بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۲
کد خبر : ۶۰۲۵۴
فارس: احمد توکلی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: مجلس برای بررسی لایحه بودجه ۹۱ در مواعید قانونی زمان ندارد و دولت باید بودجه دودوازدهم ارائه کند.

احمد توکلی در پاسخ به پرسش فارس که گفت، آیا بررسی بودجه ۹۱ تا پایان سال در مجلس نهایی می شود،گفت: ما برای بررسی لایحه بودجه مواعید معیی داریم و آیین‌نامه داخلی مجلس برای برررسی لایحه به نمایندگان زمان داده است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آیین نامه داخلی مجلس نمایندگان ۱۰ روز،کمیسون‌ها ۱۰ روز و کمیسیون تلفیق ۱۵ روز برای بررسی بودجه فرصت دارند که تلفیق امکان تمدید تا ۱۵ روز دیگر را هم دارد و در تمام سالها زمان بررسی بودجه در تلفیق تمدید شده است.

توکلی ادامه داد: حتی اگر امسال انتخابات مجلس را هم نداشتیم، بررسی لایحه بودجه تا پایان سال به صحن نمی‌رسید.

خبرنگار فارس به توکلی گفت: آقای لاریجانی در پاسخ به رئیس جمهور که درخواست کردند مجلس لایحه را در چند شیفت روزانه بررسی و تصویب کند،گفتند مجلس سعی خود را می‌کند.

وی پاسخ داد: آقای لاریجانی خواستند حسن نیت‌شان را نشان دهند تا کار پیش برود، من همان روز هم گفتم، لایحه با هر عذر و بهانه‌ای دیر ارائه شده باشد،مجلس نمی‌تواند از وظایف قانونی خود صرفنظر کند،آنهم وقتی حقوق نمایندگان و مردم مطرح است و برای بودجه‌ای که متاسفانه بسیار آشفته است.

توکلی گفت: آقای احمدی نژاد در جلسه تقدیم بودجه گفتند آیین نامه دست خود مجلس است،باید بگویم آیین نامه مجلس محکمترین قانون عادی است و طبق قانون اساسی باید دو سوم نمایندگان حاضر به آن رای بدهند، حال آنکه تمام قوانین عادی با نصف به اضافه یک نمایندگان تصویب می شود.

وی افزود: بنابراین به میل نمایندگان نیست که بتوانند بودجه را سه شیفت بررسی کنند.

خبرنگار فارس گفت: بر این اساس آیا مجلس بودجه دو دوازدهم تصویب خواهد کرد؟

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: طبق ماده ۵۲ قانون اساسی تقدیم بودجه وظیفه دولت است و تفسیر شورای نگهبان هم این است که ما نمی‌توانیم دولت را ملزم به دادن لایحه کنیم. در واقع دولت موظف به ارائه لایحه است.

توکلی با بیان اینکه دولت از اول فروردین۹۱ نیازمند مجوز برای دخل و خرج خوداست، افزود: واضح است مجلس زمان برای بررسی لایحه بودجه ۹۱ ندارد و باید دولت بودجه دو دوازدهم بیاورد. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر