بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۷:۴۳
بررسی دستاورد های گروه ساختمانی طی سال جاری

تجدید قوای سهام صنعت ساختمانی برای آغاز یک جهش بزرگ

با توجه به افزایش قیمت مسکن به ویژه در سطح شهر تهران و امید برای تداوم رونق این بازار در اوایل سال 91، سهام این گروه طی روزهای اخیر با افزایش قیمت سهام خود رو به رو شده و مورد اقبال بازار نیز قرار گرفته اند. با توجه به روند روزهای اخیر سهام این گروه می تواند با تجدید قوا طی روزهای آتی، به عنوان سهم های موثر و پر اقبال بازار جایگاه خود را در بورس تثبیت کرده و حرکت پرشتاب خود را آغاز کند.
کد خبر : ۶۱۴۸۹

طی معاملات اسفند ماه جاری یکی از گروه های پرطرفدار بورس، گروه املاک و مستغلات بوده که در زمره پرحجم ترین سهام بازار طی سال جاری نیز قرار گرفته است.

بر اساس گزارش بورس نیوز، از ابتدای سال جاری تاکنون سهام شرکت های ساختمانی با افزایش حجم معاملات و نیز رشد قیمت رو به رو شده اند. بطوریکه این گروه با دارابودن دو زیر مجموعه انبوه سازان و نیز املاک و مستغلات از ابتدای سال جاری تاکنون برای سهامداران خود بیش از 58 درصد بازدهی مثبت به ارمغان آورده است.

در این میان سهام شرکت سرمایه گذاری سامان گستر اصفهان با تحقق بازدهی مثبت بیش از 157 درصدی پربازده ترین سهم گروه ساختمانی طی سال جاری شده و در کسب بیشترین بازدهی مثبت، جایگاه اول ساختمانی ها را به خود اختصاص داده است.

پس از آن نیز "ثنوسا" با تحقق بازدهی مثبت حدود 135 درصدی و "ثفارس" با تحقق بازدهی مثبت بیش از 101 درصدی رتبه های دوم و سوم پربازده ترین نماد گروه خود را طی این مدت کسب کرده اند.

این روند مثبت در سهام این گروه آنچنان همه گیر بوده که از میان 16 نماد فعال این صنعت،تنها دو نماد شرکت سرمایه گذاری شاهد و سخت آژند با تحقق بازدهی منفی بیش از سه و پنج درصدی عنوان کم بازده ترین سهام این صنعت را برای خود برگزیده و تنها نمادهایی هستند که در گروه ساختمانی از ابتدای سال جاری تاکنون، بازدهی منفی محقق کرده اند.

در این دوره زمانی، سهام شرکت سرمایه گذاری ساختمان با دستیابی به رتبه24 در میان تمام نمادهای فعال بازار، به عنوان نقد شونده ترین سهم این صنعت انتخاب شده است.

اما در دوره مشابه سال گذشته 13 نماد فعال گروه املاک و مستغلات تنها موفق شدند بازدهی مثبت نزدیک به 15 درصدی را محقق کنند. بطوریکه پربازده ترین سهم این گروه طی این دوره در سال قبل، سهام شرکت توسعه ساختمان بوده که توانسته بازدهی مثبت حدود 65 درصدی را محقق کند.

بعد از سهام "ثاخت" نیز دو سهم "ثمسکن" و "ثشاهد" با بازدهی مثبت حدود 42 و 32 درصدی در جایگاه های بعدی پربازده ترین نمادهای این صنعت در دوره زمانی مشابه سال گذشته ایستادند و مدال نقره و برنز این رقابت ها را به گردن آویختند.

اما در مقابل "ثاباد" در دوره مذکور بازدهی منفی حدود 11 درصدی را برای سهامدارانش رقم زد و کم بازده ترین سهم گروه خود شد.

طی این دوره سهم "تشاهد" با کسب رتبه 42 در میان تمام نمادهای بازار، نقد شونده ترین سهم گروه خود شد.

در پایان این گزارش خاطر نشان می شود، با توجه به افزایش قیمت مسکن به ویژه در سطح شهر تهران و امید برای تداوم رونق این بازار در اوایل سال 91، سهام این گروه طی روزهای اخیر با افزایش قیمت سهام خود رو به رو شده و مورد اقبال بازار نیز قرار گرفته اند. با توجه به روند روزهای اخیر سهام این گروه می تواند با تجدید قوا طی روزهای آتی، به عنوان سهم های موثر و پر اقبال بازار جایگاه خود را در بورس تثبیت کرده و حرکت پرشتاب خود را آغاز کند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر