بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۷
کد خبر : ۶۱۷۵۶
 فارس: علیرغم تلاش دولت‌ها و اتخاذ سیاست‌های ریاضتی، به نظر می‌رسد شرایط اقتصادی کشورهای اروپایی روز به روز در حال بدتر شدن است و هیچ نشانه‌ای از بهبود در اقتصاد این کشورها مشاهده نمی‌شود.

 بحران اقتصادی در اروپا روز به روز بدتر می شود و هیچ نشانه‌ای از بهبود در این کشورها دیده نمی‌شود. با توجه به این شرایط هیچ کس نمی‌تواند منکر گسترش رکود اقتصادی اروپا گردد. در واقع، بخش‌هایی از اروپا هم اکنون با این بحران اقتصادی دست و پنجه نرم  می کنند. نرخ بیکاری در اسپانیا به بیش از 22 درصد رسیده است و از هر پنج موسسه خرده فروشی، یکی تعطیل شده است. در سرتاسر اروپا فعالیت های اقتصادی به شدت کاهش یافته و نرخ بیکاری نیز به طور چشمگیری افزایش یافته است. دولت های اروپایی در واکنش به بحران اقتصادی منطقه یورو به جای کاهش هزینه‌های دولت، اقدام به وام گرفتن کرده‌اند و در حال حاضر اکثر قریب به اتفاق کشورهای اروپایی مقروض هستند. اقدامی که این کشورها در حال حاضر برای مواجهه با این کابوس وحشتناک اتخاذ کرده‌ اند، سیاست ریاضت اقتصادی است، سیاستی که افزایش مالیات و کاهش بودجه را به دنبال دارد. اما متاسفانه، این اقدامات نیز نه تنها نتوانسته است مشکل را حل کند، بلکه در بیشتر موارد موجب حاد شدن شرایط اقتصادی نیز شده است.

باید گفت ما هنوز در ابتدای این بحران اقتصادی هستیم، اگر شما می‌خواهید از آینده کشورهایی چون اسپانیا، پرتغال و ایتالیا مطلع شوید، کافی است فقط نگاهی به شرایط فعلی و اسفبار یونان بیندازید. یونان چندین سال است که با این مشکل روبرو  است و هنوز هیچ نشانه‌ای از بهبود در اقتصاد این کشور مشاهده نمی‌شود.

افزایش مالیات و کاهش بودجه هم اکنون در بسیاری از کشورهای اروپایی اجرایی شده است. افزایش         بی سابقه بدهی دولت‌ها، به کابوس وحشتناکی در اقتصادی کشورهای اروپایی بدل شده است.

*دلایلی که نشان دهنده تشدید رکود اقتصادی در منطقه یورو است:

1. نرخ بیکاری برای افراد 16 تا 24 ساله در ایتالیا حدود 28 درصد، یونان 43 درصد و اسپانیا 51 درصد است.

2. درکل، نرخ بیکاری برای افراد زیر 25 سال در اتحادیه اروپا، 22.7 درصد اعلام شده است.

3. کمپانی "سیتی گروپ" پیش بینی می‌کند، رشد اقتصادی پرتغال در سال جاری افت 5.7 درصدی را تجربه کند.

4. کل بدهی پرتغال  برابر 360 درصد درآمد ناخالص داخلی این کشور است.

5. رکود اقتصاد یونان اکنون وارد پنجمین سال خود شده است.

6. اقتصاد یونان در سال 2011 ، 6 درصد افت کرده است.

7. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که اقتصاد یونان در سال 2012 5 درصد دیگر نیز کاهش خواهد یافت.

8. نرخ کل بیکاری در یونان در حال حاضر 18.5 درصد است.

9.  درصد فروشگاههای خرده فروشی در یونان تعطیل شده‌اند.

10. میزان خودکشی در این یونان تنها در 12 ماهه اخیر، رشد 40 درصدی داشته است.

11. بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، میزان بدهی دولت تقریبا برابر 160 درصد رشد ناخالص داخلی این کشور است.

12. در حال حاضر بیش از 5 میلیون کارگر بیکار در اسپانیا وجود دارد.

13. میزان وام‌های اسپانیا به سقف 17 ساله اخیر خود رسیده است.

14. نرخ بیکاری در اسپانیا در حدود 22.8 درصد است.

15. تعداد املاک ثانویه در اسپانیا طی سال گذشته به 32 درصد رسیده است.

16. اگر میزان بدهی دولت ایتالیا را که باید در سال 2012 پس دهد به کسری بودجه این کشور اضافه کنیم، می‌توان گفت که بدهی کل این کشور 23.1 درصد رشد ناخالص داخلی کشور است.

17. فعالیت‌های تولیدی در منطقه یورو به پایین ترین سطح خود در پنج ماهه گذشته رسیده است.

18. اقتصاد انگلیس در سه ماهه چهارم سال 2011 به شدت کاهش یافته است.

19. اقتصاد آلمان نیز در سه ماهه چهارم سال 2011 یک روند کاهشی را تجربه کرده است.

20. شاخص "بالتیک" که اغلب به عنوان واحد سنجش سلامت اقتصادی جهانی شناخته می شود، از ماه اکتبر تا کنون بیش از 61 درصد افت کرده است.

*تلاش دولت‌ها و اتخاذ سیاست‌‌های ریاضتی تنها نارضایتی مردم این کشورها را به دنبال داشته است

رکود اقتصادی به آرامی به همه کشورهای اروپایی رسیده است،  برخی از قویترین اقتصادهای اروپا، هم اکنون با کاهش روند رشد اقتصادی مواجه هستند و دیگر کشورها نیز در عمق این بحران اقتصادی قرار گرفته‌اند.

همه چیز در اروپا در حال بدتر شدن است، هیچ نشانه‌ای از بهبود در اقتصادی کشورهای اروپایی دیده نمی‌شود. اقدامات صورت گرفته از سوی دولت‌ها، تاثیری در مهار بحران نداشته است.

آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بیش از 90 درصد مردم یونان به شدت از اقدامات دولت و سیاست ریاضتی برای دریافت کمک های اتحادیه اروپا ناراضی هستند؛ شرایط در پرتغال نیز روز به روز در حال بدتر شدن است و می توان گفت پرتغال در همان مسیری قرار گرفته است که یونان پیش از این آن را تجربه کرده است.

باید گفت جهان با بحران بدهی روبرو است و اروپا در مرکز این بحران قرار گرفته است؛ میزان بدهی کشورهای صنعتی دنیا به 55 تریلیون دلار رسیده است. اقتصاددانان آن را به بمبی تشبیه کرده‌اند که هر لحظه امکان انفجار آن وجود دارد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر