بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۵
بررسی اطلاعیه شفاف سازی قندی ها:

بازار قند و شکری ها همچنان داغ است!

با شروع معاملات هفته جاری در روز گذشته، باز هم نماد قند و شکری های بورس خبر ساز شدند و برخی از شرکت های این صنعت اقدام به انتشار اطلاعیه شفاف سازی بر روی سامانه اطلاع رسانی کدال نمودند.
کد خبر : ۶۰۴۶۸

با شروع معاملات هفته جاری در روز گذشته، باز هم نماد قند و شکری های بورس خبر ساز شدند و برخی از شرکت های این صنعت اقدام به انتشار اطلاعیه شفاف سازی بر روی سامانه اطلاع رسانی کدال نمودند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، شرکت هایی از جمله قند هکمتان، شکر شاهرود، شهد و قند مرودشت جزو شرکت هایی بودند که اطلاعیه شفاف سازی خود را در خصوص نرخ جدید شکر به اطلاع بازار و سهامداران رساندند.

در این گروه "قشهد" در خصوص تأثیر افزایش نرخ فروش شکر به مبلغ 1175 تومان، از افزایش 43 ريالی سود پیش بینی شده سال مالی جاری پس از کسر مالیات خبر داده که EPS 682 ريالی این شرکت در آخرین گزارش بیش از شش درصد افزایش یافته و به 725 ريال می رسد.

"قمرو" نیز دیگر شرکت قند و شکری است که در این اقدام اخیر همگروهی های خود سهیم بوده است. بطوریکه با وجود آنکه این شرکت با اعلام نرخ 1170 تومان به عنوان مبنای قراردادهای سال مالی منتهی به 91.4.31 تغییرات قابل ملاحظه ای را در گزارش های ارسالی خود متصور نمی داند، اما با انجام یک سری حساب های سر انگشتی می توان به نکته ای جالب در این اطلاعات دست یافت. بطوریکه شرکت قند مرودشت در گزارش عملکردی سال مالی 91 میزان تولید شکر سفید را 9 هزار و 247 تن و مبلغ فروش آن را 103 هزار و 875 میلیون ريال اعلام کرده است که با تقسیم مبلغ فروش بر میزان تولید شکر سفید، قیمت هر کیلو شکر سفید 11 هزار و 232 ريال به دست می آید.

بر همین اساس با توجه به تفاوت حدود 470 ريالی بین نرخ جدید این شرکت با نرخ به دست آمده بر اساس اطلاعات مندرج در آخرین پیش بینی سال مالی جاری این شرکت، مشاهده می شود که "قمرو" در حال حاضر و با ثبات شرایط فعلی شرکت، این امکان را دارد که حدود 190 ريال به ازای هر سهم تنها از محل فروش شکر (بدون احتساب افزایش نرخ فروش قند) تعدیل مثبت اعلام کند و سهامداران باید توجه داشته باشند که این محاسبات جای اندکی تأمل دارد.

بر اساس این گزارش، "قشرین" نیز در گزارش عملکرد سه ماهه اول سال مالی 91، EPS خود را با حدود پنج درصد افزایش، تعدیل مثبت داده و سود پیش بینی شده هر سهم را 144 ريال اعلام کرده است. طبق اعلام رسمی شرکت قند شیرین خراسان متوسط نرخ فروش قند در سه ماهه میان دوره ای 10 هزار و 814 ريال برای هر کیلو بوده، اما پیش بینی شده بقیه موجودی قند با نرخ 13 هزار ريال و شکر 12 هزار ريال در هر کیلو به فروش برسد که این افزایش نرخ ها موجب تعدیل مثبت EPS سال مالی جاری این شرکت شده است.

این در حالیست که برخی دیگر از شرکت های این گروه تاکنون هیچ اطلاعیه ای در این خصوص نداده و سکوت اختیار کرده اند که از آن میان می توان به شرکت های قند اصفهان، قند لرستان و قند نقش جهان اشاره کرد.

نکته جالب توجه در خصوص شرکت قند اصفهان این است که طی گزارش های منتشر شده از سوی این شرکت پیش بینی برای موجودی پایان دوره سال مالی جاری برای تولید شکر هفت هزار تن بوده که به بیش از 15 هزار تن افزایش یافته، اما خبری از اعلام تعدیل مثبت EPS سال مالی جاری نیست. بطوریکه می توان اینگونه استنباط کرد که مدیران قند اصفهان تمایلی به افزایش سود پیش بینی شده سال مالی جاری نداشته و آن را به سال مالی بعد منتقل کرده اند.

در این میان قند هکمتان با پیش بینی 1626 ريال سود به ازای هر سهم برای سال مالی منتهی به 91.6.31، با تعدیل مثبت حدود 20 درصدی رو به رو شده است.

شکر شاهرود نیز با اعلام اینکه حدود 6563 تن شکر از محصول بهره برداری سال جاری در انبارهای کارخانه موجود است، فروش با نرخ 1175 تومان به ازای هر کیلو را موجب کاهش بالغ بر 16 میلیارد ريالی پیش بینی فروش شرکت دانست. اما "قشکر" جبران این میزان کاهش فروش را از محل فروش 450 تن تفاله بیش تر از پیش بینی به قیمت هر کیلو 370 تومان عنوان کرده است. بطوریکه طبق این اطلاعیه به نظر می رسد EPS "قشکر" با تغییرات چندانی رو به رو نباشد.

گفتنی است در میان تمام شرکت های قندی تنها "قثابت" طی انتشار یک اطلاعیه کاهش پنج تا ده درصدی سود سهام سال مالی جاری در مقایسه با پیش بینی های قبلی را قطعی دانسته است، بطوریکه طبق این اطلاعیه چغندر تحویلی این شرکت از رقم پیش بینی شده در بودجه سال مالی جاری پایین تر بوده که این امر موجب کاهش میزان تولید شکر خام تبدیلی به شکر سفید، کاهش میزان تولید قند کله و به تبع آن تولید کمتر تفاله خشک شده است.

شایان ذکر است در پایان معاملات روز قبل نماد معاملاتی قند نیشابور و طی هفته گذشته نماد معاملاتی دو شرکت قند پیرانشهر و قند تربت جام به جهت تعدیل در پیش بینی سود هر سهم متوقف شده و توقف نماد "قزوین" نیز در آخرین روز از هفته قبل به جهت برگزاری مجمع عمومی فوق العاده به منظور تصمیم گیری در خصوص افزایش سرمایه شرکت صورت گرفت.

در پایان به نظر می رسد معاملات بورس در روزهای آتی برای سهام این گروه همچنان داغ بوده و اخبار زیادی در خصوص آنها منتشر شود، بطوریکه پیش بینی اعلام تعدیل مثبت EPS سال مالی جاری آنها و انتشار گزارش های مالی جدید و در پی آن، توقف نماد معاملاتی برخی از شرکت های این صنعت همچنان به قوت خود باقی است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر