بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۱
به بهانه افزایش شش درصدی نرخ روغن نباتی از روز گذشته

دورنمای صنعت غذایی در بورس بررسی شد

این کاهش بازدهی در این گروه در حالی اتفاق افتاده که افزایش نرخ 16 درصدی محصولات برای یکی از طبقات این گروه طی سال جاری صورت گرفته و بازدهی طبقه فوق که شامل شرکت های تولید کننده روغن خوراکی است، تاکنون تفاوت قابل ملاحظه ای با مدت مشابه سال گذشته نداشته و حتی با کاهش حدود یک درصدی نیز همراه شده است
کد خبر : ۵۹۲۷۱

در روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر افزایش شش درصدی قیمت روغن نباتی، مبنی بر اینکه اعضای انجمن روغن نباتی که در مهر ماه سال جاری نسبت به کاهش شش درصدی قیمت ها توافق کرده بودند، با بازگشت نرخ ها به نرخ مهر ماه موافقت نموده اند.

بنا بر گزارش بورس نیوز، در ابتدای سال 90 افزایش 10 تا 16 درصدی قیمت روغن نباتی به تصویب رسیده بود که در مهر ماه سال جاری برای تعدیل قیمت کاهش شش درصدی آن به تصویب رسید، اما در حال حاضر قیمت ها مجدداً مورد تعدیل قرار گرفته و به رقم این کالا در مهر ماه برگشته است.

انتشار خبر مربوط به رشد شش درصدی قیمت روغن نباتی طی روز اخیر بهانه ای شد تا میزان بازدهی صنعت غذایی به جز قند و شکر را که شامل طبقه روغن خوراکی نیز می شود، مورد بررسی قرار دهیم.

بر اساس این گزارش، این صنعت با دارا بودن 9 طبقه از طریق 21 نماد معاملاتی خود از ابتدای سال جاری تاکنون موفق به کسب بازدهی نزدیک به 18 درصدی شده است. بطوریکه طبقه خوراک دام با حضور تنها نماد فعال خود یعنی شرکت خوراک دام پارس با کسب بازدهی نزدیک به 50 درصدی، پر بازده ترین طبقه این صنعت شده است.

در مقابل طبقه شکلات که تنها نماینده آن "غپینو" است، با بازدهی منفی بیش از 23 درصدی کم بازده ترین طبقه این گروه طی دوره زمانی مذکور می باشد.

افزون بر این کشت و صنعت پیاذر در طبقه آبمیوه و غیر گوشتی پر بازده ترین نماد این صنعت از ابتدای سال جاری تاکنون عنوان شده و بازدهی مثبت بیش از 124 درصدی را به سهامداران خود اختصاص داده است.

اما در بین نمادهای این صنعت، "غپینو" کم بازده ترین نماد گروه شده و از نظر کسب بیشترین بازدهی در پایین ترین خانه جدول رتبه بندی شرکت ها قرار گرفته است.

همچنین "وبشهر" در این صنعت از نظر رتبه نقد شوندگی در بالاترین خانه رتبه بندی شرکت ها قرار داشته و رتبه 43 را در میان تمام نمادهای فعال بازار به دست آورده، در حالیکه "غشاذر" در این رتبه بندی پایین ترین جایگاه را در اختیار داشته و رتبه 344 را کسب کرده است.

در بررسی های به عمل آمده از سوی بورس نیوز، در دوره مشابه سال گذشته طبقه سس و رب کنستانتره پر بازده ترین طبقه این صنعت بود و بازدهی بیش از 92 درصدی را عاید سهامداران خود کرد. در جهت عکس نیز، طبقه آبمیوه و غیر گوشتی بازدهی منفی 1.94 درصدی را محقق نمود و تنها طبقه ای بود که در این دوره بازدهی منفی به همراه داشت.

در همین دوره، "غمهرا" با بازدهی مثبت و قابل توجه حدود 128 درصدی پر بازده ترین نماد و "غاذر" با بازدهی منفی بیش از 21 درصدی کم بازده ترین نماد در بین هم گروهی های خود بودند.

طی بازه زمانی مذکور در سال گذشته از مجموع 22 نماد فعال این صنعت، تنها پنج نماد بازدهی منفی داشتند و مابقی بازدهی مثبت محقق کردند. بطوریکه این صنعت به طور متوسط بازدهی بالغ بر 36 درصدی را برای سهامدارانش محقق کرد، در حالیکه طی سال جاری این میزان با کاهش 50 درصدی به حدود 18 درصد رسیده است.

این کاهش بازدهی در این گروه در حالی اتفاق افتاده که افزایش نرخ 16 درصدی محصولات برای یکی از طبقات این گروه طی سال جاری صورت گرفته و بازدهی طبقه فوق که شامل شرکت های تولید کننده روغن خوراکی است، تاکنون تفاوت قابل ملاحظه ای با مدت مشابه سال گذشته نداشته و حتی با کاهش حدود یک درصدی نیز همراه شده است.

در پایان شایان ذکر است در طبقه روغن خوراکی چهار نماد "وبشهر"، "غبشهر"، "غمارک" و "غناب" به چشم می خورند که از ابتدای سال جاری تا کنون به طور متوسط بازدهی مثبت حدود 14 درصدی را برای سهامداران خود محقق کرده اند.

به هر حال توافق برای افزایش شش درصدی نرخ روغن نباتی در روز گذشته می تواند باعث ایجاد تحرک و حتی افزایش سودآوری هر چند ناچیز در نمادهای فعال این حوزه شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر