بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۸:۲۸
کد خبر : ۶۱۱۷۴
گروه بورس - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران به‌رغم افت شاخص در روز چهارشنبه کارنامه‌ای مثبت در اولین هفته کاری اسفندماه ثبت كرد.
بورس اوراق بهادار تهران در نخستین هفته اسفندماه با رشد 183 واحدی شاخص کل مواجه شد که در بهبود انگیزه معامله‌گران موثر بود. رشد شاخص بورس در هفته گذشته بیش از هر چیز ناشی از عرضه اولیه نفت و گاز پارسیان و بهبود نقدینگی بازار بود.

باز خرید نزدیک به 300 میلیون سهم عرضه شده توسط خریداران کوتاه مدت و صندوق‌های سرمایه‌گذاری از سوي خريداران عمده موجب شد تا ضمن بهبود وضعیت نقدینگی بازار معامله‌گران به سرمایه‌گذاری مجدد وجوه بپردازند. با اين وجود، همچنان بازار با کمبود نقدینگی مواجه است، از این رو بیش از پیش همچنان بازار به سوی نمادهای کوچک با ارزش بازار پایین گرايش دارد. بر اين اساس پس از هجوم تقاضا به گروه قندی و مداخله مسوولان در روند قیمتی با بستن نمادهای این گروه، جریان نقدینگی به سوی گروه ساختمانی گرایش یافته است؛ هر چند گروه ساختمانی به دلیل ارزش بالای دارایی‌ها و توان بیشتر برای به‌کارگیری نقدینگی تفاوت‌های عمده‌ای با شرکت‌های دیگر بازار دارند اما در نهایت بورس میان کاهش محدودیت‌های حرکتی نمادهای بزرگ از جمله کاهش دوباره حجم مبنا یا افزایش دامنه نوسان نمادهای کوچک برای تعادل‌یابی سریع‌تر بايد تصمیم‌هایي را اتخاذ کند.توقف‌های گسترده و ناگهانی هر چند با استدلال صحیح انجام می‌شود، اما در نهایت به دلیل ایجاد تله نقدینگی از اعتماد بازار سهام کاسته و به خروج منابع از بازار منجر خواهد شد. به ویژه آنکه تمامی بازار‌های موازی نظیر طلا، ارز، کالا و املاک و مستغلات عملا بدون چنین محدودیت‌هايی فعالیت کرده و سرمایه‌گذاران می‌توانند نقد شوندگی بهتری را تجربه کنند.
در اين ميان،‌ برخی ازکارشناسان افزایش دامنه نوسان را برای کاهش پدیده صف‌نشيني توصیه کرده و خواهان تغییر در شرایط معاملاتی هستند. همچنین کاهش کارمزدهای معاملاتی که هم‌اکنون یکی از گران‌ترین کارمزدهای معاملاتی در دنيا است، می‌تواند به افزایش فعالیت معامله‌گران منجر شود. 
در بازار سهام هفته گذشته معامله‌گران شاهد اقدام قابل تقدیر ناظر بازار سهام بودند تا برای نخستین بازار کارگزاران و سهامداران مستقر در تالار حافظ بورس اوراق بهادار، به مناسبت بزرگداشت یاد و خاطره مرحوم اکبر زرگانی‌نژاد یک دقیقه سکوت كنند.
در بازار سهام در تحولات کلان موثر بر بازار سرمايه‌گذاران در هفته گذشته شاهد فراز و فرودهای متعدد در مسایل سیاسی بودند که در این بخش پس از امیدواری به پاسخ دکتر جلیلی به نامه کمیسیر سیاست خارجی اتحادیه اروپا و حضور تیم بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران، عدم توافق بازرسان با برنامه پیشنهادی کشورمان و ترك تهران شرایط را به سطح قبل باز گرداند.
در همین حال در حوزه سیاست داخلی معامله‌گران در هفته جاری با اوج گیری رقابت‌های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی روبه‌رو هستند. 
در حوزه اقتصادی نیز جو انتخاباتی و کنترل‌های معمول در این بخش موجب شده است تا مسایل اقتصادی به حاشیه رانده شود. انتظار می‌رود مباحث کلان در این بخش از جمله بررسی لایحه بودجه سال 91، اجرای مرحله دوم طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، مباحث تعیین حقوق کارکنان و سیاست کنترل شدید قیمت‌ها به بعد از انتخابات موکول شود. 
در مسایل اقتصادی بین‌الملل، معامله‌گران شاهد افزایش قیمت مواد خام در سایه کاهش ارزش دلار و تقویت بازارهای جهانی هستند. در این میان نگرانی در مورد تحریم‌هاي نفتی و اقتصاد یونان موجب افزایش بهای نفت شده است که این امر نیز به رشد بهای مواد خام و فلزات منجر شده است.
در بازار جهانی بهای مس به 8 هزار و 408 دلار در هر تن رسیده است. بهای فلزات آلومینیوم، روی و سرب نیز به ترتیب 2 هزار و 288 دلار، 2 هزار و 38 دلار و 2 هزار و 114 دلار در هر تن رسیده است. بهای بیلت فولادی نیز با رشد قیمت به 505 دلار در هر تن رسیده است. در هفته گذشته در بورس کالا معامله‌گران شاهد معامله محصولات برخی از شرکت‌های بورسی بودند که در حوزه پتروشیمی بهای متانول فن آوران 4 هزار و 30 ریال، آمونیاک محلول شیراز یک هزار و 198 ریال، جوش شیرین شیراز 4 هزار و 474 ریال و متانول زاگرس 3 هزار و 785 ریال رقم خورده است. در گروه فلزی بلوم فولاد خوزستان 9 هزار ریال، مس مفتول 139 هزار و 960 ریال، بیلت ایرالکو 46 هزار و 300 ریال، تیر آهن 18 ذوب‌آهن اصفهان 11 هزار و 568 ریال، تختال بی مبارکه 8 هزار و 10 ریال، ورق بی سرد 10 هزار و 104 ریال، ورق گرم بی 8 هزار و 637 ریال و ورق گرم سی 8 هزار و 932 ریال رقم خورده است. در حوزه مواد غذایی هم قند قزوین هر کیلو شکر را به قیمت 11 هزار و 750 ریال به فروش رساند تا در راستاي اجراي مصوبه حمايت از توليدكنندگان و مصرف‌كنندگان عمل كند.
در بازار چه خبر بود؟
روز چهارشنبه فعالان بازار شاهد افت 23 واحدی شاخص کل بودند. انتشار خبرهايی در مورد مذاکرات سیاسی و نگرانی در مورد توقف نماد برخی از سهام کوچک که به عرضه‌های سنگین در نمادهای ساختمانی منجر شد. بدين ترتيب با توجه به فقدان یک گروه پیشرو معامله‌گران شاهد رکود نسبی در معاملات هستند. در همین حال سرمايه‌گذاران با توجه به ترافیک اعلام گزارش‌های پیش‌بینی سال 91 شرکت‌های بورسی و تاثیرات این گزارش‌ها بر روند معاملات شاهد فضاي صبر و انتظار هستند.
در گروه بانکی، معامله‌گران روز چهارشنبه شاهد برگزاری مجمع 4ساعته بانک تجارت برای انتخاب هیات‌مدیره بودند که به شمارش تک تک آرا منجر شد تا در نهایت ائتلاف بخش خصوصی بتواند با دو نماینده در هیات‌مدیره این بانک حاضر شود. آستان قدس رضوی و صباتامین توانستند به هیات‌مدیره این بانک راه یابند تا سهم بخش خصوصی از هدایت این بانک افزایش پیدا کند. سهام عدالت استان یزد، صندوق بانک‌ها و دولت نیز به عنوان سه عضو دیگر هیات‌مدیره بانک تجارت انتخاب شدند. در این گروه، مدیرعامل بانک سینا در سخنانی به تشریح تاثیرات تصمیم جدید برای افزایش نرخ سود بانکی پرداخت.عبدالناصر همتی تصریح کرد: و در هفته‌های اخیر به ویژه پس از باز شدن دست بانک‌ها در افزایش نرخ سودها برخی بانک‌ها نرخ‌های سود سپرده‌ها را افزایش دادند و به رشدی مقطعی و گذرا دست پیدا کردند که اگر همین روند ادامه پیدا کند، آثار بعضا منفی آن در آینده نه چندان دور، ظاهر خواهد شد.
همتی در بخش دیگری از سخنان خود، عملکرد نظام بانکی در زمینه مطالبات معوق را مورد توجه قرار داد و گفت: نسبت مطالبات معوق در جامعه بانکی از هفت درصد تا 43 درصد متفاوت است.
در گروه فلزی معامله‌گران روز چهارشنبه شاهد انتشار خبرهای اولیه در مورد اعلام 170 ریال برای سود هر سهم ذوب‌آهن اصفهان برای سال 91 بودند. رشد بهای میلگرد و تیر آهن موجب شده است تا انتظارات از سود سال آینده ذوب‌آهن اصفهان نیز افزایش یابد. کاهش هزینه‌های صندوق فولاد و موارد غیر‌مترقبه می‌تواند سود ذوب‌آهن را افزایش دهد. در همین حال با تعیین تکلیف قریب‌الوقوع فولاد خوزستان، واگذاری ذوب‌آهن اصفهان مهم‌ترین موضوع در صنعت فولاد کشور در سال آینده خواهد بود.
در گروه فولادی، مدیرعامل شرکت ساخت با اشاره به امضاي تفاهم‌نامه با سازمان خصوصی‌سازی برای واگذاری 5/50 درصد سهام فولاد خوزستان به تامین اجتماعی گفت: تامین اجتماعی در قبال سهام فولاد خوزستان ریل و جاده در این استان می‌سازد.سید احمد صادقی درباره سرنوشت طرح «فروش سهام کارخانه فولاد خوزستان در ازای اجرای پروژه‌های ریلی و جاده‌ای این استان»، خاطرنشان کرد: طبق مصوبه مجلس، دولت اجازه دارد در ازاي فروش سهم کارخانجات و شرکت‌های دولتی اقدام به اجرای پروژه‌‌های زیرساختی و عمرانی کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در این راستا تفاهم‌نامه‌ای با سازمان خصوصی‌سازی داشته‌ایم مبنی بر اینکه 5/50 درصد سهام فولاد خوزستان به سازمان تامین اجتماعی واگذار شود و این سازمان در ازای دریافت این 5/50 درصد سهام کارخانه فولاد خوزستان نسبت به اجرای چند پروژه ریلی و آزادراهی در این استان اقدام کند.
در این رابطه ابوالقاسم شمسی جامخانه معاون سازمان خصوصی‌سازی در مورد زمان درج این آگهی و اقدام به عرضه سهام فولاد خوزستان گفته بود: سهام وثيقه این شرکت هنوز باز نشده و ایمیدرو برای اجرای طرحی در گذشته حدود 15 درصد سهام آن را وثیقه کرده است، به همین علت تا زمان آزاد‌سازی این درصد سهام امکان عرضه این بلوک مدیریتی وجود ندارد.
بنا به گفته وی در این رابطه با وزیر صنعت‌، معدن و تجارت مکاتباتی شده و وی قول مساعد و دستور جایگزینی سهام فولاد خوزستان را داده است که در صورت نهایی شدن این تصمیم و بازگشایی نماد، اقدام به عرضه بیش از یک میلیارد سهم با قیمت و شرایط یادشده خواهیم کرد. در گروه فلزی همچنین معامله‌گران با آماده‌سازی واحد ارفع برای راه‌اندازی مواجه‌اند. احمد كيوان آرا با بيان اين مطلب گفت: در ماه آينده نخستين محصول آهن اسفنجي كارخانه ارفع توليد خواهد شد. مجري طرح آهن و فولاد ارفع همچنين با اشاره به پيشرفت 86 درصدي واحد فولادسازي اين طرح، تصريح كرد: در حال حاضر، پست برق اين طرح راه‌اندازي شده است و واحد فولادسازي نيز تا پايان سال 91 به بهره‌برداري خواهد رسيد. 
در گروه تجهيزات مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران از جلسه خود و مدیران این شرکت با مدیرعامل ایران LNG و مذاکرات مثبت طرفین برای ساخت کشتی‏های حمل LNG در داخل خبر داد. به گزارش مارین نیوز، مهندس مهدی اعتصام افزود: روز گذشته، جلسه مثبتی با مدیرعامل ایران LNG، داشتیم. وی با بیان اینکه «تصور قبلی آن بود که متولیان پروژه LNG در برابر سازندگان کشتی موضع منفی دارند»، گفت: برخلاف این تصورات، در این جلسه شاهد نوع نگاه مثبت مهندس خیراندیش به بحث‏های مربوط به ساخت کشتی‏های LNG بودیم که جای خوشحالی دارد. 
در گروه خودرویی، گروه صنعتي ايران خودرو ضمن تکذیب توقف یا کاهش تولیداتش، می‌گوید از ابتداي سال جاري تا چهارم اسفندماه بيش از 712 هزار دستگاه انواع خودرو سواري و تجاري توليد و روانه بازار کرده است. 
مرجع : دنیای اقتصاد
نجاري قائم مقام مديرعامل ايران‌خودرو با رد هرگونه شايعه توقف خطوط توليد و کاهش عرضه خاطر نشان كرد: در چند هفته اخير تقاضا براي محصولات ايران خودرو رشد بسيار چشمگيري داشته است به نحوي که متقاضیان اکنون براي دریافت خودرو در ارديبهشت‌ماه سال آينده ثبت‌نام مي‌کنند. 
در گروه پتروشیمی، معامله‌گران شاهد بروز اختلاف نظر در عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا و توقف عرضه‌ها در هفته گذشته داشتند. بر اساس این گزارش پتروشیمی‌ها معتقدند کاهش دلار و تصمیم کمیته قیمت‌گذاری برای کاهش قیمت داخل باعث ضرر زیادی به واحدهای تولید شده است. با توجه به این وضعیت، واحدهای تولیدكننده معتقد هستند به نفع آنها است که کالا‌های خود را صادر کنند، زیرا کالایی در خارج از کشور 1900 دلار است و در داخل باید به نرخ 1500 یا حداکثر 1700 دلار بفروشند كه به‌صرفه نیست. بر اساس این گزارش، امکان تغییر در نرخ رسمی دلار کم است، ولی ممکن است در تغييراتي در فرمول نرخ‌گذاري ايجاد شود تا پتروشیمی‌ها را راضی کند. 
در نماد مخابرات، معامله‌گران شاهد ادامه رشد سود آوری این شرکت برای سال 91 بودند. مخابرات ايران که با ارزش بازار حدود 15 هزار میلیارد تومانی، بزرگ‌ترین شرکت بورس تهران به شمار می‌رود، پیش‌بینی سود سال 91 خود را با تعديل مثبت 15 درصدي به بازار اعلام كرد. مخابرات كه براي سال 90 پیش‌بینی سود خود را 363 ريال به ازاي هر سهم اعلام نموده بود، پیش‌بینی سود سال 91 خود را 416 ريال به ازاي هر سهم اعلام نموده است. 
در گروه واسطه‌گری، سرمایه‌گذاری سپه با تقسیم فوق‌العاده مجمع خود را به پایان برد. سرمایه‌گذاری سپه مبلغ 380 ریال سود بین سهامداران خود تقسیم کرد. این در حالی است که شرکت در سال مالی منتهی به آذر 90 مبلغ 330 ریال سود به ازای هر سهم محقق کرده بود و در واقع «وسپه» در مجمع بخشی از انباشته 92 میلیارد تومانی خود را هم توزیع کرد. 
در مجموع بازار سهام روز چهارشنبه شرایط متعادل رو به ضعفی داشت که در نهایت به معامله 60 میلیارد تومان سهام منجر شد که 27 درصد آن را معامله 30 میلیون سهام نفت و گاز پارسیان تشکیل داد. از 197 نمادی که روی تابلو رفتند 101 نماد با کاهش قیمت و 95 نماد با رشد ارزش معامله شدند. 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر