بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۲
بررسی یک پرونده جنجالی در گفتگو با دو مقام مسئول:

تکلیف پذیره نویسی سهام بورس انرژی بزودی مشخص می شود

برخی شعب منتخب به لحاظ مدیریت و تجربه خود نسبت به سایر شعب توانسته اند تعداد بیشتری از متقاضیان را پذیره نویسی کنند که تا این لحظه به ترتیب شعبه اصفهان، یزد و تهران موفق به بیشترین تعداد پذیره نویسی و استان سیستان و بلوچستان با تعداد تنها 2 شخص حقیقی، عنوان کم تعداد ترین پذیره نویسان را به خود اختصاص داده اند. از اینرو چنانچه احتمال دسترسی آسان متصدیان این شعب را در نظر بگیریم در زاهدان این امر براحتی میسر بوده در حالیکه تعداد انگشت شمار پذیره نویسان گواهی بر عدم این شائبه است.
کد خبر : ۶۰۱۲۳

30 روز قبل، پذیره نویسی عمومی سهام بورس انرژی از طریق شعب منتخب بانک ملی در تهران و سایرمراکز استان های کشور انجام و در پی آن تعداد 42 میلیون و 306 هزار سهم این شرکت در شرف تأسیس در عرض کمتر از 30 دقیقه و به قیمت اسمی هر سهم یکصد تومان به فروش رسید.

بنا بر گزارش بورس نیوز، این پذیره نویسی به دلیل محروم شدن بخش عمده ای از متقاضیانی که حتی با حضور مقابل شعب در شب قبل از عرضه، انتظار خرید حداقل 1000 سهم را داشتند، تا به امروز با حاشیه ها و اعتراض های گوناگونی مواجه شده است.

عمده معترضان مدعی اند در جریان این پذیره نویسی، با توجه به اینکه حداقل خرید سهام برای اشخاص حقیقی و حقوقی 1000 سهم و حداکثر 7500 سهم، در نظر گرفته شده بود هر شعبه بانک ملی می توانست دست کم 919 هزار و 695 سهم در اختیار خود برای فروش را به 123 متقاضی تخصیص دهد.

اما در کمال تعجب برخی از این شعب حداکثر بین 5 تا 10 نفر را پذیره نویسی و در اندک زمانی پس از آغاز عرضه، پایان عملیات فروش سهام بورس انرژی را به صف های شکل گرفته در مقابل شعب و باجه های مورد نظر اعلام کرده اند.

این افراد اکنون از مسئولان می پرسند آیا احتمال تخصیص سهمیه در نظر گرفته شده هر شعبه بنام افراد مرتبط با کارکنان و مدیران بانک ملی وجود دارد؟

و یا اینکه تا چه حد می توان مطمئن بود که در جریان پذیره نویسی عمومی سهام بورس انرژی پدیده رانت خواری برای عده ای به دور از چشمان 46 نماینده ناظر سازمان بورس و مراجع قانونی صورت نگرفته است؟

پاسخ به یک شائبه

در این باره رییس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه ای سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با خبرنگار ما، جدیدترین اقدام های صورت گرفته پس از پذیره نویسی شرکت 20 میلیارد تومانی بورس انرژی را شرح داد و گفت: طبق پرینتی که شعبه بورس بانک ملی به عنوان افتتاح کننده این پذیره نویسی به سازمان بورس ارسال کرده، عملیات پذیره نویسی 21 درصد از سهام شرکت در شرف تأسیس بورس انرژی در ساعت 8 صبح 12 دی ماه سال جاری از طریق 46 شعبه منتخب بانک ملی در سراسر کشور بطور همزمان آغاز و در واقع در حدود 8:28 دقیقه صبح پایان یافته است.

از اینرو برخی شائبه ها مبنی بر آغاز بکار برخی شعب مراکز شهرستان ها در ساعت 7:30 دقیقه صبح و شروع این پذیره نویسی زودتر از سایر شعب صحیح نبوده چرا که عملیات مذکور بطور همزمان در تمامی شعب منتخب انجام گرفته است.

اعتراض از کجا شروع شد؟

غلامرضا ابوترابی وجوه حاصل از پذیره نویسی 21 درصدی سهام بورس انرژی را حدود 4 میلیارد و 200 میلیون تومان عنوان کرد و افزود: با توجه به استقابل بی نظیر مردم و حجم محدود سهام قابل عرضه در این پذیره نویسی، بعضاً باعث شد تا برخی افراد با وجود حضور در مقابل شعب از اولین دقایق بامداد روز دوشنبه نسبت به تحصل سهام این شرکت سهامی عام باز بمانند که اعتراض تعدادی از آنها را در پی داشته است.

پیگیری اعتراض ها در گام اول

وی در خصوص پیگیری اعتراض ها و شکایات ارسال شده به سازمان بورس، گفت: در حال حاضر علاوه بر جمع آوری اطلاعات شعب، بخشی از اطلاعات مربوط به پذیره نویسان از سوی شرکت تأمین سرمایه نوین به عنوان مشاور پذیره نویسی سهام این شرکت به سازمان بورس ارسال شده که شامل مشخصات شناسنامه ای و کد ملی اشخاص و تعداد پذیره نویسان می باشد.

هر چند مهلت نتایج حاصل از توزیع و فروش این اوراق حداکثر ظرف مدت 15 روز پس از پذیره نویسی باید انجام شود ولی با توجه به حداکثر سقف 7500 سهمی تخصیص داده شده برای هر خریدار و تعداد 5 هزار و 640 نفری پذیره نویسان شرکت بورس انرژی، بدیهی است که فرایند جمع آوری و ارسال اطلاعات با دشواری های بسیاری روبرو باشد که به هر حال مقرر شده در اسرع وقت این گزارش ها تهیه و ارسال شود.

از دیگر سو کارشناسان اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه ای سازمان بورس با وجود برخی مشکلات، با تمرکز بر مشخصات کامل پذیره نویسان و فیش های پرداختی بطور تصادفی برخی از گزارش ها را بررسی و درستی آنها را می سنجند که بزودی نتایج قطعی آن اعلام خواهد شد

شاکیان از چه مواردی شاکیند؟

وی عمده شکایت ها و اعتراض های افراد در زمینه پذیره نویسی سهام بورس انرژی را عدم تعلق نگرفتن سهام به رغم جلو بودن نوبت و یا احتمال تهیه لیستی از سوی متصدیان بانکی برای تخصیص سهام به عده ای خاص، عنوان کرد و افزود: برخی شعب منتخب به لحاظ مدیریت و تجربه خود نسبت به سایر شعب توانسته اند تعداد بیشتری از متقاضیان را پذیره نویسی کنند که تا این لحظه به ترتیب شعبه اصفهان، یزد و تهران موفق به بیشترین تعداد پذیره نویسی و استان سیستان و بلوچستان با تعداد تنها 2 شخص حقیقی، عنوان کم تعداد ترین پذیره نویسان را به خود اختصاص داده اند. از اینرو چنانچه احتمال دسترسی آسان متصدیان این شعب را در نظر بگیریم در زاهدان این امر براحتی میسر بوده در حالیکه تعداد انگشت شمار پذیره نویسان گواهی بر عدم این شائبه است.

با این همه بررسی ها برای روشن شدن هر گونه انحراف احتمالی با اهمیت از سوی سازمان بورس با انتخاب تصادفی اطلاعات شعب پذیره نویس، ادامه دارد.

فرایند بررسی عملیات پذیره نویسی

البته گر چه احتمال اقدام یک متصدی امور بانکی برای خرید سهام برای خود در میان انبوه پذیره نویسان را نمی توان رد کرد اما با توجه به کپی یکسری فیش های دریافتی و بررسی هایی که انجام گرفت، در شعبه های منتخب، اطلاعات فیش ها با کپی و لیست اسامی پذیره نویسان و همچنین قبل و بعد از زمان انجام پذیره نویسی مطابقت داده شد که خوشبختانه تا این لحظه شواهدی دال بر تخلف در واریز ها و یا تکمیل حساب 20 میلیارد تومانی شرکت مذکور وجود ندارد.

تا قبل از نوروز 91 نتایج مشخص می شود

ابوترابی با قطعی دانستن نتایج بررسی ها تا قبل از نوروز 91، از تلاش های مستمر برای صدور مجوز تشکیل مجمع هیأت موسسان بورس انرژی در ماههای پایانی امسال خبر داد و در عین حال تأکید کرد:بررسی ابهامات و رفع کامل هر گونه شبهه ای از سوی سازمان بورس با اهمیت دو چندانی دنبال شده و تلاش می شود در این رابطه حق و حقوقی از افراد ضایع نگردد.

وی در برابر این سوال که تا چه حد خرید و فروش یک میلیون و پانصد هزار تومانی فیش های واریزی برای سهمیه 7500 سهمی بورس انرژی در روز پذیره نویسی با واقعیت همسو است، پاسخ داد: هیچ یک از ناظران و یا افرادی که به عنوان شاکی مراجعه کرده اند چنین موضوعی را مطرح نکرده و به نظر می رسد این فرضیه شایعه ای بی اساس و غیر واقعی بوده زیرا ارزندگی هر سهم آن در این حدود قابل ارزیابی نیست.

پاسخ به یک ابهام

ابوترابی ادامه داد: برخی افراد از انجام این پذیره نویسی در شعب منتخب بانک ملی و خارج از بازارهای سازمان بورس را معترض هستند در حالیکه ناشر و موسسان اولیه شرکت نسبت به انتخاب پذیره نویسی سهام از طریق بورس یا بانک مختار هستند و هیچ اجباری در این زمینه وجود ندارد. ضمن آنکه چنانچه بطور مثال این پذیره نویسی در فرابورس انجام می شد به دلیل نبود نمایندگی کارگزاران در برخی شهرستان ها و عدم بورس های منطقه ای به محرومیت عده زیادی در این پذیره نویسی می انجامید.

بورس انرژی بزودی تشکیل می شود

گفتنی است سید حسین میری دبیر کمیته اجرایی بورس انرژی نیز در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه پذیره نویسی بورس انرژی در چارچوب ضوابط و مقررات سازمان بورس انجام گرفته است، خاطر نشان کرد: در حال حاضر مستندات مورد نیاز از شعب منتخب بانک ملی و واریزی ها و ثبت مدارک در حال انجام و تهیه بوده که پس از انجام هماهنگی ها با سازمان بورس، ساز و کار تشکیل بورس انرژی از طریق مجمع موسس و هیأت مدیره تهیه و بکار گرفته خواهد شد. با این همه به نظر می رسد هدفگذاری برای راه اندازی بورس انرژی تا قبل از نوروز 91 به سرانجام برسد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر