بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۷
مستطيل شيشه اي تالار

کوچ بزرگان به صحرای رکود

اهالی تالار با اشاره به شایعات دو روز گذشته منتشر شده در گروه روی بورس، تکیه به یکسری اطلاعات شفاهی که معلوم نیست از چه منبع رسمی اعلام شده را نمونه بارزی از شدت تأیید شایعات بر بازار بدون تحلیلی می دانند که ادعای آن کنترل شدید اطلاعات عملکردی و مالی است.
کد خبر : ۶۲۰۴۸
با اتمام ساعات معاملات روز یک شنبه 90.12.14 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 16 واحد رشد به رقم 21302 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 285 واحد افزایش عدد 33186 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 52 واحد افزایش به رقم 25417 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 914 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز صنایع شیمایی ایران با 24 واحد افزایش شاخص ، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل سرمایه گذاری غدیر با 8 واحد کاهش ، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

بنابر گزارش بورس نیوز، در بازار سهام امروز معامله گران روزی کسل کننده و بی رمق را شاهد بودند که از خود نمایی بزرگان بورس در نمادهای پر جاذبه و تأثیر گزار در آن خبری نبود.

گردش 91 میلیارد تومانی نقدینگی در میان 227 نماد معاملاتی فعال بورس و فرابورس در شرایطی محقق شد که بیشترین حجم معاملات متعلق به سرمایه گذاری آتیه دماوند، عمران و توسعه شاهد، سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی، حفاری شمال و بانک ایران زمین بود.

اهالی تالار با اشاره به نبود شادابی چندانی در بازار سهام، وضعیت فعلی را ناشی از لزوم یک اصلاح تکنیکی موقت در روند حرکتی شاخص های منتخب بورس اعلام می کنند و معتقدند طی روزهای آینده این روند با گزارش های مثبت و بازگشایی نماد برخی از شرکت های پر جاذبه پایان می یابد.

در معاملات امروز معامله گران شاهد بازگشایی نماد معاملاتی شرکت صنایع شیمیایی ایران پس از حدود 2ماه توقف بودند که طی عملکرد 10ماهه خود با پوشش 85 درصدی EPS برآوردی در بودجه سال مالی 90، مبلغ 3371 ریال سود به ازای هر سهم محقق کرده است.

در نماد "شیران" بیش از 3 میلیون سهم در شرایطی معامله شد که دامنه نوسان قیمتی این سهم با رشد 29 درصدی نسبت به قیمت پایانی آن طی آخرین روز معاملاتی در قبل از توقف نماد در بالاترین سطح به قیمت 20،425 ریال در تابلوی معاملات رسید.

به دنبال این اتفاق، نماد سرمایه گذاری آتیه دماوند نیز که طی روزهای گذشته مورد اقبال بازار قرار گرفته با معاملات پر حجمی روبرو شد بطوریکه با وجود معامله 23 میلیون سهم و در بالاترین دامنه نوسان مثبت قیمت، همچنان صف خرید 2 میلیون سهمی در این نماد خود نمایی می کند.

" واتی " مالکیت35.04 درصدی سهام "شیران" را دراختیار داشته که بهای تمام شده هر سهم آن در آخرین صورت وضعیت پرتفوی بورسی این شرکت به مبلغ 9529 ریال عنوان شده است.

اهالی تالار با اشاره به رشد ارزش بازاری هر سهم "شیران" در اولین روز بازگشایی نماد، تأثیر مثبت برای بازده پرتفوی سرمایه گذاری " اتی" و رشد NAV هر سهم آنرا یاد آور می شوند.

در نماد سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی نیز که مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی بود معامله گران با نیم نگاهی به روند حرکت ساختمانی ها، با معامله 14 میلیون سهمی "وپترو" در بالاترین دامنه نوسان مثبت قیمتی روبرو بودند که طی 32 ماه اخیر در معاملات این شرکت بی سابقه بود.

پرحجم ترین معامله صورت گرفته در این نماد مربوط به معامله 20 میلیون سهمی این شرکت در تاریخ 89.12.14 بود که قیمت هر سهم آنها را به 87 تومان و 6 ریال رسانده بود.

اهالی تالار با اشاره به روند حرکتی قیمت سهام این شرکت در سه ماه گذشته، دوران جدیدی را برای سهام "وپترو" ترسیم می کنند و حال آنکه از نظر بنیادین وضعیت جدیدی برای آن رخ نداده است.

در عین حال انتشار نامه های شفاف سازی دو شرکت قندی که حاکی از رشد دارایی ها و حقوق صاحبان سهام آنها و نیز میزان سود عملکرد آنها است بهانه ای برای آغاز زمزمه هایی برای بازگشایی نماد قندی ها پس از دو هفته غیبت در بورس بود. این اتفاق در حالی صورت گرفت که شایعاتی مبنی بر بررسی موضوع ادغام قندی ها در یک نماد نیز موجب حرف و حدیث های زیادی در میان معامله گران شد.

در عین حال امروز صحبت راجع به واگذاری معدن انگوران به کنسرسیوم گروه روی نیز در شرایطی خبرساز بود که برخی خبرها از بی اساس بودن این موضوع و تأیید نشدن آن از سوی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به عنوان متولی استخراج، بهره برداری و فروش مواد معدنی معادن کشور به بخش خصوصی بود.

اهالی تالار با اشاره به شایعات دو روز گذشته منتشر شده در گروه روی بورس، تکیه به یکسری اطلاعات شفاهی که معلوم نیست از چه منبع رسمی اعلام شده را نمونه بارزی از شدت تأیید شایعات بر بازار بدون تحلیلی می دانند که ادعای آن کنترل شدید اطلاعات عملکردی و مالی است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر