بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۹
مستطيل شيشه اي تالار

حساب دو دو تا 4 تا ...

در بازار معاملات امروز معامله گران شاهد عدم تحقق وعده دیگری از سوی مدیران ارشد بازار سرمایه بودند. به گفته مدیر اداره نظارت بر ناشران بورسی قرار بود طی هفته جاری نماد گروه قندی بازگشایی شود اما به دلیلی نامعلوم این امر میسر نگردید.
کد خبر : ۶۱۷۱۴

با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه 90.12.08 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 106 واحد افزایش به رقم 21282 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 30 واحد افزایش عدد 32843 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 110 واحد افزایش به رقم 25354 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 2394 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز ملی صنایع مس ایران با 50 واحد افزایش شاخص ، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل سرمایه گذاری غدیر با 11 واحد کاهش ، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

بازار سهام امروز میزبان حضور یک شرکت سرمایه گذاری جدید در فرابورس و نیز معامله یک عرضه بلوکی در بورس اوراق بهادار بود.

بنا بر گزارش بورس نیوز طی روز جاری 10 درصد از سهام صندوق بازنشستگی کارکنان بانک ها با سرمایه 150 میلیارد تومانی در بازار اول فرابورس عرضه و با میانگین قیمتی 1301 ريال به ازای هر سهم معامله شد.

ارزش 150 تومانی خالص داراییهای ایران صندوق برای هر سهم در کنار کشف قیمت 110 تومانی هر سهم آن در نخستین دقایق این معامله، باعث شد تا زمینه رشد قیمت سهام در این نماد قابل انتظار باشد.

اهالی تالار با نگاهی به سبد داراییهای بورسی و غیر بورسی آن، این سهم را گزینه مناسبی برای کسب بازدهی کوتاه مدت در روزهای معاملاتی آتی عنوان می کنند.

در تالار معاملات عمده اما، شرکت سرمایه گذاری خوارزمی بیش از 264 میلیون و 674 سهم شرکت توسعه صنایع بهشهر را به قیمت هر سهم 2883 ريال به شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی واگذار کرد تا به این ترتیب درصد مالکیت "وبانک" در "وبشهر" به 22.42 درصد افزایش یافته و در نهایت ترکیب هیأت مدیره این هلدینگ عمدتاً غذایی و مالی را به دست گیرد.

اهالی تالار با ذکر این نکته که قیمت پایه واگذار بلوکی "وبشهر" نسبت به قیمت پایانی این سهم در تابلوی معاملات با بیش از 475 ريال افزایش صورت گرفته است، از تأثیر سودآوری این واگذاری بر پرتفوی "خارزم" سخن گفته و معتقدند با وجود محرز بودن تعدیل مثبت سود این شرکت سرمایه گذاری، صف فروش سهام آن و عدم توقف نماد معاملاتی از سوی ناظر بازار بسیار عجیب و نادر است.

در گروه پتروشیمی ها نیز معامله گران بازار سهام با اعتقاد به نیاز یک استراحت کوتاه مقطعی در برخی از نمادهای این گروه، توجه به برخی نمادها از جمله هنکل پاکوش را با توجه به شناسایی سود در بودجه سال مالی آینده و خروج از زیان، در کنار غیبت طولانی مدت نمادهای کف (داروگر) و تولی پرس را خالی از لطف نمی دانند.

هنکل پاک وش اعلام نمود با فروش ساختمان دفتر مرکزی خود به مبلغ 4 میلیارد و 400 میلیون تومان و نیز انبار حوزه جنوب به مبلغ 4 میلیارد و یکصد میلیون تومان در سال مالی 91، می تواند سودی 252 تومان و 3 ريالی را به ازای هر سهم محقق نماید.

در گروه ساختمانی ها اما، حرکت زیر پوستی احتمالی میان سه نماد "وساخت"، "ثنوسا" و "وپترو" با هدف دستیابی حداکثری به مالکیت سهام بانک اقتصاد نوین و توجه به روند معاملات سهام آنها در چند ماهه گذشته نشان می دهد اهدافی پشت پرده با نگاه تعدیل مدیریتی در حال شکل گرفتن است.

این در حالی است که بدهی های مالی شرکت های مذکور از ارقام قابل توجهی برخوردار بوده و عدم واکنش سهامداران عمده در نمادهای مذکور راجع به ارزندگی یا حبابی بودن قیمت های سهام نیز خود علامت سوال های بزرگی است که سازمان بورس و اوراق بهادار باید آنرا پیگیر باشد.

با این همه اهالی تالار تمرکز بر گروه ساختمانی ها را با وجود برخی زنی های دستوری برخی از نمادهای مذکور در گزارش های شفاف سازی را بدون منفعت نمی دانند.

در بازار معاملات امروز معامله گران شاهد عدم تحقق وعده دیگری از سوی مدیران ارشد بازار سرمایه بودند. به گفته مدیر اداره نظارت بر ناشران بورسی قرار بود طی هفته جاری نماد گروه قندی بازگشایی شود اما به دلیلی نامعلوم این امر میسر نگردید.

در عین حال گزارش پر فروش ترین صنایع ایرانی از جمله توسعه صنایع بهشهر، صنایع شیر ایران، پگاه، مارگارین، لبنیات پاک، بهنوش ایران، دشت مرغاب، پگاه اصفهان، صنعتی پارس مینو، قند نقش جهان، تولیدی مهرام، قند اصفهان و پگاه خراسان عملاً نشان داد که صنعت غذایی در صدر برترین صنایع پر طرفدار کشور است. در صدر بالاترین رقم صادرات سال گذشته نیز شرکت ملی مس و پس از آن شرکت های پتروشیمی قرار دارند.

در گروه معدنی ها افزایش قیمت گذاری شمش فولادی فولاد خوزستان در بورس کالا، تعدیل نرخ فروش سنگ آهنی ها را مسجل کرده و دوقلوهای سنگ آهنی را در کانون توجه قرار داده است. در نماد "ومعادن"نیز اختلاف 885 ريالی قیمت پایانی این سهم با حق تقدم سهام آن، جذابیت خاصی را برای این نماد بوجود آورده است. ارزش خالص دارایی های "ومعادن" برای هر سهم هم اکنون 450 تومان عنوان می شود.

در نماد ملی مس نیز رشد قیمت ریالی کاتد مس و سایر محصولات قابل عرضه این شرکت در بورس کالا نوید تعدیل سود در پایان عملکرد سه ماهه پایانی امسال را می دهد.

در شرکت آذر آب نیز احتمال موفقیت در مناقصه جدیدی در فاز 2 عسلویه به منظور تأمین 50 مخزن و بویلر جدید و از طرفی احتمال تعدیل مثبت درآمدی آن همچنان در تالار حافظ دهان به دهان می شود.

در نماد "بالاس" نیز در شرایطی انتظار برای بازگشایی این نماد به سر رسیده که توفیق در دستیابی به 2 مناقصه عظیم از سوی راه آهن جمهوری اسلامی به طول بیش از 80 کیلومتر، آرزوهای دست نیافتنی را برای این شرکت اصل چهل و چهاری محقق کرده است.

در نماد "شکف" نیز خبر می رسد به رغم ارایه گزارش های عملکردی و بودجه ای این شرکت به سازمان بورس، هنوز هیچ خبری از بازگشایی توقف یکساله نماد آن در بیست و دومین سالروز پیوستن به بورس و اوراق بهادار نیست.

در نماد فولاد آلیازی یزد نیز با آرام گرفتن دعوای مدیریتی سهامداران عمده به نظر می رسد روند معاملات این سهم در شرایط متعادلی تثبیت گردد.

نماد رایان سایپا نیز به لحاظ عملکرد خوب خود در فروش عملیات حاصل از لیزینگ و پیگیری برنامه افزایش سرمایه 100 درصدی و نیز افزایش 15 درصدی نرخ عملیات لیزینگ باعث به تکاپو افتادن برخی سهامداران در این نماد لیزینگی شده است.

از مپنا نیز خبری می رسد برخی اقدام های مورد نظر در زمینه تکمیل فرایند ثبت افزایش سرمایه با اداره ثبت باعث تأخیر در بازگشایی این نماد شده اما به هر ترتیب گزارش های مثبت عملکردی، انگیزه لازم برای جذب سرمایه گذاران را پس از بازگشایی نماد فراهم خواهد آورد.

"کمنگنز" نیز پس از چند روز بی میلی بازار مجدد در کانون توجه معامله گران قرار گرفته است.

در مجموع بازار سهام امروز بازاری نسبتاً پر تکاپو اما عمدتاً دست به عصا بود که نگاه مثبتی به معاملات هفته آتی داشت. در عین حال توجه به برخی حق تقدم ها نیز در صدر این نگاه ها بود.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر