بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۸
مستطيل شيشه اي تالار

از شایعه تا واقعیت

طی معاملات روز جاری بازار سهام در مدار نزولی قرار گرفت و حجم معاملاتی نه چندان بالا را در اختیار داشت. حجم معاملات 772 میلیارد ریالی طی معاملات امروز در حالی محقق شد که بورس شاهد فروش بلوک 15 درصدی سهام "وایران" از سوی شرکت گسترش تجارت کالای ایرانیان بود
کد خبر : ۶۲۱۳۰

با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه 90.12.15 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 69 واحد کاهش به رقم 21232 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 222 واحد کاهش عدد 32964 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 97 واحد افت به رقم 25320 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم هزار و 119 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز پالایش نفت اصفهان با 17 واحد افزایش شاخص ، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل مخابرات ایران با 21 واحد کاهش ، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

طی معاملات روز جاری بازار سهام در مدار نزولی قرار گرفت و حجم معاملاتی نه چندان بالا را در اختیار داشت. حجم معاملات 772 میلیارد ریالی طی معاملات امروز در حالی محقق شد که بورس شاهد فروش بلوک 15 درصدی سهام "وایران" از سوی شرکت گسترش تجارت کالای ایرانیان بود که ارزش معاملاتی بالغ بر 577 میلیارد و 500 میلیون ریال را در بازار رقم زد.

براساس گزارش بورس نیوز، این عرضه بلوکی در حالی در قیمت پایه 3850 ریال به ازای هر سهم به فروش رسید که به نظر می رسد سود مناسبی از این محل عاید شرکت عرضه کننده یعنی شرکت گسترش تجارت کالای ایرانیان شود. این نکته از آنجا اهمیت دارد که شرکت مذکور به عنوان سومین شرکت زیر مجموعه تعاونی خاص کارکنان ایران خودرو، تا پایان سال جاری وارد فرابورس خواهد شد.

جالب آنجاست که خریدار این بلوک 15 درصدی در حالی اقدام به خرید 15 میلیون سهم "وایران" به قیمت پایه هر سهم 3850 ریال از سوی سهامدار عمده آن کرده که قیمت روی تابلو برای این سهم 2299 ریال می باشد که در طی روز جاری در نوسانات حداکثر منفی خود معامله شده است.

اما در معاملات امروز با توجه به تکذیب خبر واگذاری معدن انگوران به بخش خصوصی و شایعه خواندن این خبر از سوی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، بازار شاهد منفی شدن روند قیمتی سهام گروه معدنی و حتی تشکیل صف فروش در برخی نمادهای آن بود.

اهالی تالار معتقدند با توجه به تکذیب خبرواگذاری این معدن به کنسرسیوم صنعت سرب و روی، معاملات این گروه در روزهای آتی همچنان منفی بوده و در برخی از نمادها صف های فروش سنگین تر از روز جاری باشداز سوی دیگر باید منتظر واکنش مدیران شرکتهای معدنی به این گفته شرکت تهیه و تولید بود تا مشخص شود این شایعه به واقعیت می پیوندد یا خیر.

اما در طرف دیگر تالار معاملات بورس، شاهد بازگشایی اولین نماد قندی پس از اعلام پیغام ناظر بازار بودیم. بطوریکه نماد "قنیشا" پس از ارایه اطلاعیه شفاف سازی و اعلام تعدیل مثبت EPS سال مالی جاری خود، با 19 درصد رشد قیمتی نسبت به آخرین روز معاملاتی در زمان توقف نماد، مورد بازگشایی قرار گرفت و 14 هزار و 730 ریال قیمت خورد.

اما نماد "قلرست" با وجود آنکه از سوی ناظر بازارآماده انجام معامله بود، با توجه به عدم توافق خریداران و فروشندگان بر سر قیمت، معامله نشد.

در عین حال به گفته اهالی تالار با اعلام اطلاعیه های شفاف سازی از سوی شرکت های قندی، می توان شاهد بازگشایی دیگر نمادهای این گروه در بورس طی روزهای آتی بود.

در پایان با توجه به اینکه بازار لیدر خود را با انتشار خبر عدم واگذاری معدن انگوران به بخش خصوصی از دست داده، طی روز جاری در مداری نزولی حرکت کرد. اما در روزهای آتی بازار منتظر انتشار اخبار مثبت و امیدوار کننده است تا با انتخاب یک سر گروه به عنوان لیدر و پیشرو برای خود، در جهتی عکس نسبت به روز جاری حرکت کند. بطوریکه برگزیدن یک گروه به عنوان موتور محرک و اثر گذار بر روند بازار، می توان شاهد حرکت سایر صنایع نیز بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر