بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۰
کد خبر : ۶۰۵۲۴

علی سعیدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی فارس از مطرح شدن معاملات سلف سکه در سازمان بورس خبر داد و اظهار داشت: با توجه به تصویب اوراق سلف نفتی و امکان استفاده آن برای سایر کالا‌ها پیشنهاد راه اندازی این ابزار برای سکه مطرح شد.

وی افزود: بر اساس این مسئله اوراق سلف سکه می‌تواند در کنار معاملات آتی انجام شود. وقتی بانک مرکزی به دنبال پیش فروش سکه در قبال پولی که مردم دریافت می‌کند 4 یا 6 ماه آینده سکه را تحویل می‌دهد اگر کسی پس از گذشت یک ماه به پول خود نیاز داشت از طریق این ابزار می توان اوراقی که از بانک مرکزی در زمان پیش خرید دارد را در بورس بفروشد.

مدیر اجرایی سازمان بورس بیان کرد:‌ این اوراق وقتی در بورس معامله شود ممکن است چندین دست بچرخد و در زمان سررسید هم تسویه فیزیکی دارد و هم نقدی. این نوع تسویه مانند معاملات آتی است با این فرق که در آتی پول و کالا هر دو در آینده پرداخت می‌شود ولی در سلف پول ابتدا از فرد اخذ شده و در زمان سررسید یا کالا یا به صورت نقد تسویه می شود.

سعیدی با بیان اینکه در صورتی که این نوع ابزار البته بنا به درخواست بانک مرکزی راه اندازی شود فشاری که در زمان سررسید به بانک مرکزی وارد می‌شود کم خواهد شد، تأکید کرد:‌ در صورتی که از این ابزار استفاده شود بخشی از سفته بازی که وجود دارد در این بازار جذب می‌شود. 

وی با اشاره به سخنان دانش جعفری مبنی بر اینکه تقاضا‌هایی که در ارز وجود دارد اکثر آنها غیر واقعی است، تصریح کرد: این وضعیت بیشتر از ارز در سکه وجود دارد زیرا این کالا مصرفی نبوده که بگوییم در 4 ماه آینده فرد نیاز به 100 سکه دارد مگر اینکه یک سازمان باشد بنابراین بیشتر افردای که اقدام به یش خرید سکه از بانک مرکزی کرده‌اند به این کالا به عنوان سرمایه و پشتوانه نگاه می‌کنند.

عضو هیئت مدیره سازمان بورس تأکید کرد: اگر بخشی از این فضای سفته بازی که در سکه بوجود آمده به این بازار وارد شده و تبدیل به اوراق بهادار شود علاوه بر کاهش فشار بر روی بانک مرکزی برای تحویل فیزیکی، تقاضاها نیز از بازار جمع می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که این پیشنهاد در چه مرحله‌ای است گفت: هیئت مدیره سازمان این پیشنهاد را به وزارت اقتصاد ارائه کرده و چون ابزاری است که بانک مرکزی به عنوان تنها ضرب کننده سکه و ناظر بر این بازار قرار است از ابزار سلف سکه استفاده کند باید موافقت و درخواست خود را ارائه کند تا این ابزار به صورت کامل طراحی و به اجرا درآید.

سعیدی با اشاره به خرید فروش تسهیلات مسکن در فرابورس که پیش از آن در بانک‌ها انجام می شد، گفت:‌ پس از ورود این اوراق و معاملات آن به فرابورس قیمت در کل کشور یکسان و هر روز نوسان قیمتی را می‌توان مشاهده کرد.

این مقام مسئول در پایان افزود:‌ همان طور که در معاملات آتی بخش بزرگی از انگیزه‌های سفته بازی جذب شد و راه اندازی این اوراق نیز به این مسئله کمک می‌کند. همچنین، سلف و سلف موازی پیش از این در کمیته فقهی تأیید شده و از این نظر نیز مشکلی وجود ندارد ولی راه اندازی این ابزار بستگی به نظر استفاده کننده یعنی بانک مرکزی دارد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر