بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۸
کد خبر : ۶۰۲۴۹

به گزارش خبرنگار اقتصادی فارس، در جریان برگزاری جلسه معارفه شرکت نفت و گاز پارسیان که بعدازظهر شنبه با حضور جمع زیادی از فعالان بازار سرمایه برگزار شد، مسئولان این شرکت و مدیرعامل سرمایه گذاری غدیر با اعلام آخرین وضعیت مالی و عملیاتی ، زمان عرضه 900 میلیون تا یک میلیارد و 200 میلیون سهم را ( معادل 15 تا 20 درصد سهام ) سه شنبه جاری اعلام کردند.

این اعلام به همراه تمایل به عرضه هر سهم مناسب هر سهم این شرکت 600 میلیارد تومانی با P/E  کمتر از 5 مرتبه ایی موجب بروز تحرکات جدیدی از سرمایه گذاران خصوصا" سهامداران حقیقی شد بسیاری از سرمایه گذاران خرد با هدف تامین منابع مالی خرید سهام این شرکت اقدام به فروش سهام دیگر شرکت ها آن هم با کاهش قیمت در دو روز گذشته کردند. این عامل باعث شد تا شاخص بورس که در آستانه عبور از خط مقاومت 26 هزار واحدی بود با 189 واحد به ثبت برسد.

اما سهامداران و فروشندگان سهام از شب گذشته و صبح امروز متوجه شدند سهام نفت و گاز پارسیان فردا در موعد مقرر عرضه اولیه نخواهد شد چرا که به گفته علی صحرایی معاون شرکت بورس اوراق بهادار هنوز آگهی عرضه اولیه در زمان حداقلی 48 ساعت کاری قبل از عرضه در سایت بورس منتشر شده و به ارایه اطلاعات جدیدی از سوی شرکت نیاز است.

این اتفاق یعنی عدم عرضه اولیه سهام در موعد اعلامی قبلا" خصوصا"به هنگام واگذاری سهام شرکت های دولتی تکرار شده بود اما با توجه به کاهش شدید عرضه های اولیه در دو سال اخیر از یک طرف و نیاز به تامین نقدینگی 500 تا 600 میلیارد تومانی در عرضه اولیه سهام نفت و گاز پارسیان از طرف دیگر با تبعات تازه و گسترده و اعتراض سهامداران روبرو شده است.

*سهام نفت و گاز پارسیان اصلا" نباید عرضه شود

در این رابطه یکی از سهامداران به فارس گفت : در جلسه معارفه نفت و گاز پارسیان نکته مهمی اعلام شد اما پاسخ درستی به آن داده نشد. همچنین مسئولان سازمان و شرکت بورس هم هیچ واکنشی به آن نشان ندادند. چرا که با توجه به حضور شرکت های زیر مجموعه نفت و گاز پارسیان مانند پتروشیمی های پردیس و زاگرس و کرمانشاه و غیره در بازار سهام ، دلیلی برای حضور این هلدینگ که فقط 13 نیروی انسانی و یک ماشین دارد ، نیست.

وی ادامه داد: در بهترین حالت این شرکت باید در فرابورس  پذیرش می شد.مانند شرکت همراه اول که به دلیل چسبندگی بسیاری بالایی که به مخابرات دارد ، در فرابورس پذیرفته شده است. چون به علت اثر 70تا 80 درصدی زیر مجموعه های نفت و گاز پارسیان با هلدینگ ، این خطر به عینه وجود داردکه شاخص بورس به راحتی دستخوش این هلدینگ و شرکت های زیر مجموعه و مهمتر از همه سرمایه گذاری به دلیل مالکیت 96 درصدی کنونی و حداقل 60 درصدی آینده شود.

این سهامدار به مسئولان سازمان بورس به عنوان مقام ناظر توصیه کرد مانع از عرضه اولیه سهام این شرکت در بورس شده و اقدام به حذف پذیرش یا حداقل انتقال به فرابورس کنند.

*مگر ما سهامداران بازیچه شده ایم که خبر نداریم؟

سهامدار حقیقی دیگری هم با اشاره به اعلام عرضه اولیه سهام  در سه شنبه جاری از سوی مسئولان سرمایه گذاری غدیر و نفت وگاز پارسیان به فارس گفت: با این اعلام، چون پول تازه ای نداشتم اقدام به فروش سهام دیگر شرکت ها در دو روز گذشته آن هم با زیان کردم تا شاید از این طریق بتوانم سهام نفت و گاز پارسیان را بخرم و کمی از زیان های قبلی ام را جبران کنم.

وی با عصبانیت ادامه داد: اما صبح امروز متوجه شدم این عرضه فردا انجام نمی شود و به زمان نامعلوم دیگری موکول شده است.با این وضعیت می خواهم جواب این سئوال را از مسئولان بازار سرمایه بشنوم که آیا ما سهامداران بازیچه دست این و آن شده ایم که خبر نداریم؟

این سهامدار دربرابر این نکته که چرا منتظر اطلاعیه شرکت بورس مبنی بر اعلام رسمی عرضه سهام این شرکت نماند؟تاکید کرد:در این بازار که با کوچکترین خبر و شایعه درست و غلطی جهت بازار عوض می شود و فرصت ها از بین می روند یا تهدیدها اضافه می شوند،چگونه می توان منتظر ماند؟ آن هم از سایتی که دیر به دیر بروز می شود.از طرف دیگر اگر مسئولان غدیر و نفت وگاز پارسیان سر خود زمان عرضه را اعلام کردند باید توبیخ شوند . اگر هم با هماهنگی بوده پس چرا بعد از اعلام زمان عرضه ، مسئولان شرکت بورس واکنش نشان نداده و دیر اعلام کردند؟

*وقتی سهامداران باز هم گول می خورند

سرمایه گذار دیگری هم به جود چنین تجارب تلخی در گذشته اشاره کرد و گفت : یکی از نشانه هایی بازار سهام کارآ  در دنیا وجود نظم و هماهنگی در چنین مواردی و سردر گم نبودن سهامداران برای تصمیم گیری است اما متاسفانه ما سهامداران حقیقی بورس ایران از چنین موضوعی بار گزیده شده و زیان هایی را دیده ایم.

وی ادامه داد: من هم هرچند چنین تجربه ای را دارم که متاسفانه باز هم گول خوردم و به حرف مسئولان گوش داده و حاضر به فروش سهام خود از جمله شرکت های قندی شدم که آینده خوبی دارند ولی اشتباه کردم و این اشتباه را می پذیرم ولی شما بگویید در این گونه موارد و با در نظر گرفتن عرض و طول و عمق کم بازار سهام کشور ، چگونه باید تصمیم گیری کرد؟

*لزوم وجود رویه ای واحد در اعلام زمان عرضه های اولیه

براساس این گزارش، اعتراض ها و عصبانیت سهامداران و حتی کارگزاران در حالی فقط محدود به این چند سهامدار متصرر نبود که به نظر می رسد سازمان بورس به عنوان ناظر و مسئولان شرکت های بورس و فرابورس به عنوان مجری باید تهمیدی برای زمان نهایی عرضه اولیه سهام شرکت ها و حتی عرضه های خرد در نظر بگیرند تا دیگر شاهد اعلام زمان عرضه غیر واقعی و نهایی نشده از سوی مسئولان شرکت ها نباشیم.

چون هر چند در کشوری مانند ایران نظم و انضباط گاه به رویا می ماند اما با در نظر گرفتن نیاز شدید به جلب اعتماد عمومی برای توسعه بازار سرمایه و جلوگیری از هجوم سرمایه ها به سایر بازارها ، لازم و واجب است تا حداقل درباره زمان قطعی عرضه اولیه شرکت های تازه وارد نظم و هماهنگی مناسبی ایجاد شده و مسئولان بازار سرمایه به مدیران شرکت ها و سهامداران عمده آنها اجازه ندهند زمانی را بودن هماهنگی نهایی اعلام کنند.چرا که هر چند سرمایه گذاران مسئول خرید و فروش اصلی و تصمیم گیری های خود هستند اما با درنظر گرفتن وظیفه حمایت از سهامداران و کمک به آنها ، باید رویه واحدی در زمان عرضه های اولیه سهام شرکت ها ایجاد شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر