بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۶ دی ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۸
گفتگو با رییس هیأت مدیره شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت کل کشور

بازگشایی بن بست سهام عدالت در پایان سال 90

با داغ شدن مباحث پیرامون آثار و نتایج یکساله اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و بررسی نحوه اجرای فاز دوم این طرح، به نظر می رسد موضوع سهام عدالت و پرداخت سود آن از سوی جامعه و رسانه ها اندکی به فراموشی سپرده شده و خبری از اعلام زمان پرداخت سود سهام عدالت و یا ورود شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت استانی به فرابورس نیست
کد خبر : ۵۸۹۰۲

با داغ شدن مباحث پیرامون آثار و نتایج یکساله اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و بررسی نحوه اجرای فاز دوم این طرح، به نظر می رسد موضوع سهام عدالت و پرداخت سود آن از سوی جامعه و رسانه ها اندکی به فراموشی سپرده شده و خبری از اعلام زمان پرداخت سود سهام عدالت و یا ورود شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت استانی به فرابورس نیست.

فرآیندی که به دلیل وجود برخی مشکلات پیش روی شرکت ها، با تأخیر همراه شده و دهک های مختلف به ویژه اقشار پایین درآمدی جامعه را از دریافت سود این سهام که با شعار برقراری نسبی عدالت اقتصادی به آنها واگذار می شود، بی نصیب ساخته است تا همچنان کفه ترازوی قدرت اقتصادی در کشور در انحصار طبقاتی خاص باشد.

داریوش پاک بین، رییس هیأت مدیره شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت کل کشور در خصوص فرآیند پرداخت سود سهام عدالت به سهامداران در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز تصریح کرد: پرداخت سود سهام عدالت وابسته به تسویه کامل بدهی شرکت های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت به دولت است.

هر زمان که این بدهی ها به طور کامل تسویه شود، طبق مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی شرکت ها می توانند سود سهام را به سهامداران خود بپردازند.

وی افزود: البته با توجه به زمان بر بودن این موضوع به نظر می رسد پرداخت سود سهام عدالت به سهامداران آن تا پایان سال 90 نیز محقق نشود.

رییس هیأت مدیره شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت کل کشور از زمان واگذاری اوراق مورد نیاز از سوی سازمان خصوصی سازی به شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت استانی نیز اظهار بی اطلاعی کرد و افزود: با مشخص شدن تعداد سرمایه گذاران، میزان سرمایه و تعداد سهام شناور آزاد این شرکت ها، سازمان خصوصی سازی مکلف است تا اوراق مورد نیاز را به آنها واگذار کند. با وجود اینکه این مرحله نیز از سوی سازمان خصوصی سازی در حال انجام است، اما نمی توان زمان دقیقی را برای آن اعلام کرد و این سازمان خود باید در رابطه با تکمیل این واگذاری ها زمان دقیقی را اعلام کند.

پاک بین با اذعان به اینکه شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت استانی باید از محل سود انباشته خود اقدام به افزایش سرمایه کنند، درباره زمان ورود آنها به بازار سهام خاطر نشان کرد: این شرکت ها پس از آنکه به عنوان نهاد مالی و به صورت سهامی عام تغییر ماهیت دادند، باید نسبت به تصویب اساسنامه های جدید خود از طریق برگزاری مجامع اقدام کرده و پس از تصویب افزایش سرمایه، نسبت به ثبت سرمایه جدید نیز اقدام کنند تا بتوانند پس از آن مراحل قانونی را جهت ورود به بازار سرمایه انجام دهند ، از آن به بعد سهام عدالت امکان خرید و فروش در فرابورس را خواهد داشت.

وی در خاتمه سخنان خود اظهار داشت: با توجه به اینکه این مراحل در حال انجام بوده و شرکت ها به نتایج قطعی در این زمینه دست نیافته و برنامه افزایش سرمایه خود را به طور کامل اجرایی نکرده اند، نمی توان زمان دقیقی را برای ورود آنها به بازار سهام اعلام کرد، البته انجام این فرایند با توجه به آنکه این طرح یک طرح بزرگ و ملی محسوب می شود، با موانع و مشکلات خاص خود رو به رو است و این نیاز به گذشت زمان دارد.

بنا بر گزارش بورس نیوز با توجه به هدف اجرایی سهام عدالت در کشور مبنی بر بهبود وضعیت معیشتی دهک های پایین درآمدی کشور به نظر می رسد پس از پایان سال 90 باید انتظار داشت پس از تسویه کامل بدهی ها، اقدامات لازم برای عملی شدن پرداخت سود سهام عدالت به مشمولان انجام شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر