بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۱ - ۰۷:۲۶
کد خبر : ۶۳۵۳۳

گسترش آنلاین :

شاید بازار ۱/۵درصدی ایران از کل درآمد پژو عدد کوچکی به نظر برسد، اما سود هنگفتی را نصیب این شرکت فرانسوی می‌کند، چرا که این شرکت بدون سرمایه‌گذاری و با کمترین هزینه سربار، سال‌هاست در ایران فعالیت می‌کند.


بازار ایران نیز علاوه بر سود تضمین شده‌ای که در بیش از دو دهه برای پژو داشته، کمترین چالش را برای این خودروساز فرانسوی ایجاد کرده است. چنانچه خودروهای پژو بی‌نیاز از فیس‌لیفت و با مدل‌های قدیمی همچنان به تولید ادامه می‌دهند و در خیابان‌های کشور در حرکتند. 
پژو بنیان‌گذار روش‌های جدید تولید و تامین در ایران بود و هنوز روش‌های آن مورد استفاده قرار می‌گیرد و بیش از هر خودروساز دیگری به بازار و مناسبات صنعت خودرو ایران آشناست که خود مزیت بزرگی است.
براساس قوانین خودروسازان، پژو برای هر دستگاه خودرویی که در ایران تولید می‌شود درصدی را به‌عنوان حق تولید دریافت می‌کند و باتوجه به تولید انبوه این خودرو در کشور، سود این خودروساز بسیار چشم‌گیر است. تمامی این دلایل نشان می‌دهد پژو در خروج از بازار ایران سود بزرگی را از دست خواهد داد. نباید از یاد برد در ماه مارس فروش پژو ۳۳ درصد افت داشت و بازار خودرو ایران یکی از تاثیرگذارترین بازارها برای جلوگیری از ورشکستگی این شرکت خودروسازی بود. بر این اساس مسائلی مانند این، یا بحران سه سال پیش اقتصاد جهانی که صنعت بانک و خودرو را بیشتر تحت تاثیر قرار داد، بر اهمیت بازارهای منطقه‌ای و انحصاری مانند ایران می‌افزاید.

 

 

پژو بازار بزرگ ایران را از دست داد
شرکت پژو فرانسه در حالی صادرات قطعه به ایران را از چندی پیش متوقف کرده که با توجه به رشد داخلی‌سازی خودروهای با برند پژو در ایران، دیگر نیاز چندانی به ادامه فعالیت این شرکت در ایران حس نمی‌شود. در ایام تعطیلات نوروزی شرکت پژو اعلام کرد که صادرات قطعه به ایران را به حالت تعلیق درآورده است.
اما این موضوع نیز باعث نشده این شرکت فرانسوی پس از آنکه ۷ درصد از سهام خود را در اختیار جنرال موتورز آمریکایی گذاشت همچنان به شریک ایرانی خود وفادار باشد. آیا موضوع سیاسی است؟
ظاهرا دلیل این موضوع نیز خرید بخشی از سهام پژو از سوی شرکت جنرال موتورز آمریکا با هدف ایجاد فشار بر روابط پژو با ایران بوده است. البته جنرال موتورز حدود ۷درصد از سهام پژو را در دست دارد و با این سهم کم، حق رای در این‌باره را ندارد.
با این وجود درحالی که به‌گفته کارشناسان این اقدام شرکت پژو در راستای همسویی با سیاست‌های تحریمی آمریکا ضد ایران صورت گرفته است، اما با توجه به درصد بالای عمق ساخت داخل در محصولات تحت برند پژو در ایران، تعلیق فعالیت‌های این شرکت در این حوزه بیش از آنکه مشکلی را برای خودروسازان ایرانی ایجاد کند، این شرکت فرانسوی را دچار ضرر و زیان بالایی از ناحیه خروج از این بازار بزرگ و رو به گسترش خواهد کرد.
در حال حاضر ایران‌خودرو محصولات پژو ۲۰۶، ۴۰۵، ۲۰۷‌آی و پارس را با برند پژو در ایران تولید می‌کند که درصد عمق ساخت داخل آنها در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است؛ به‌گونه‌ای که در حال حاضر تنها بخش اندکی از قطعات این محصولات وابسته به خارج از کشور است و می‌توان این قطعات را به جای شرکت پژو از دیگر تولیدکنندگان خارجی تامین کرد. از آن گذشته خروج پژو از این حوزه، بستر لازم را برای داخلی‌سازی ۱۰۰ درصدی قطعات خودرویی و قطع کامل وابستگی به خارج از کشور فراهم خواهد کرد.
پارسال مدیرعامل ایران‌خودرو درباره اثرات تحریم بر همکاری‌های مشترک ایران‌خودرو با شرکت پژو فرانسه اظهار کرده بود که با اقدامات صورت گرفته در سال‌های اخیر ۸۰ درصد محصولات تولیدی این شرکت داخلی بوده و وابستگی چندانی به خارج از کشور ندارد.
جواد نجم‌الدین گفته بود ایران خودرو و پژو ارتباط و منافع مشترکی با هم دارند، با این حال اگر آنها بخواهند ما را تحریم کنند، ما نیز منافع آنها را تحریم خواهیم کرد.
در این میان پرسش‌هایی نیز مطرح می‌شود که آیا پژو حاضر است از سود خود بگذرد؟ آیا سهم حدود ۷ درصدی جنرال موتورز در پژو خواهد توانست سیاست‌های آمریکا را در فرانسه پیاده کند؟

 

مشکلات تحریم ایران
البته پژو در‌پی تحریم ایران با مشکلاتی نیز مواجه شده و این خودروساز فرانسوی را به‌دردسر انداخته است. به‌طوری‌که خبرگزاری فرانسه از پاریس گزارش داد فعالیت‌ها در یکی از کارخانه‌های خودروسازی پژو در شمال شرقی فرانسه به‌دلیل توقف صادرات قطعات این شرکت به ایران به حالت تعلیق درآمده است.
مقامات رسمی اتحادیه کارگری این کارخانه اعلام کردند که فعالیت‌ها در کارخانه «وسول» به‌دلیل تعلیق صادرات قطعه به ایران حداقل تا ماه سپتامبر سال ۲۰۱۲ میلادی متوقف خواهد ماند.
فرانک دان، یک مقام رسمی در اتحادیه نیز در این‌باره گفت: پژو برنامه‌ریزی کرده تا تولید آزمایشی و صادرات در این کارخانه تا ماه سپتامبر سال ۲۰۱۲ از سر گرفته شود. مدیریت شرکت پژو سیتروئن هفته گذشته ۲۲۰ نفر از کارگران کارخانه «وسول» را از کار اخراج کرد. بزرگ‌ترین خودروساز فرانسه در حال حاضر با بحران کاهش فروش و افزایش هزینه‌ها مواجه بوده و در تلاش است با تعدیل نیرو به میزان زیادی از هزینه‌هایش بکاهد. به گفته یک مقام آگاه تصمیم پژو برای قطع صادرات به ایران باعث خواهد شد که دست‌کم ۶۰۰ نفر دیگر در این شرکت شغل خود را از دست بدهند.

 

رنو ادامه می‌دهد
این در حالی است که رنو، دومین خودروساز فرانسه با رد درخواست‌های مطرح شده برای قطع روابط خود با ایران تاکید کرده که به تولیدش در کشورمان ادامه خواهد داد. رنوپارس با سهامداری ۵۱ درصدی رنو در ایران همچنان به فعالیت ادامه می‌دهد و افزایش تولید نیز داشته است.
شرکت خودروسازی رنو فرانسه درخواست گروه ضد ایرانی اتحاد علیه ایران هسته‌ای را مبنی بر خروج از ایران رد کرد. شرکت رنو در پاسخ به نامه این گروه آمریکایی اعلام کرد که تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران شامل صنعت خودروسازی نمی‌شوند و رنو همچنان به فعالیت‌هایش در ایران ادامه خواهد داد.
شرکت رنو فرانسه در حال حاضر شریک شرکت‌های ایرانی؛ ایران‌خودرو، سایپا، توسعه صنعت خودرو و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) است. شرکت رنو پارس نیز که در سال ۲۰۰۴ میلادی درایران تاسیس شد و دفترش در تهران است، با خودروسازان ایرانی خودرو تندر۹۰ را در ایران تولید می‌کند. رنو دومین خودروساز بزرگ فرانسه مالک ۴۳/۴ درصد سهام نیسان دومین خودروساز بزرگ ژاپن نیز است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر