بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۳
کد خبر : ۶۲۲۸۳

به گزارش جوان آنلاين، مديرعامل شركت بورس اوراق بهادار روز گذشته طي نشست خبري با بيان مطلب فوق به عملکرد سال جاري بورس اشاره كرد وافزود: بورس تهران با رشد ‌۵/۲۹درصدي شاخص كل موفق به كسب رتبه اول درميان ۵۲ بورس عضو فدراسيون جهاني بورس‌ها شد.

قاليباف‌اصل با بيان اين مطلب كه بايد به بورس با ديد بلندمدت نگريسته شود، افزود: بورس اوراق بهادار طي ۲۰ سال گذشته به طور ميانگين ۴۰ درصد بازدهي سالانه داشته است كه اين ميزان بازدهي از ساير بازارهاي رقيب بازار سهام بالاتر است، همچنين در حوزه پذيرش و نقدشوندگي بازار به تدريج رشد يافته است.

قاليباف اصل گفت: امسال ارزش جاري بازار سرمايه با ۱۳ درصد افزايش از ۱۱۵ هزار ميليارد تومان به ۱۲۶ هزار ميليارد تومان رسيد كه اين افزايش در نتيجه پذيرش ۴ هزار ميليارد توماني شرکت‌هاي جديد و افزايش سرمايه ۷ هزار ميليارد توماني شرکت‌هاي بورسي بود.

وي با بيان اين مطلب كه شاخص کل بورس در سال جاري با ۹ درصد افزايش از ۲۳ هزار و ۲۹۴ واحد در ابتداي سال به ۲۵ هزار و ۴۰۰ واحد رسيد، افزود: سود شرکت‌ها در سال گذشته ۸/۱۶ هزار ميليارد تومان بود كه در سال جاري با ۱۹ درصد افزايش به ۲۰ هزار ميليارد تومان رسيد.

رشد ۶۸درصدي تازه واردان به تالار شيشه‌اي

وي گفت:معاملات خرد و بلوک با ۴۱ درصد رشد نسبت به سال گذشته به ۴/۱۶ هزار ميليارد تومان و دفعات معاملات با ۳۵ درصد افزايش به ۴ ميليون و ۳۰۰ هزار دفعه رسيد، همچنين تعداد کدهاي معاملاتي جديد با ۶۸ درصد افزايش نسبت به سال گذشته به ۱۶۵ هزار کد جديد رسيد.

ارز و طلا جايگزين‌ بورس نيست

سخنگوي شركت بورس در مورد علت افزايش قيمت طلا وارز و تمركز سرمايه‌گذاران به اين بازارها گفت: قيمت ارز، طلا را به دنبال خود مي‌كشاند، با اين حال ارز و طلا جايگزيني براي سرمايه‌گذاري در بورس نيستند زيرا آنها تنها يك دارايي هستند، در صورتي كه به دليل تنوع صنايع مختلف در بازار سهام بالطبع سهم‌هاي مختلفي نيز در بورس وجود دارد و به اين دليل مي‌توان ريسك سرمايه‌گذاري را تحت كنترل درآورد.

وي درادامه بابيان اينكه سود حاصله از از بازارهايي چون سكه و ارز درنتيجه سفته بازي يا رشد تورم حاصل مي‌شود، افزود: در بورس قيمت سهام تحت تأثير عملكرد شركت‌هاافزايش مي‌يابد لذا بازارهايي چون ارزو سكه را نمي‌توان با بازار سهام مقايسه كرد، زيرا كاركرد بازار سهام به عنوان بازار رسمي كه كار تجهيز منابع مورد نياز بخش توليد و خدمات را انجام مي‌دهد با بازار‌هايي چون ارز و سكه متفاوت است.

وضعيت پذيرش و عرضه شركت‌ها در سال ۹۰ و ۹۱

مدير عامل شركت بورس ادامه داد: در سال‌هاي گذشته عمدتاً شركت‌هاي اصل چهل و چهاري وارد بورس مي‌شدند، ولي امسال ميزان تقاضاي پذيرش از طريق شركت‌هاي خصوصي افزايش يافت و اين نشان‌دهنده‌ اين است كه شركت‌هاي غيردولتي انگيزه حضور در بازار سرمايه پيدا كرده‌اند. وي يادآور شد: برخي شركت‌ها مانند نفت جي، بيمه ملت، نفت پاسارگاد و پالايشگاه بندرعباس نيز در بورس پذيرش شدند كه انتظار مي‌رود تا پايان امسال يا سال آينده سهام آنها در بورس عرضه شود.

قاليباف‌اصل خاطرنشان كرد: شركت كارت اعتباري كيش نيز در بورس درج شده است كه بعد از ارائه‌ بودجه حسابرسي‌ شده به سازمان تا پايان امسال وارد بورس مي‌شود.

مديرعامل شركت بورس در ادامه به شركت‌هايي كه درخواست پذيرش در بورس دادند، اشاره كرد وافزود: پنج شركت زير مجموعه ايران خودرو به همراه نفت ايرانول، نفت سپاهان و سيمان خوزستان شركت‌هاي خصوصي هستند كه تقاضاي پذيرش در بورس داده و سهام آنها در سال آينده در بورس عرضه مي‌شود.

وي در ادامه گفت: همچنين از ميان شركت‌هاي اصل چهل و چهاري پالايشگاه‌ها و هلدينگ گاز در مرحله آماده سازي هستند كه اقدامات آن در سال آينده انجام شده و انتظار مي‌رود كه در سال آينده وارد بورس شوند.

انتشار اوراق مشاركت در بورس

قاليباف‌اصل به اقدامات شركت بورس در حوزه انتشار اوراق مشاركت اشاره كرد و افزود: در سال جاري اوراق مشاركت آب و برق خوزستان پذيرش شد ولي به دليل پايين بودن نرخ سود، انتظار مي‌رفت كه مورد استقبال قرار نگيرد لذا عرضه آن در بورس انجام نشد.

سخنگوي شركت بورس به پذيرش اوراق مشاركت شهرداري شيراز در روزهاي گذشته اشاره كرد و گفت: ‌درحال حاضر ۱۴۵ ميليارد تومان اوراق مشاركت شهرداري شيراز در بورس پذيرفته شد كه از روز شنبه اقدامات پذيره نويسي در بانك اقتصاد نوين انجام مي‌شود و بعد از آن قابليت معامله در بورس را پيدا مي‌كند.

طبقه‌بندي و لغو پذيرش شركت‌ها ادامه مي‌يابد

سخنگوي شركت بورس با اشاره به حذف گفت: مدير عامل شركت بورس در مورد طبقه‌بندي شركت‌ها در بورس توضيح داد و گفت: طبقه‌بندي شركت‌ها طبق دستورالعمل بايد حداكثر تا ارديبهشت ماه انجام شود و قطعاً نظر سازمان و شركت بورس اين است كه بتوانيم شركت‌ها را حفظ كرده و از حذف آنها از جلوگيري كنيم اما با اين وجود هشت شركت از بورس بنابه دلايلي چون زيان انباشته بسيار بالا و مورد معامله قرار نگرفتن دربورس به بازار پايه فرابورس هدايت شدند.

تهيه گزارشي در مورد اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها

قاليباف‌اصل در مورد تأثير فاز دوم اجراي هدفمندي‌ يارانه‌ها در بورس گفت:‌ به دليل نوسان قيمت نهاده‌هاي توليد زنجير‌‌وار قيمت سهام شركت‌ها دستخوش تغييراتي خواهد شد كه اين امر بازار را نيز تحت تأثير قرارخواهد داد، در اين راستا گزارشي در مورد فاز دوم هدفمندي‌ يارانه‌ها توسط شركت بورس در حال تهيه است كه به سازمان بورس و وزارت اقتصاد ارسال مي‌شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر