بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۲ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۳
کد خبر : ۶۱۷۹۲
ایسنا: در حالي كه سخنگوي وزارت خارجه روسيه از وجود نيروهاي القاعده در ميان صفوف مخالفان سوري خبر داد،‌ كوفي عنان عنوان داشت كه بايد براي حل و فصل مساله سوريه به راهكاري مسالمت‌آميز از طريق انجام مذاكرات دست يافت.

به گزارش سايت اينترنتي النشرة، سخنگوي وزارت خارجه روسيه عنوان داشت: نيروهاي القاعده در سوريه در كنار گروه‌هاي مسلح عليه نيروهاي دولتي اين كشور مبارزه مي‌كنند.

وي در ادامه افزود: همگان مي‌دانند كه پيشنهادات ما در خصوص حل و فصل مساله سوريه از سوي غرب رد شده است و يا مخالفان سوريه آنها را قبول نكردند اما هيچ كس در خصوص گروه‌هاي مسلح در سوريه و وجود نيروهاي القاعده در ميان آنها و گروه‌هاي تندرو سخن نمي‌گويد.

از سوي ديگر، كوفي عنان، فرستاده ويژه مشترك سازمان ملل و اتحاديه عرب به سوريه، عنوان داشت: وظيفه‌اي كه به من محول شده، بسيار سخت است.

وي در ادامه افزود: آنچه كه بايد براي آن تلاش كنيم توقف خشونت‌ها و كشتار در سوريه و تسهيل روند اعطاي كمك‌هاي بشردوستانه به ساكنان اين كشور است.

عنان همچنين عنوان داشت: ما بايد با سوري‌ها براي دستيابي به راهكار مسالمت‌آميز در راستاي تحقق ثبات در اين كشور و تحقق درخواست‌هاي آنها همكاري كنيم.

وي در ادامه افزود: ما آماده‌ايم تا با تمام طرف‌ها وارد مذاكره شويم. پيامي كه براي بشار اسد، رئيس جمهوري سوريه داريم اين است كه خشونت در اين كشور بايد متوقف شود و گروه‌هاي بشردوستانه بايد بتوانند به وظايف خود در سوريه عمل كنند. ما نياز به آغاز مذاكره ميان تمام طرف‌هاي موثر در سوريه داريم.

عنان همچنين عنوان داشت: برخي، عقايد ديگري نيز در اين زمينه دارند اما من معتقدم كه به خاطر مردم سوريه بايد به راهكار مسالمت‌آميز از طريق انجام مذاكرات دست يابيم. از بشار اسد نيز مي‌خواهيم وارد اين روند شود.

بان كي مون، دبيركل سازمان ملل نيز از تمام طرف‌ها خواست تا تمام تلاش خود را براي موفقيت ماموريت كوفي عنان به كار بگيرند.

اين در حالي است كه اخبار منتشر شده از وجود شكاف ميان مخالفان سوري حكايت دارد؛ به طوري كه برهان غليون، رئيس شوراي مخالفان سوريه عنوان داشته آنها شوراي نظامي براي نظارت بر عملكرد مخالفان مسلح سوريه تشكيل داده‌اند اما رياض الاسعد، فرمانده ارتش آزاد سوريه عنوان داشت كه در اين شورا مشاركت نخواهد داشت.

وي در ادامه تاكيد كرد كه اهداف اين شورا را نمي‌داند و به توافقي در اين زمينه دست پيدا نكرده‌اند.

از سوي ديگر، هيلاري كلينتون، وزير امور خارجه آمريكا در سخنان خود در يكي از كميته‌هاي كنگره عنوان داشت: زماني كه ايمن الظواهري، رهبر القاعده از مخالفان سوريه حمايت مي‌كند واشنگتن بايد اين سوال را از خود بكند كه چه كساني را مسلح خواهد كرد.

وي در ادامه افزود كه كشورش تاكنون به ماهيت مخالفان سوريه پي نبرده است و نمي‌توان ارتش ليبي در دوره معمر قذافي را با ارتش سوريه مقايسه كرد.

كلينتون همچنين عنوان داشت: قذافي ارتش نظامي نداشت بلكه تنها چند گردان در اختيار داشت اما ارتش سوريه ارتشي قدرتمند و مجهز به جديدترين سيستم‌هاي دفاعي است.

از سوي ديگر، حمد بن جاسم آل ثاني، نخست وزير قطر در پايان نشست بروكسل با رئيس پارلمان اروپا عنوان داشت: كشور من آماده است تا تمام گزينه‌ها را براي نجات ملت سوريه بررسي كند.

قطر پيش‌تر اعزام نيروهاي عربي به سوريه را تاييد كرده بود.

وي در ادامه بار ديگر بر ضرورت اعزام نيروهاي عربي و بين‌المللي به سوريه براي حمايت از ملت اين كشور و اعطاي كمك‌هاي بشردوستانه تاكيد كرد.

نخست وزير قطر همچنين عنوان داشت: از مسئولان سوريه مي‌خواهيم اقدامات لازم را براي توقف درگيري‌ها در سوريه اتخاذ كنند.

اين در حالي است كه ويليام هيگ، وزير امور خارجه انگليس عنوان داشت تمام كادر سفارت انگليس روز چهارشنبه سوريه را ترك كردند و به زودي به كشورمان باز مي‌گردند.

وي در ادامه افزود: ما اين تصميم را با توجه به دلايل امنيتي اتخاذ كرده و تمام كارمندان خود را از سوريه خارج كرديم چرا كه نبود امنيت در دمشق جان آنها را به خطر مي‌اندازد.

سفارت انگليس در سوريه فعاليت‌هاي خود را به دلايل امنيتي به حالت تعليق درآورد.

اين اقدام انگليس به دنبال بسته شدن موقت سفارت سوئيس و آمريكا در سوريه صورت گرفت.

هيگ همچنين عنوان داشت: ما به تلاش‌هاي خود با ديگر كشورها براي اعمال فشار ديپلماتيك و اقتصادي بر نظام سوريه ادامه مي‌دهيم.

نماينده انگليس در سازمان ملل نيز عنوان داشت: تلاش‌هايي براي تدوين پيش‌نويس قطعنامه‌اي عليه سوريه بدون وتوي روسيه و چين در حال انجام است.

از سوي ديگر، مسئولان كويتي اعلام كردند كه وزراي خارجه كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس روز چهارشنبه با سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه در رياض براي بررسي مساله سوريه نشستي را برگزار خواهند كرد.

شوراي امنيت نيز با برگزاري نشستي از مسئولان سوريه خواست تا با ارسال كمك‌هاي بشردوستانه به صورت فوري به شهروندان اين كشور موافقت كنند.

15 عضو شوراي امنيت با صدور بيانيه‌اي بعد از اين نشست عنوان داشتند: نسبت به شرايط انساني در سوريه به شدت متاسفيم.

در ادامه اين بيانيه آمده است از دمشق مي‌خواهيم به تمام فعالان حقوق بشر آزادي كامل دهد تا بتوانند كمك‌هاي بشر دوستانه را به ساكنان سوريه برسانند.

از سوي ديگر، نبيل العربي، دبيركل اتحاديه عرب عنوان داشت كه با اعمال خشونت به عنوان اهرمي براي پايان بخشيدن به مساله سوريه مخالف است.

وي در ادامه عنوان داشت: اتحاديه عرب هيچ ارتباطي با مسلح كردن افراد ندارد. اميدواريم كه درگيري‌ها در سوريه پايان يابد تا شرايط به سمت آغاز يك جنگ داخلي پيش نرود.

العربي همچنين عنوان داشت اتحاديه عرب طي دو هفته آينده ميزبان نشست مخالفان سوريه در قاهره براي سازمان‌دهي صفوف آنها خواهد بود.

وي در ادامه افزود: نشست اخير دوستان سوريه در تونس، شوراي ملي مخالفان را به عنوان نماينده مردم اين كشور به رسميت شناخته است.

شوراي حقوق بشر سازمان ملل نيز با اكثريت آرا قطعنامه‌اي را در محكوميت نقض حقوق بشر در سوريه تصويب كرد.

در اين قطعنامه كه با مخالفت سوريه و چين روبه‌رو شد از نظام سوريه خواسته شد تا به سازمان ملل و گروه‌هاي بشر اجازه ورود به سوريه را بدهد.

اين در حالي است كه نمايندگان پارلماني كويت از دولت اين كشور خواستند تا مخالفان سوريه را مسلح كرده و روابط ديپلماتيك خود با دمشق را به صورت كامل قطع كنند.

در اين درخواست نمايندگان پارلماني كويت از كشورهاي حوزه خليج فارس خواسته شده است تا از "ارتش آزاد سوريه" با سلاح حمايت شود.

اين در حالي است كه ولاديمير پوتين، نخست وزير روسيه در گفت‌وگو با روزنامه تايمز، عنوان داشت كه كشورش هيچ ارتباط ويژه و خاصي با بشار اسد ندارد و سوري‌ها بايد خود تصميم بگيرند كه چه كسي بر كشورشان حكومت كند.

وي در ادامه افزود: سوريه نياز به توقف خشونت‌ها و آغاز مذاكرات ميان گروه‌هاي درگير دارد.

از سوي ديگر، يك منبع امنيتي در دمشق در گفت‌وگو با خبرگزاري فرانسه عنوان داشت كه ارتش سوريه به صورت كامل كنترل منطقه باباعمرو واقع در استان حمص را به دست گرفته است.

"ارتش آزاد سوريه" نيز اعلام كرد كه به صورت تاكتيكي از اين منطقه عقب‌نشيني كرده است. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر