بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۶
پرسش بورس نیوز از مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی:

مبنای قیمت گذاری در پیش فروش سکه چیست؟

طی روز جاری کنفرانس مطبوعاتی با محوریت "اقدامات بانک مرکزی و شبکه بانکی در آستانه سال نو و آغاز تعطیلات نوروزی" با حضور مدیر کل ریالی و نشر، مدیر سازمان تولید اسکناس و صکوک و مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در محل ساختمان اصلی این بانک تشکیل شد
کد خبر : ۶۲۲۱۰

طی روز جاری کنفرانس مطبوعاتی با محوریت "اقدامات بانک مرکزی و شبکه بانکی در آستانه سال نو و آغاز تعطیلات نوروزی" با حضور مدیر کل ریالی و نشر، مدیر سازمان تولید اسکناس و صکوک و مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در محل ساختمان اصلی این بانک تشکیل شد.

در این کنفرانس عباس کمره ای، مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی در پاسخ به سوال خبرنگار بورس نیوز، در رابطه با انتشار اوراق صکوک سکه در سال آتی تصریح کرد: در خصوص انتشار اوراق صکوک تا کنون چندین جلسه با سازمان بورس اوراق بهادار برگزار و مباحثی پیرامون سکه نقدی، آتی و صکوک مطرح شده است.

در نتیجه این جلسات، طرحی ارایه شده که حوزه اطلاعاتی بانک مرکزی در حال بررسی این طرح است تا در اسرع وقت نتایج این بررسی ها اطلاع رسانی شود.

وی ارزیابی خود را از این موضوع که پیش فروش سکه با قیمت 598 هزار و 900 تومان با احتساب مالیات و ارزش افزوده پنج درصدی برای سال آتی حدود 730 هزار تومان به دست می آید و پیش فروش سکه با این قیمت در اصل تقاضای پاسخ داده شده بازار است نه عرضه نا محدود، اینگونه اظهار داشت:

تعیین قیمت سکه باید بگونه ای باشد که مطابق با روند قیمتی اونس طلا در بازارهای جهانی و نیز دیگر پارامترهای مؤثر بر آن صورت گیرد. قیمت تعیین شده در صورتی که پایین تر از قیمت واقعی باشد، احتمال افزایش تقاضا برای جمع آوری سکه و ذوب و انتقال آن به خارج از کشور و ورود ارز قاچاق به داخل کشور وجود دارد.

مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی در مورد صحبت های ضد و نقیض از ذخایر طلای 300 تنی کشور و منابع در نظر گرفته شده برای پر کردن ذخایر طلای بانک مرکزی با توجه به حجم 9 میلیونی و 500 هزار قطعه سکه پیش فروش شده، تا کنون در کنار سکه و شمش عرضه شده در بانک کارگشایی خاطر نشان کرد: بانک مرکزی علاوه بر پرتفویی از انواع ارزها و نیز منابع طلا در اختیار دارد، در بخش بین المللی نیز همواره در ارتباط بوده و این منابع را پایش می کند. بطوریکه برای کاهش و یا افزایش این منابع، آستانه ای در نظر گرفته شده که روزانه رصد می شود، هر زمان که نیاز باشد کمبود این منابع را با برنامه هایی که در بانک مرکزی وجود دارد، جبران می کنیم.

در حاشیه این کنفرانس، ناصر حکیمی، مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز در خصوص راه اندازی بانک الکترونیکی آرین با توجه به گذشت یکسان از زمان پذیره نویسی سهام آن، به خبرنگار بورس نیوز گفت: در حوزه نظام پرداخت ، درباره بانک هایی که مجوز پرداخت دریافت نکرده اند، بحثی وجود ندارد. اما آنچه که به اداره نظارت بر بانک های بانک مرکزی مربوط می شود، این است که برای ارایه خدمات الکترونیکی باید بانک بودن آن نهاد مالی نزد بانک مرکزی محرز شود.

مدیر ادراه نظام های پرداخت بانک مرکزی برای اجرای پروژه ملی امضای دیجیتال ابراز داشت:این پروژه با حضور تعدادی از شرکت های داخلی اجرا می شود و تا پایان شهریور ماه آتی نیز راه اندازی خواهد شد.

وی در خاتمه سخنان خود افزود: ماهیت برخی ابعاد این پروژه تغییر کرده که امنیت داده ها در این پروژه اولویت بیشتری داشته و باید ابعاد آن را ارتقا داد.

اخبار تکمیلی از این کنفرانس و مباحث مطرح شده بزودی بر روی سایت بورس نیوز منتشر می شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر