بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۱ - ۰۶:۴۹
کد خبر : ۶۴۱۴۵
نتیجه گفت‌وگوهای روز شنبه ایران با گروه ۵+۱ توسط مذاکره‌کنندگان در دو کلمه خلاصه شد« مثبت و سازنده». همین دو کلمه کافی بود تا باعث شود شاخص کل بورس تهران به بیشترین مقدار خود در ۴۵ سال زمان فعالیت خود برسد.
 

از ابتدای هفته گذشته بورس تهران روند رو به رشدی را آغاز کرد و شاخص کل همراه با حجم و ارزش معاملات با افزایش قابل توجهی روبه‌رو شد. کارشناسان بورسی اعتقاد داشتند این امر ناشی از نگاه مثبت سرمایه‌گذاران به گفت‌وگو‌های استانبول است. پایان مذاکرات ۱۱ساعته ایران با گروه ۱+۵ مشخص کرد که پیش‌بینی‌های فعالان بازار سرمایه پر بیراه نبوده و رضایت دو طرف تا حدودی توانست خیال سرمایه‌گذاران را  در بورس راحت کند که نتیجه این امر با رشد ۳۸۴ واحدی  شاخص در معاملات دیروز نمایان شود.
براساس گزارش خبرنگار «گسترش صنعت» شاخص کل با این میزان رشد از مرز ۲۷ هزار‌و ۲۸۱ عبور کرد و توانست به رکوردی بی‌سابقه در ۴۵ سال عمر بازار سرمایه برسد. این رقم برای شاخص کل بورس تهران در حالی به ثبت می‌رسد که سال۹۰، روزهای خوبی برای بازار سرمایه به دنبال نداشت و به جز عده‌ای معدود اکثر سرمایه‌گذاران سودی از معاملات نبردند یا با زیان مالی  روبه‌رو شدند. اما همین عدم رشد در سال گذشته و گفت‌وگو‌های مثبت در استانبول و نیز انتشار تحلیل‌های قابل توجه از عملکرد شرکت‌ها باعث شده تا کارشناسان ادامه روند بهبود بازار و رسیدن بازار به ارقام بالاتر همانند ۳۰هزار واحد را پیش‌بینی کنند.
 
رشد مشروط بازار
در همین زمینه دبیر کانون کارگزاران به خبرنگار «گسترش صنعت» می‌گوید: بازار سرمایه  و به تبع آن متغیر‌های بازار به رشد خود ادامه خواهند داد مشروط به اینکه انتشار اخبار سیاسی مثبت ادامه پیدا کند.
روح‌الله میرصانعی ‌با بیان اینکه اخبار سیاسی و ریسک‌های سیستماتیک تاثیر فراوانی بر بازار سرمایه ایران دارد تصریح کرد: توافقات بیشتر ایران با غرب و نیز کاهش تحریم‌ها، که به هر حال بار منفی بر اقتصاد کشور وارد کرده بود، خواهد توانست به ادامه رشد بازار سرمایه منتج شود. وی با اشاره به اینکه بازار در سال گذشته‌ تقریبا در استراحت کامل بود و رشد مورد نظر سرمایه‌گذاران را نداشت افزود: همین امر دلیلی بود برای رشد قیمت سهام شرکت‌هایی که در حداقل قیمتی قرار داشتند.  با آغاز مجدد فعالیت بازار از ابتدای امسال این انتظار رشد قیمت و نیز جو روانی مثبتی که بر بازار حاکم بود باعث شده بود  تا دادوستد‌ها روندی رو به رشد را آغاز کند. دبیر کانون کارگزاران تصریح کرد: البته با انتشار نتایج مذاکرات گروه ۱+۵ این افزایش تشدید پیدا کرد و امید می‌رود با ادامه یافتن  اخبار مثبت، بازار به روند رو به رشد ادامه دهد.
 
ادامه شیب صعودی شاخص  
مدیر سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری مشترک آگاه  نیز معتقد است شرایط بورس اوراق بهادار باثبات‌تر شده و انتظار می‌رود با شیبی ملایم به روند صعودی خود ادامه دهد. مصطفی بیاتی تصریح کرد: نشست روز شنبه ایران و گروه ۱+۵ سازنده ارزیابی شده و طرفین مذاکره از این نشست رضایت داشتند، بر همین اساس، مقرر شده تا برنامه‌ای به منظور ادامه مذاکرات به صورت گام به گام تدوین شود که این تصمیم، گشایشی جدی در حوزه سیاست خارجی به شمار می‌رود.
وی افزود: بازار سهام سال گذشته تحت تاثیر مسایل بیرونی رشد بسیار ملایمی را تجربه کرد، اما امسال پتانسیل خوبی در اکثر شرکت‌ها ایجاد شده که با وجود رشد قیمتی شرکت‌های فولادی و پتروشیمی در ابتدای سال، بازار سهام باز هم با شک و تردید به جلو حرکت می‌کرد.  بیاتی اظهار کرد: اما با توجه به مجموعه شرایط مثبتی که هم اکنون پدید آمده، بورس اوراق بهادار از لاک محافظه کارانه خود خارج شده تا شاهد رشد متغیرهای مختلف بازار سهام باشیم. مدیر سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری مشترک آگاه با بیان اینکه شرکت‌های بانکی، خودرویی و سنگ‌آهنی احتمال رشد سریعتری‌ دارند، خاطرنشان کرد: گروه‌هایی‌ که از ابتدای امسال در مدار صعود قرار گرفته بودند، به روند خود ادامه خواهند داد. بیاتی با اشاره به اینکه به لحاظ بنیادی و با توجه به افزایش نرخ برابری دلار، بازار سهام با پتانسیل خوبی همراه شده است،  اظهار کرد: شرایط بورس اوراق بهادار باثبات‌تر شده و انتظار می‌رود با شیبی ملایم، به روند صعودی خود ادامه دهد، زیرا تنها تردید بازار مسایل سیاسی بود. وی با اشاره به برگزاری مجامع شرکت‌های مختلف اظهارکرد: این موضوع در کنار آرامش فعلی بازار، تاثیر بسزایی در رشد قیمتی شرکت‌ها دارد.
 
تورم پایین می‌یاد
مدیرعامل کارگزاری اطمینان سهم  هم نظر مشابهی دارد  و اثرات کسب نتایج مثبت مذاکره ایران با گروه ۱+۵ را افزایش شاخص بورس به ۳۰ هزار واحد، کاهش نرخ تورم و بهبود فضای کسب و کار و اقتصاد کشور ارزیابی می‌کند. فردین آقابزرگی هم رشد بازار را مشروط به ادامه روند مثبت مذاکرات در آینده دانست و گفت: در این‌صورت شاهد کاهش نرخ تورم و افزایش رونق اقتصادی حداقل طی ۶ ماه آینده خواهیم بود اما این اتفاق در صورتی رخ خواهد داد که حذف تحریم‌ها زودتر اجرا و بازگشت فضای جهانی اقتصاد عملی شود.
 
سرعت کم کاهش نرخ ارز 
وی با بیان اینکه کاهش نرخ تورم به مسائل درونی دیگری هم نیاز دارد خاطر نشان کرد: در حـالی  بـرخـی از کارشناسان و فعالان اقتصادی انتظار دارند کاهش نرخ ارز نسبت به ریال به سرعت اتفاق بیفتد که در جواب به این گروه باید گفت چنین مسا‌ئلی به مانند بورس نیست یعنی شاید در روزهای آتی مقداری از ارزش ارز کاهش یابد اما نوسان آن  مانند افت و خیز قیمت‌ها در بازار سهام نخواهد بود. این کارگزار ادامه داد: بنابر این پیش‌بینی می‌شود طی روزهای آینده نرخ برابری ارز با ریال از نوسان کمتری برخوردار بوده و متعادل شود. آقابزرگی در واکنش به این سوال که با فرض تداوم فضای سیاسی مثبت در بحث هسته‌ای، بورس اوراق بهادر با چه وضعیت و آینده‌ای روبه‌رو خواهد شد پاسخ داد: سال گذشته بازار سرمایه کشور به عنوان یکی از ارکان مهم اقتصاد بازدهی قابل قبولی نداشت و از سایر بازارها عقب ماند ولی پیش‌بینی می‌شود با روشن‌شدن آینده مثبت اقتصادی، سایر بازارها مانند مسکن، ارز و طلا حداقل طی ۶ ماهه آینده درجا زده و بورس با بازدهی بسیار قابل قبولی روبه‌رو شود. به طوری‌که شاخص بورس با فرض تداوم همین وضعیت به راحتی از مرز ۳۰ هزار واحد هم عبور خواهد کرد. 
وی با بیان اینکه سهامداران در این شرایط نباید احساسی رفتار کنند توصیه کرد: با تکیه بر تجارب گذشته، سرمایه گذاران بهتر است با در نظر گرفتن کلیه جوانب و اتکا به تحلیل‌های بنیادی تصمیم‌گیری کرده و تابع نوسان‌های زودگذر نباشند، چراکه هر چند سهام شرکت‌های برخوردار از تحلیل‌های بنیادی در فضای مثبت یا منفی باید با رویکرد خاصی تصمیم‌گیری شوند اما برخی از سهام که دارای نسبت قیمت به درآمد بالایی هستند باید با توجه ویژه‌ای همراه شوند.
سهیل قاسم‌نژاد
اشتراک گذاری :
ارسال نظر