بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۱
کد خبر : ۶۲۰۰۲

به گزارش خبرنگار اقتصادی فارس، سازمان بورس و اوراق بهادار در حالی بعد از رشد شدید و روزانه بهای سهام شرکت های قندی و افزایش غیر طبیعی نسبت قیمت به درآمد آنها ( P/E ) که از تابستان سال جاری شروع بود، در 30 بهمن اقدام به توقف نماد همه 14 شرکت قندی کرد که با ارایه گزارش شفاف سازی دو شرکت قند لرستان و نیشابور، زمینه بازگشت این شرکت ها به بورس و فرابورس فراهم شد.

*نماد قندی ها بعد از اتمام گزارش گیری باز می شود

در این رابطه محمود خواجه نصیری مدیر امور بورس ها به فارس گفت: بعد از توقف نماد این شرکت ها که نیم درصد ارزش روز بازار سهام را در اختیار دارند، به مسئولان شرکت های قندی اعلام شد باید گزارش های شفاف سازی در فرمت های جدید تعیین شده از سوی سازمان بورس ارایه کنند تا همه جزئیات این شرکت ها مشخص و روشن شود.

وی ادامه داد: براین اساس عصر دیروز دو شرکت قند لرستان و نیشابور ضمن اعلام پیش بینی سود هر سهم ، شفاف سازی کردند.

وی دربرابر این سئوال که با این اوصاف آیا نماد 14 شرکت قندی حاضر در بورس و فرابورس در هفته جاری باز خواهد شد یا خیر، پاسخ داد: در صورتی که سایر شرکت های قندی هم اقدام به ارایه گزارش های شفاف سازی طبق فرمت جدید کنند، نماد همه قندی ها باز خواهد شد.

*مواضع کارشناسان و مسئولان بورس در برابر رشد قیمت سهام قندی

براساس این گزارش، در شرایطی برخی کارشناسان از ماه ها پیش و بعد از رشد شتابان قیمت سهام قندی معتقد بر حبابی شدن تعدادی از قندی ها بودند که مدیر نظارت بر ناشران اوراق بهادار سازمان بورس چنین نظری را قبول نداشت و در نتیجه حاضر به توقف نماد این گروه در پاییز نشد و به دریافت و انتشار گزارش های شفاف سازی از سوی برخی شرکت های قندی بسنده کرد. ولی به رغم این اقدام و ارایه گزارش های جدید قندی ها که گاه همراه با تعدیل منفی سود هر سهم مانند قند تربت جام بود، بسیاری از سهامداران بدون توجه به موضع گیری سازمان بورس و کارشناسان همچنان سهام قندی ها را خریداری کردند.

این وضعیت در کنار سرمایه اندک قندی ها، درصد پایین سهام شناور آزاد و حضور سرمایه گذاران حقوقی و گاه حقیقی متول در ترکیب سهامداری این شرکت ها ، منجر به خلق شگفتی کم سابقه ایی در بازار سهام شد.

بطوریکه دربرابر میانگین بازدهی 5 تا 10 درصدی  بورس و زیانده شدن سهام برخی صنایع و تعداد زیادی از شرکتها ، 14 شرکت قندی با میانگین سود 403 درصدی موجب حیرت و تعجب و حسرت سهامداران شدند.

از طرف دیگر در برابر میانگین  P/E  حدود 6 تا 7 مرتبه ایی بازار ، این نسبت برای صنعت قند 26.5 مرتبه محاسبه با  دامنه P/E منفی 40 ( قند تربت جام)  تا مثبت 97 مرتبه را شامل شد.

*فرمت جدید شفاف سازی قندی ها

به هر حال، درپی تداوم رشد بهای سهام این گروه و فروکش نکردن عطش سرمایه گذاران برای خرید سهام قندی ها ، مسئولان بورس بالاخره نظر کارشناسان مبنی بر حبابی شدن سهام این گروه را پذیرفتند و در 30 بهمن نماد هخمه شرکت ها را بسته و به شرکت ها اعلام کردند گزارش شفاف سازی دیگری را که دارای جزئیات و سابقه بیشتری است، ارایه کنند. 

طبق گزارش شفاف سازی دو شرکت قند لرستان و نیشابور که در سایت کدال منتشر شده ، فرمت جدید گزارش که شرکت های قندی باید ارایه کنند شامل سه بخش ترازنامه شرکت ها در پایان سال های 88 تا 90 ، جداول صورت سود و زیان، مبالغ فروش به تفکیک و مقادیر تولید و فروش و همچنین قیمت سهام ، وضعیت سود و زیان و نسبت P/E آنها در سه سال اخیر به همراه توضیحات مدیر نظارت بر ناشران اوراق بهادار است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر