بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۸:۵۰
اظهار نظر مدیر سرمایه گذاری "وصنعت" در خصوص عرضه سهام "پارسان":

قیمت پایین عرضه، تاوان بزرگ بودن شرکت را داد

این قیمت پایین و جذاب انگیزه لازم را برای شرکت های سرمایه گذاری و نیز صندوق های سرمایه گذاری مشترک ایجاد می کند که این سهم را خریده و نگهداری کنند. چرا که انگیزه فروش سهام پس از کسب بازدهی مثبت 10 تا 15 درصدی طی روزهای آتی در این سهم ایجاد نشده و هر گونه فشار عرضه نیز به سرعت مرتفع می شود.
کد خبر : ۶۰۷۳۲

در آخرین روز از هفته گذشته، نماد معاملاتی شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان در بورس مورد بازگشایی قرار گرفت و تمام 600 میلیون سهم عرضه شده این شرکت در چند دقیقه معامله شد.

علی نجفی، مدیر سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری صنعت و معدن در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز ارزیابی خود از قیمت بازگشایی نماد "پارسان" را اینگونه بیان کرد: قیمت عرضه شده این سهم قیمت بسیار مناسبی بود. چرا که با توجه به اینکه NAV این سهم حداقل 550 تومان ارزیابی شده و پرتفوی آن مملو از دارایی های شفاف و سهم های پر پتانسیلی می باشد، معقول است که نسبت قیمت عرضه سهام "پارسان" حدود 90 تا 95 درصد NAV این سهم تعیین شود. از همین رو قیمت بازگشایی نماد "پارسان" در چهار شنبه هفته گذشته نسبت به NAV سهم برای سرمایه گذاری بسیار جذاب و مناسب به حساب می آید.

وی افزود: این قیمت پایین و جذاب انگیزه لازم را برای شرکت های سرمایه گذاری و نیز صندوق های سرمایه گذاری مشترک ایجاد می کند که این سهم را خریده و نگهداری کنند. چرا که انگیزه فروش سهام پس از کسب بازدهی مثبت 10 تا 15 درصدی طی روزهای آتی در این سهم ایجاد نشده و هر گونه فشار عرضه نیز به سرعت مرتفع می شود.

این کارشناس بازار سرمایه با اذعان به اینکه قیمت 480 تومان کشف شده برای این سهم منصفانه بود، تأکید کرد: قیمت پایین کشف شده، برای هر سهم "پارسان" تاوان بزرگ بودن سهم را داد و این باعث می شود فشار فروش بعدی از روی سهم برداشته شود.

وی روند هفته آتی را برای این سهم مثبت دانست و خاطر نشان کرد: با توجه به اثرگذاری این سهم روی بازار به نظر می رسد شاخص نیز در طول هفته آتی روندی مثبت در اختیار گرفته و جو عمومی بورس مثبت باشد.

البته از روز دوشنبه می توان انتظار داشت که با خروج برخی نوسان گیران از سهام "پارسان" موقعیت برای حرکت صعودی قیمت سهام گروه ساختمانی ها ایجاد شود، چرا که این گروه از پی بر ای مناسبی برخوردار بوده و از طرفی با توجه به آماده شدن شرایط فروش پروژه های ساختمانی متعددی که از سنوات قبل تولید و ساخته شده، شرکت های فعال در این صنعت به لحاظ افزایش 40 درصدی قیمت ها در بازار مسکن می تواند با تعدیل مثبت EPS سال مالی جاری روبرو سازد.

نجفی ابراز داشت: به طور متوسط می توان انتظار تعدیل مثبت 20 درصدی را در سهام گروه ساختمانی های بورس داشت که با توجه به عملکرد محتاطانه سهامداران عمده و مدیریت این شرکت ها، در گزارش عملکرد بعدی سال مالی جاری آنها آثار این افزایش نرخ ها مشاهده خواهد شد.

مدیر امور سرمایه گذاری "وصنعت" در بیان وضعیت کلی بازار سهام طی روزهای باقیمانده از سال جاری گفت: بازار هم اکنون با ریسک های متنوع و متفاوتی رو به رو است که شامل رکود بازارهای جهانی و عدم ثبات در قیمت فلزات اساسی و نفت، تحریم ها و ریسک های سیاسی همچون، ریسک انتخابات در پیش روی مجلس شورای اسلامی می باشد.

در کنار اینکه بازار مسکن نیز با افزایش قیمت و رونق بهتری رو به رو شده است.

همچنین افزایش نرخ سود سپرده ها نیز می تواند این انگیزه را ایجاد کند که برخی سرمایه خود را از بازار سهام خارج کرده و به سمت بازار پول روانه شوند. از همین رو مجموع عوامل و ریسک های موجود در بازار از میانگین مورد انتظار ریسک های سالانه بیشتر بوده و این امر پیش بینی نحوه حرکت بورس در آینده را سخت تر می کند.

وی در خاتمه سخنان خود اظهار داشت: البته می توان اینطور بیان داشت که صنایعی که مراودات کمتری با بازارهای جهانی داشته و میزان صادرات و واردات آنها پایین تر است، به ویژه برای شرکت هایی که فروش آنها پاسخگوی تقاضای داخلی می باشد می توانند روند بهتر و کم ریسک تری را در مقایسه با سایر گروه ها تجربه کنند. صنعت مسکن نیز جزو صنایعی است که این ویژگی ها را در اختیار داشته و در حال حاضر شرایط برای خرید سهام این گروه کاملاً مهیا است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر