بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۰
هر چند این روزها حقوقی و نهادهای سرمایه گذاری بورس گوشه نشینی و نظاره گری را بجای حمایت و حضور پر رنگ در بازار سهام ترجیح می دهند، اما می توان گهگاه، حرکت حقوقی ها برای انجام معاملات با حجم اندک را مشاهده نمود.
کد خبر : ۶۳۷۲۶

هر چند این روزها حقوقی و نهادهای سرمایه گذاری بورس گوشه نشینی و نظاره گری را بجای حمایت و حضور پر رنگ در بازار سهام ترجیح می دهند، اما می توان گهگاه، حرکت حقوقی ها برای انجام معاملات با حجم اندک را مشاهده نمود.

به گزارش بورس نیوز، طی معاملات انجام گرفته تا پایان ساعات معالات روز یکشنبه 90.1.20، شرکت ایران وشرق وابسته به سرمایه گذاری تدبیر 109 میلیون سهم خود در نماد بانک پارسیان را به شرکت مهر آفرینان دوران واگذار کرد. این در حالی بود که مهرآفرینان دوران 517 هزار سهم دیگر از این بانک را به صورت خرد از بازار و در دامنه منفی نوسان قیمت ها جمع آوری کرد.

هر چند این معامله بلوکی تنها معامله میلیونی بازار در روز گذشته میان حقوقی ها بود اما در نمادهای دیگر نیز حرکت های محسوسی دیده می شد.

در نماد ذوب آهن اصفهان، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران روز گذشته، یک میلیون و 612 هزار و 500 سهم از این شرکت را در دامنه مثبت نوسان قیمت به فروش رساند و این درحالی بود که طی دیروز بیش از 22 میلیون سهم "ذوب" مورد خرید و فروش قرار گرفت.

در نماد گلوکوزان نیز بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی به شرکت مادر تخصصی گسترش صنایع سینا، یک میلیون و 800 هزار سهم این شرکت را واگذار کرد.

دیگر حقوقی فعال در روز گذشته شرکت بیمه کوثر بود که در گروه کاشی و سرامیک اقدام به خریداری 10 هزار سهم از چینی ایران، 26 هزار و 173 سهم از صنایع کاشی و سرامیک سینا، 10 هزار سهم از کاشی سعدی و 10هزار سهم از تولیدی گرانیت بهسرام نمود.

صندوق های بیمه نیروهای مسلح نیز در نماد صنایع کاشی و سرامیک سینا اقدام به خریداری 60 هزار سهم در این نماد نمود.

در نماد شرکت کارت اعتباری ایران کیش نیز شرکت سرمایه گذاری ایرانیان همچنان عرضه کننده بود بطوریکه اقدام به واگذاری 500 هزار سهم در این نماد کرده است.

در نماد حفاری شمال اما، شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) اقدام به جمع آوری 2 میلیون و 206 هزار و 999 سهم این شرکت نموده است.

صندوق بازنشتگی وظیفه از کار افتادگی و پس انداز کارکنان بانک ها نیز در نماد سرمایه گذاری شاهد، 84 هزار و 374 سهم را واگذار کرد اما دو موسسه اندوخته شاهد و شرکت سرمایه گذاری دلیران پارس به ترتیب با خریداری 5 هزار سهم و 693 هزار و یکصد سهم "ثشاهد" به حمایت از آن پرداختند.

در بیمه پارسیان نیز دو شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو و نیز بانک سرمایه هر کدام اقدام به خریداری 200 هزار سهمی بیمه پارسیان کرده اند.

اما در گروه پتروشیمی ها با وجود صف خریدهای سنگین در ساعات اولیه بازار، شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی نفت اقدام به واگذاری 500 هزار سهم از پتروشیمی زاگرس و نیز یک میلیون و 300 هزار سهم از پتروشیمی فناوران در حداکثر دامنه نوسان مثبت قیمت نمود.

این صندوق در مقابل به خریداری 450 هزار سهم فولاد خوزستان و نیز 25 هزار و 268 سهم شرکت معدنی و صنعتی چادرملو کرد.

در نماد آلومینیوم ایران نیز شرکت سرمایه گذاری مهر اقتصاد ایرانیان (وابسته به سپاه)، 4 میلیون و 700 هزار و 39 سهم این شرکت را به متقاضیان عرضه نمود.

در گروه فلزات اساسی، دو شرکت سرمایه گذاری تجلی سامانه و تدبیرگران آتیه ایرانیان هر یک به ترتیب اقدام به خرید یک میلیون سهمی و 900 هزار سهمی توسعه معادن روی ایران نمودند.

در این گروه صندوق ذخیره فرهنگیان اقدام به واگذاری پنچ میلیون سهمی ملی صنایع مس ایران نمود.

در عین حال موسسه صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر یکصد هزار سهم فولاد مبارکه را جمع آوری کرد. همچنین سرمایه گذاری دستاوردی (وابسته به بانک دی) خواهان خریداری 130هزار سهم ملی سرب و روی ایران بود.

در گروه قندی ها نیز سرمایه گذاری نور همدانیان اقدام به عرضه 500 هزار سهمی قند نیشابور کرد.

در نهایت نماد "سکاب" با جمع آوری 867 هزار و 13 سهم از سوی صندوق بازنشستگی وظیفه و از کار افتادگی کارکنان بانک ها حمایت شد.

شرکت سرمایه گذاری ملی ایران نیز خریدار 49 هزار و 800 سهم ایران ترانسفو، 5 هزار سهم فیبر ایران و 13 هزار و 200 سهم صنعتی آما بود.

سایر خرید و فروش های عمده نیز اغلب مربوط به اشخاص حقیقی در نمادهای مهندسی صنعتی روان فن آور، محور سازان ایران خودرو، قند لرستان، کارخانه فارسیت درود، تأمین ماسه و ریخته گری، فاریست اهواز، ماشین سازی نیرو محرکه، موتوژن، پشم شیشه ایران، شیر پگاه اصفهان، فولاد آلیاژی یزد و کاغذ سازی کاوه بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر