رنگ تر شده است»

- « ۵۰ سال سن دارم. براي رفع چين و چروک هاي صورتم کرمي را مورد استفاده قرار دادم که در ماهواره تبليغ مي شد. علي رغم هزينه اي که پرداخت کرده‌ام، هيچ تاثيري را احساس نکردم.»

- « يکي از دوستانم دستگاه کوچک کننده بيني که بسيار تبليغ مي شود را تهيه کرده است. پس از چند بار استفاده بيني اش حالت خود را از دست داده و شل شده است»

همان طوري که بسياري از مراجعين به مراکز پوست اظهار مي کنند با تبليغات ماهواره اقدام به خريد داروها و محصولات زيبايي نموده اند که نتيجه آن تنها تخريب وعوارض جدي بر پوست و صورت و متحمل شدن هزينه هاي سنگين و بي‌ثمر چيزي ديگر نبوده است.

اينکه عقلا گفته اند «شنونده بايد عاقل باشد» به اين معني بوده که با چشم وجود و گوش دل ببينيم و بشنويم و بفهميم. تبليغ انواع کرم هاي معجزه آساي حلزون و روغن شترمرغ، انواع شامپو و تقويت کننده مو ، قرص هاي لاغري، دمپايي هاي افزايش دهنده قد، داروهاي ترک اعتياد، دستگاه برنزه کننده، و ... در شبکه هاي ماهواره‌اي تنها نمونه اي از اين تبليغات دروغين هستند. البته بسياري كه خواهان رسيدن به ظاهري مطلوب هستند، هزينه هاي سنگيني را براي استفاده از محصولاتي که بدون هيچ نظارت رسمي در شبکه هاي ماهواره اي تبليغ مي شوند، مي پردازند که البته نتيجه اي هم ندارد.

دكتر محمد گلشني، دبير انجمن متخصصان پوست ايران، هياهوي تبليغاتي براي محصولات بهداشتي و آرايشي را مجوز كارايي آن محصول ندانسته وعنوان مي كند: با محصولاتي كه دست به دامن تبليغات وسيع مي‌شوند با احتياط برخورد كنيد. وزارت بهداشت و وزارت بازرگاني كنترل خوبي بر روي محصولات وارداتي دارند و وقتي برچسب تاييد وزارت بهداشت بر روي يك كالا نصب مي‌شود به معناي بي‌عارضه بودن آن است.

وي مي افزايد: در حال حاضر مشكل عمده ما تبليغات ماهواره‌ايست. اغلب تبليغات هم براي كالاهايي انجام مي‌شود كه كمترين فايده را براي پوست دارند. هيچ كرم يا صابوني وجود ندارد كه خاصيت معجزه آسا داشته باشد يا بتواند جاي زخم‌ها را به طور كامل ترميم كند يا چين و چروك ها را از بين ببرد. كرم‌ها كارايي محدودي دارند و نمي‌توانند همانند پروسه‌هاي جراحي و بوتاكس در رفع چين و چروك‌ها و زخم‌ها موثر باشند و كارايي‌شان در حد خودشان است. هيچ شامپو، صابون و محلول رويش مويي نيز وجود ندارد كه خاصيت درماني براي رشد مو و بهبود پوست داشته باشد، بلكه اصولا كار شامپوها و صابون‌ها شستن و خارج كردن ذرات معلق و آلودگي از روي پوست و مو است و ادعاي داشتن معجزه در روند درمان، علمي و منطقي نيست.

داروهاي جعلي محرک جنسي و عوارض آنها

بخش اعظم تبليغات در اينترنت و ماهواره، به کالاهاي جنسي اختصاص دارد و ممکن است مرتب با عناويني چون «درمان تضميني ناتواني جنسي فقط با قرص» و «افزايش قواي جنسي» و « داروي صد درصد گياهي تقويت ميل جنسي» برخورد کرده باشيد. موج تبليغات ماهواره اي و اينترنتي در مورد کالاهاي جنسي، از يک سو و نا آگاهي مردم از مشکلات جنسي از سوي ديگر باعث مي‌شود بسياري از افراد به سمت استفاده از اين کالاها متمايل شوند.

شجاعي، کارشناس بازرسي سازمان غذا و دارو، با اشاره به اينکه مخاطبان تبليغات ماهواره اي بيشتر متقاضي دريافت محصولات جنسي هستند، به خبرنگار ايسنا مي گويد: علاوه بر ۲۵۰ شماره تماسي که تا کنون قطع شده است، پليس آگاهي حدود ۱۵۰۰ شماره تماس را فهرست کرده و خود ما نيز اخيرا نزديک به ۲۵۰ شماره ديگر را که اکثرا ارائه کننده محصولات جنسي هستند، شناسايي کرده ايم تا پس از طي مراحل مربوطه قطع شوند.

سعيدرضا شاهمرادي، مديركل تجهيزات پزشكي وزارت بهداشت در اين خصوص هشدار مي دهد كه استفاده از داروها و دستگاه‌هاي درمان ناتواني جنسي، چاقي، لاغري، زيبايي، افزايش قد و كوچك‌كننده بيني صدمات غيرقابل جبراني به افراد وارد مي‌كند. مدت مديدي است كه كانال‌هاي ماهواره‌اي به صورت گسترده، داروها، وسايل و دستگاه‌هايي را در اين زمينه‌ها تبليغ كرده و بعضاً ادعا مي‌كنند كه اين وسايل داراي مجوز وزارت بهداشت ايران است. درحالي كه وزارت بهداشت به هيچكدام از اين دستگاه‌هاي درماني مجوز نداده و معتقد است استفاده از اين روش‌هاي درماني صدمات جبران‌ناپذيري به افراد وارد مي‌كند.

وي ادامه مي دهد: استفاده افراد از اين روش‌هاي درماني موجب بروز ضرر و زيان‌هاي جسمي غيرقابل جبران بوده و تهديدكننده سلامت مصرف كننده مي‌شود. عرضه بسيار محدودي از دستگاه‌هاي مورد مصرف در ناتواني‌هاي پاتولوژيك و فيزيولوژيك جنسي منحصراً از طريق داروخانه‌هاي سطح كشور و به ازاي ارائه نسخه معتبر توسط پزشك معالج بيمار امكان پذير است.

ابراهيم پارسا نژاد، رييس انجمن باروري و ناباروي ايران نيز درباره ميزان تاثيرگذاري داروهاي تقويت كننده ميل جنسي بر افزايش باروري، اظهار مي كند: داروهاي مربوط به تقويت ميل جنسي به دو دسته تقسيم مي‌شوند. برخي از آنها مجاز هستند و اگر ناباروري به علت مشكلات ميل جنسي باشد اين داروها مي‌توانند در زمينه باروري موثر باشند. اما برخي ديگر از داروها مجاز نيستند و در شبكه‌هاي ماهواره‌اي تبليغ و بدون مجوز وزارت بهداشت وارد كشور مي‌شوند كه اين گونه داروها نه تنها اثر مثبتي بر باروري ندارند بلكه اثرات منفي زيادي بر سلامت مردان و زنان مي‌گذارند به عنوان نمونه باعث ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و عروقي مي‌شوند.

هيچ ‌کــــــدام از اين داروها و محصولات ماهواره‌اي مورد تاييد وزارت بهداشــــــت نيست

همچنين بهروز جنت، معاون سازمان غذا و دارو با بيان اينکه هيچ ‌کــــــدام از اين محصولات مورد تاييد وزارت بهداشــــــت نيستند، توضيح مي‌دهد: محصولات استاندارد و مورد تاييد وزارت بهداشت، مجوز توليد يا مجوز واردات دارند که اين مجوز با کد مربوطه روي آن مشخص شده است و فقط مراکز مجاز مانند داروخانه‌ها و اصنافي که مجوز وزارت بازرگاني دارند، مي‌توانند محصولات جنسي را توزيع کنند.

وي با هشدار درمورد عوارض اين داروها، ادامه مي‌دهد: اگر اين محصولات عوارض نداشتند و مفيد بودند، چرا با يک شماره تلفن همراه اعتباري تبليغ مي‌شوند؟ همين موضوع نشان‌دهنده تقلبي بودن آنهاست. کالاهاي جنسي‌اي که در ماهواره و اينترنت تبليغ مي‌شوند و مجوز وزارت بهداشت ندارند، قاچاق هستند و مصرف آنها عوارض متعدد جسمي و روحي خواهد داشت که قابل‌ پيگيري نيز نيست.

چرا طلب نوشدارو بعد از مرگ سهراب؟!

محمدي ، كارشناس بازرسي ويژه سازمان غذا و دارو، با اشاره به اين که بيشترين گزارش هايي که داريم، مردمي است، اظهار مي کند: مردم زماني به ما خبر مي دهند که محصول را خريداري و به مصرف رسانده اند و در پي آن عارضه اي برايشان رخ داده است. که يا معمولا ضرر مالي مي بينند و يا آسيبي جدي به جسمشان وارد مي شود.

او ادامه مي دهد: با اين حال تعدادي از مخاطبان و خريداران محصولات تبليغ شده در شبکه هاي ماهواره اي، مي ترسند به ما اطلاع بدهند. و با تصور اينكه « کار خلاف کرده ام از ماهواره خريد کرده ام و ممکن است پاي خودم هم گير باشد.» با آن عوارض و ناراحتي هاي آن کنار مي آيند. البته برخي هم مي گويند« ما اشتباه کرده ايم، حداقل اطلاع بدهيم که جلوي اينها را بگيرند تا بقيه ضرر نکنند.»

در ادامه از محمدي ، درخصوص آمار موجود در خصوص پرونده هاي مربوط به تبليغات ماهواره اي مي پرسيم که مي گويد با توجه به اينکه بازرسي هاي ما تا کنون بازرسي هاي سنتي بوده است، آمار دقيقي نمي توانيم ارائه بدهيم.

وي از راه اندازي سامانه اتوماسيون بازرسي که منجر به ثبت الکترونيکي بازرسي ها در کشور مي شود خبر مي دهد و مي گويد: از اين طريق مي توان از اين پس تمامي داده ها را استخراج و مورد بهره برداري قرار داد.

اين كارشناس بازرسي ويژه سازمان غذا و دارو، در تبيين روند رسيدگي و برخورد با متخلفان عنوان مي کند: از طريق آدرس و شماره تماس‌هاي موجود با اين‌ها قرار سوري گذاشته و پس از فهرست کردن شماره تماس‌هاي اعلام شده و مکاتبه با دادسرا اين شماره تماس‌ها مسدود مي شوند. همچنين براي ورود به اماکن مورد بهره برداري اين افراد حکم قضايي مي گيريم و داروها را توقيف و به دادسرا يا تعزيرات تحويل مي دهيم و خود اين افراد را نيروي انتظامي دستگير مي کند. اين روند بسيار طولاني و پيگيرانه است.

وي مي گويد: اگر بحث «ضابطين قضايي» امکان پذير شود و به بازرسان کارت ضابط قضايي بدهند ديگر نيازي نيست با همراهي مامور و هماهنگي با دادسرا از اين مراکز بازرسي کنيم. به اين معنا که هرکجا جرم مشهود را ببينيم کار را انجام مي دهيم و ديگر حکم قضايي لازم نيست. خودمان ضابط مي شويم و دادسرا ديگر ما را به چشم شاکي نمي بيند، بلکه به چشم مامور خود مي بيند، سپس گزارش را رسيدگي مي کند و اين پروسه بسيار کوتاه مي شود.

محمدي، در مورد اين نکته که تمهيدات در نظر گرفته شده مقطعي هستند، اظهار مي کند : حداقل فايده اي که اين روند دارد، اين است که شماره هاي تبليغي خاموش مي شوند و تا خاطيان بخواهند شماره اي جديد اعلام کنند وقفه اي ايجاد مي شود. معمولا متخلفان بر اساس يک شماره تماس معين با شبکه قرارداد مي بندند و قطعي شماره باعث مي شود کار ايشان در فاصله طي کردن روند اعلام شماره جايگزين، با وقفه روبرو شود. به هر روي اگر يک پيگيري قاطع صورت پذيرد، بسياي از اين ها کنار مي کشند. کساني که وارد اين کار مي شوند با نيت سودزايي مي آيند اگر برايشان چالش داشته باشد، قطعا سراغ يک کار کم ضررتر مي روند.

شجاعي، کارشناس بازرسي سازمان غذا و دارو، نيز با اشاره به اينکه حجم پرونده هاي ماهواره اي بالاست، مي گويد: به عنوان يک ايراني نبايد به اين راحتي صرف تبليغ يک محصول در ماهواره اقدام به تهيه آن کنيم. بارها از قربانيان تبليغات ماهواره اي پرسيده ايم «چرا آدرس نخواسته ايد که حضوري مراجعه و محصول را دريافت کنيد؟ فکر نمي کنيد اين فرد مشکل دارد؟» که پاسخ داده اند: « ما خواسته ايم، اما آدرس نداده اند.»

وي در پاسخ به اين پرسش که تا کنون چند مورد از شکايات مطروحه رسيدگي و به سرانجام رسيده است، به ايسنا مي گويد: تماس تلفني و اظهار نارضايتي فراوان بوده است. اما شکايت قانوني به مراجع قضايي را نداشته ايم. حتي به برخي گفته ايم که بيايند به عنوان شاکي خصوصي تشکيل پرونده بدهند. اما موافقت نکرده اند زيرا برخي به دور از چشم خانواده شان دست به اين اقدام مي زنند و تصور مي کنند به دردسرش نمي ارزد در حالي که مي توان به صورت جدي با فروشندگان کالاها و داروهاي غير قانوني برخورد کرد.

...ولي افتاد مشکل ها !

هرچند استفاده از گيرنده هاي ماهواره ممنوع است و نيروي انتظامي هر از چند صباحي در مانوارهاي ويژه اقدام به جمع آوري اين تجهيزات از محله ها مي کند، اما برخي افراد همچنان بيننده شبکه هاي ماهواره اي هستند.

آبان ماه امسال بود که سردار اسماعيل احمدي‌مقدم، فرمانده نيروي انتظامي طي گفت و گويي با ايسنا از برخورد پليس با تهيه‌كنندگان آگهي‌هاي تبليغاتي و فروشندگان كالا در شبكه‌هاي ماهواره‌اي خبر داد و با اشاره به ارسال برخي آگهي‌هاي تبليغاتي به شبكه‌هاي ماهواره‌اي گفت: در حال حاضر مشاهده مي‌شود برخي فروشندگان داخلي در كشور آگهي تبليغاتي را تهيه و براي پخش به شبكه‌هاي ماهواره‌اي ارسال مي‌كنند. اين در حالي است كه استفاده از ماهواره بر اساس قانون ممنوع است و كار اين افراد به نوعي ترويج فرهنگ استفاده از ماهواره در كشور بوده و جرم محسوب مي‌شود.

او با بيان اينكه با اين افراد و توليدكنندگان آگهي‌هاي مذكور برخورد مي‌شود، تصريح کرد: با هماهنگي‌هاي انجام شده با دادستاني، با اصناف و ارسال ‌كنندگان آگهي‌هاي ماهواره‌اي نيز برخورد مي‌شود.

مرضيه وحيد دستجردي، وزير بهداشت با يادآوري اينکه مردم نبايد گول تبليغات محصولات داروئي و بهداشتي توسط شبکه‌هاي ماهواره‌اي و برخي مراکز را بخورند، عنوان مي كند: ۹۹ درصد اين تبليغات دروغ است. با برسي‌هايي که در آزمايشگاه‌هاي مرجع بر روي اين مواد انجام گرفته، مشخص شده است که مصرف اين مواد يا اثرات سوء دارند که در برخي از اين مواد تبليغاتي راديواکتيو وجود داشته و يا هيچ گونه مورد موثري در آن ديده نشده است. بايد با متخلفان برخورد شود زيرا كالاهاي قاچاق سلامت مردم را به علت وجود مواد مضر به مخاطره مي‌اندازد.

دکتر احمد شيباني، رييس سازمان غذا و دارو نيز از برخورد با صاحبان اين گونه تبليغات سخن مي گويد: محصولات آرايشي - بهداشتي و داروهاي تبليغ شده از شبكه‌هاي ماهواره‌اي فارسي ‌زبان به هيچ‌وجه مورد تاييد وزارت بهداشت نيست و اين موضوع را به مراجع ذيربط منعكس كرده‌ايم و با اين تبليغات برخورد مي شود. لازم است مردم توجهي به تبليغات مواد آرايشي، بهداشتي و دارويي شبكه‌هاي ماهواره‌اي نداشته باشند.

همچنين عليرضا مصداقي نيا ، معاون بهداشت وزير بهداشت از فراگير شدن تبليغات ماهواره اي و استفاده آن ها در خانواده هاي ايراني ابراز نگراني مي کند و به ايسنا مي گويد: وزارت بهداشت در حال اجراي تمهيداتي است كه بتواند از توزيع اين محصولات در سطح جامعه جلوگيري كند.

وي در خصوص جزئيات دقيق تمهيدات در نظر گرفته شده در اين زمينه عنوان مي کند: شركت‌هاي عرضه كننده اين محصولات نمايندگاني در داخل دارند كه شركت مخابرات مي‌تواند تلفن آن‌ها را پيگيري و قطع كند.

مصداقي نيا در پاسخ به خبرنگار ايسنا كه قطع خط تلفن را راهكاري موقتي و نه چندان كارآمد توصيف مي کند، توضيح مي دهد: وزارت بهداشت درصدد است به نحوي مناسب جلوي اين‌ تبليغات را بگيرد. در اين راستا نظارت و برخورد با تبليغات ماهواره‌اي شدت يافته و تمهيدات سخت‌تر و پيشگيرانه تر مي‌شوند.

حسينعلي شهرياري رييس كميسيون بهداشت و درمان مجلس ضمن تاكيد بر برخورد جدي با تبليغات ماهواره‌اي به لحاظ عوارض جسمي و تلفات جاني كه استفاده از اين داروها به همراه دارد به ايسنا مي گويد: همه مسئولان مدعي هستند كه تبليغات مذكور سلامت افراد را دچار مشكل مي‌كند، اما متاسفانه تاكنون گزارش مستندي در خصوص عوارض و تلفات جاني استفاده از داروهاي تبليغاتي ماهواره ارايه نشده است. البته قوه قضاييه با تعداد قابل توجهي از شماره تلفن‌هايي كه در تبليغات ماهواره‌اي اعلام مي‌شود برخورد كرده است، اما مسئولان اصلي برخورد با عاملان اين تبليغات وزارت بهداشت، وزارت ارشاد، سازمان نظام پزشكي و سازمان صدا و سيما هستند كه بايد براي برخورد با تبليغاتي كه سلامت آحاد جامعه را به مخاطره‌ مي‌اندازد، از هيچ تلاشي دريغ نكنند.

وي با اشاره به برگزاري جلسات متعدد در كميسيون بهداشت و درمان و صدا و سيما در خصوص برخورد با تبليغات ماهواره‌اي عنوان مي كند: به نظر مي‌آيد برخوردهايي كه تاكنون صورت گرفته كافي نبوده، لذا از مسئولان ذيربط خواسته ايم اگر احساس مي‌كنند خلاء قانوني وجود دارد به كميسيون بهداشت و درمان اعلام كنند تا در صورت لزوم، قانوني جديد در جهت كمك بيشتر توسط كميسيون و مجلس تصويب شود.

به گفته رييس كميسيون بهداشت و درمان، برخورد با تبيلغات ماهواره‌اي بسيار ضروري است، چراكه استفاده از داروها و مكمل‌هاي تبليغاتي سلامت جامعه را تهديد مي‌كند، متاسفانه تلفن‌ها و آدرس‌هايي كه در اين تبليغات اعلام مي‌شود سريعا تغيير مي‌كند اما به هر جهت قابل پيگيري است و اگر مجازات‌هاي سختي براي اين امر پيش‌بيني شود شايد بتوان اين مساله را كنترل كرد.

نماينده مردم زاهدان در خانه ملت ضمن اظهار تاسف از در دست نبودن آمار خسارات و تلفات جاني ناشي از تبليغات ماهواره‌اي عنوان مي كند: هنوز گزارشي در خصوص خسارات و تلفات اين تبيلغات به كميسيون بهداشت و مجلس ارايه نشده است، البته گويا وزارت بهداشت و درمان هم چنين آماري در اختيار ندارد. همچنين بايد با پيگيري تلفن‌هايي كه اعلام مي‌شود به پخش‌كنندگان اصلي اين داروها و مواد تبليغاتي رسيد و با برخورد جدي و سخت و در نظر گرفتن مجازات‌هاي سنگين كاري كرد تا درس عبرتي براي ديگران شود، ضمن اين‌كه برخوردي كه صورت مي‌گيرد بايد رسانه‌اي شود تا مردم در جريان اين امور قرار گيرند و اقدام به خريد اين‌گونه اقلام تبليغاتي ماهواره‌اي نكنند.

همچنين به گفته وزير ارشاد، دفتر تبليغات و اطلاع‌رساني موضوع را با جديت پيگيري مي‌کند و درباره تخلف از قانون هم تذکر لازم داده مي‌شود که نمونه آن تذکر به داروخانه‌هايي است که برخي کالاها و داروها را تبليغ مي‌کنند.

سيد محمد حسيني مي‌گويد: وظيفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مشخص‌کردن موارد تخلف است و برخورد با متخلفان در حيطه مسووليت دستگاه‌هاي ديگر قرار دارد که موارد تخلف به آنها منعکس مي‌شود. گاهي اوقات تبليغات حتي در کتاب‌ها يا نشريات با نام و عنوان مشخص انجام مي‌شود که برخورد با اين موارد نيز در معاونت مطبوعاتي صورت مي‌گيرد در واقع موضوع برخورد با تبليغات ماهواره‌اي به عنوان يک موضوع ميان‌بخشي مطرح مي‌شود که ساماندهي و اطلاع‌رساني در خصوص آن نيازمند همکاري همه‌جانبه وزارتخانه‌ها و سازمان‌هاي مربوط است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت حتي عطاري‌ها هم حق فروش داروهاي ضدچاقي و ترک اعتياد و تجويز درمان را ندارند در حالي که شبکه‌هاي ماهواره‌اي بيشتر تبليغات دارويي خود را بر اساس همين مسائل و تقويت نيروي جنسي و امثال آنها تعريف مي‌کنند.

از يک سو، متاسفانه بيشتر داروهاي قاچاق، داروهاي مورد تبليغ شبکه‌هاي تلويزيوني ماهواره‌اي بوده و از طرف ديگر، برخي از مردم براحتي و با اعتماد با شماره تلفني که در ضمن اينگونه تبليغات اعلام مي‌شوند، تماس مي‌گيرند و از طريق پيک ، محصول موردنظر را دريافت مي‌کنند اما نمي دانند که گاهي بهاي آزمودن تاثيرات معجزه آساي اين داروها و محصولات جادويي که مدام در بوق و کرناي شبکه هاي بي نام و نشان ماهواره اي تبليغ مي شوند، زندگي و هستي آنهاست.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر