بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۹
بازار سهام روز جاری را با معاملات نسبتاً پر حجمی بویژه در گروه فلزی ها، معدنی ها و پتروشیمی ها به پایان برد و حال آنکه تغییر موضع معامله گران برای واگذاری سهام شرکت های بازار دومی و تلاش برای تحصیل سهام بازار اولی ها مهمترین اتفاقی بود که از بهبود نسبی انتظارات معامله گران از دورنمای ریسک های سیاسی حکایت داشت.
کد خبر : ۶۳۸۳۳

با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه 91.01.22 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 224 واحد افزایش به رقم 22160 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 320 واحد کاهش عدد 36247 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 181 واحد افزایش به رقم 26664 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 723 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز فولاد مبارکه با 56 واحد افزایش شاخص ، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل ایران خودرو با 37 واحد کاهش ، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

بازار سهام طی امروز درحالی آغاز به کار کرد که شاهد اتفاق نظر معامله گران برای خریدهای پر حجم سهام در گروه فلزات اساسی و معدنی بود.

به گزارش بورس نیوز در گروه فلزات اساسی، طی روزهای جاری حدود 2.5 برابر حجم مبنای سهام در نماد فولاد مبارکه، خرید و فروش شد اما در نهایت با متعادل شدن روند معاملات سهام به کار خود پایان داد.

اهالی تالار با نیم نگاهی به محصولات عرضه شده فولاد مبارکه در بورس کالا، تداوم رشد نرخ فروش ورق های فولادی این شرکت را در مقایسه با بازار آزاد محصولات فولادی انتظار دارند.

در عین حال نماد ذوب آهن اصفهان نیز همچنان با انبوه تقاضا کنندگان سهام روبرو است. طی 7 روز معاملاتی گذشته تا به امروز بیش از 126 میلیون و 368 هزار سهم "ذوب " معادل حدود نیمی از کل سهام عرضه شده این شرکت در فرابورس خریداری شده و گفته می شود دستیابی به نرخ 300 تومانی این سهم هدف قیمتی آن است.

در بورس کالا طی روز گذشته، بازرگانی توسعه نیشکر و صنایع جانبی با عرضه 150 تن شکر سفید به نرخ 1267 تومان، ( محل تحویل انبار کارخانه)، معامله ای به ارزش 190 میلیون و 50 هزار تومان را رقم زد.

گروه قندی بورس هر چند معاملاتی متعادل و در دامنه نوسان منفی قیمت را تجربه کردند اما با توجه به معاملات پر حجم سهام در برخی نمادها از جمله قند نیشابور، ثابت خراسان، شیرین خراسان، پیرانشهر، شکر شاهرود و قند هگمتان، می توان انتظار داشت پس از تعیین قیمت جدید شکر در بازار، با تجدید قوای بازیگران اصلی این گروه، روندی جدی از رکورد شکنی های قیمتی را در این نمادها شاهد باشیم.

در گروه فناوری اطلاعات و کامپیوتر بورس نیز با انتشار بودجه حسابرسی شده "مداران" و عدم تغییر پیش بینی درآمد نسبت به گزارش حسابرسی نشده، انتظار معامله گران را برآورده نکرد و با افت تقاضای سهام روبرو شد.

در نماد سرمایه گذاری توکا فولاد نیز معامله گران در انتظار عرضه سهام توکاریل از شرکت های زیر مجموعه این شرکت در اواسط هفته آینده هستند.

این سهم در قیمتهای فعلی می تواند برای نوسان گیران کوتاه مدت بسیار جذاب باشد.

در گروه پتروشیمی ها نیز همچنان اقبال به خرید سهام شرکت های هم گروه این صنعت وجود داشته که عمده آن انتظار از تحقق فزاینده سود پیش بینی شده در دوره های عملکردی پیش رو است.

تناسب متوسط قیمت به درآمدی این گروه با معدل P/E کل بازار و نیز تسعیر ارز با نرخ آزاد بازار صادراتی که در آینده ای نزدیک رخ خواهد داد، به جذاب شدن سهام پتروشیمی ها بیش از پیش افزوده است.

در گروه معدنی ها اما اقبال برای خرید میلیونی این سهم ها از حجم مبنای آنها نیز فراتر رفت اما در نهایت با واگذاری صف های خرید سهام، باعث شکل گیری روندی متعادل و البته در دامنه مثبت قیمت ها شد. در این گروه توسعه معادن و فلزات تحت تأثیر معاملات سنگ آهنی ها و نیز عرضه اولیه سهام فولاد صبا نور در آینده نزدیک، همچنان مورد توجه است.

در نماد توسعه معادن روی ایران نیز با وجود واگذاری صف خرید سهام در این نماد، فاصله 140 تومانی قیمت پایانی آن با حق تقدم باعث شد تا انگیزه برای خرید این سهم همچنان تداوم یابد.

در گروه بانکی ها امروز صف فروش 6 میلیون سهمی بانک ملت به لطف صندوق تأمین آتیه کارکنان بانک ملت جمع آوری شد.

بانک پاسارگاد نیز که این روزها درگیر مجامع عادی سالیانه شرکت های تابعه خود است همچنان با معاملات پر حجم سهام اما در روندی متعادل و به کار خود ادامه می دهد.

انتظار می رود با برگزاری مجمع عادی سالیانه "میدکو" در چهارشنبه هفته آینده که با پیشنهاد تقسیم سود 5 ریالی به ازای هر سهم از سود خالص 148 هزار و 67 میلیون ریالی همراه خواهد بود، چندان نتواند سهامداران بانک پاسارگاد را به عنوان سهامدار عمده میدکو را جلب نماید.

در گروه لیزینگی ها، لیزینگ رایان سایپا اولین روز معاملاتی خود در سال جدید را تجربه کرد که با رشد حدود 72 تومانی قیمت سهام و خرید و فروش 8 میلیون سهمی روبرو بود.

اهالی تالار با نگاهی به بودجه اعلامی این شرکت در سال مالی 91، توجه به سود پیش بینی شده قبل و بعد از افزایش سرمایه 100 درصدی این شرکت را یادآور شده و افزایش 12 درصدی درآمد حاصل از عملیات لیزینگ و بخشش مالیاتی آنرا از نکات حایز اهمیت برای تمرکز بر این سهم عنوان می کنند.

در دیگر سوی بازار، تغییر درهیات مدیره شرکت سرمایه گذاری غدیر و بانک تجارت در روز جاری و نیز عرضه 100 درصدی سهام هتل های هما طی شنبه هفته آینده در فرابورس مورد توجه بازار بود.

همچنین باز پرداخت فروش سهام 28 شرکت دولتی بابت بدهی دولت به صندوق بازنشستگی کشوری به ارزش 18300 میلیارد ریال و نیز تسویه ده هزار میلیارد ریالی معوقات این صندوق با طلبکاران و از طرفی رو نمایی از طرح توسعه پتروشیمی جم به عنوان یکی از شرکت های تابعه آن، نماد "وصندوق" را همچنان در روزهای گذشته مورد توجه قراد داده است.

در عین حال مذاکره رییس جدید سازمان تأمین اجتماعی مبنی بر کناره گیری احتمالی از سمت خود در کنار وصول استیضاح شیخ الاسلامی در مجلس سایه مبهمی بر مجموعه تأمین اجتماعی و شرکت های زیر مجموعه آن انداخته است.

در عرصه بین المللی نیز احتمال کنار آمدن ایران با گروه 1+5 مبنی بر صرف نظر از غنی سازی اورانیوم 20 درصد و موافقت بر سر مذاکره با این گروه به میزبانی ترکیه در شنبه هفته آینده، دورنمای این مذاکرات را از هم اکنون مثبت نموده است.

در مجموع بازار سهام روز جاری را با معاملات نسبتاً پر حجمی بویژه در گروه فلزی ها، معدنی ها و پتروشیمی ها به پایان برد و حال آنکه تغییر موضع معامله گران برای واگذاری سهام شرکت های بازار دومی و تلاش برای تحصیل سهام بازار اولی ها مهمترین اتفاقی بود که از بهبود نسبی انتظارات معامله گران از دورنمای ریسک های سیاسی حکایت داشت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر