بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۵
مستطيل شيشه اي تالار

بازگشت از نیمه راه!

اقتصاد کشور آبستن تحولاتی جدید است که اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها یکی از این تحولات به شمار می آید و اجرای آن با افزایش احتمالی میزان تورم در جامعه، می تواند آثاری را نیز بر بورس تحمیل کند.
کد خبر : ۶۴۵۹۴

با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 91.02.02 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 46 واحد کاهش به رقم 22667 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 15 واحد افت عدد 36588 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 48 واحد نزول به رقم 27211 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 527 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز فولاد خوزستان با 28 واحد افزایش شاخص، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل معدنی و صنعتی گل گهر با 32 واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

بر اساس گزارش بورس نیوز، معاملات اولین روز کاری از اردیبهشت ماه سال 91 در حالی به پایان رسانید که بازار سهام شاهد بازگشایی نماد معاملاتی بیمه پاسارگاد در بازار اول فرابورس بود، بطوریکه با اعلام پیغام ناظر فرابورس، هر سهم "بپاس" به قیمت 2120 ریال مورد بازگشایی قرار گرفت و در پایان معاملات امروز 2161 ریال کشف قیمت شد. از همین رو با توجه به پیش بینی 385 ریال سود به ازای هر سهم برای سال مالی 91، P/E حدود 5.5 واحدی را به خود اختصاص داد.

اما اهالی تالار بر این امر معتقدند که این قیمت با توجه به سود پیش بینی شده برای هر سهم آن، چندان مناسب نبوده و جای رشد قیمتی قابل قبولی را برای این سهم باقی نمی گذارد. مگر آنکه سهامدار عمده یعنی بانک پاسارگاد قصد حمایت از آن را طی روزهای آتی داشته باشد.

براساس این گزارش، بورس از اواسط روز جاری روندی بر خلاف روند حرکتی خود در ابتدای ساعات معاملات در اختیار گرفت و شاهد افت شاخص های خود بود. بطوریکه در افت شاخص کل، صنعت معدنی و در رأس آنها دو قلوهای سنگ آهنی بیشترین آثار منفی را اعمال کرده و در نوسانات منفی، مورد معامله قرار گرفتند.

اهالی تالار معتقدند رسیدن قیمت سهام این گروه به سقف قیمتی و در نتیجه حضور آنها در فاز استراحتی کوتاه مدت، موجب شکل گیری این روند شده که به نظر می رسد این اصلاح تکنیکی طی یک هفته آتی نیز تداوم یافته و با شکستن این سدهای مقاومتی توسط این گروه و با حرکت بازار سهام در جهت مثبت و با قدرت بیشتر، سهام آنها نیز با کل صنایع بازار سهام همراه شوند.

در این میان فولاد خوزستان برخلاف دیگر هم گروهی های خود معاملات نسبتاً پرحجمی را در نوسانات مثبت حداکثری تجربه کرد. بطوریکه به نظر می رسد این روند به دلیل عرضه عمده سهام این شرکت باشد که احتمالاً طی روزهای آتی عملی خواهد شد.

در گروه پتروشیمی نیز بیش از چهار میلیون سهم "شاراک" معامله شد، بطوریکه به نظر می رسد نزدیک بودن زمان برگزاری مجمع عادی سالیانه و نیز افزایش نرخ فروش محصولات که می تواند زمینه اعلام تعدیل مثبت بودجه برآوردی آن را فراهم سازد، از دلایل اصلی اقبال سرمایه گذاران نسبت به این سهم باشد. البته افزایش احتمالی نرخ فروش محصولات گروه پتروشیمی عاملی بوده که در دیگر نمادهای این گروه نیز باعث رشد حجم معاملات و تداوم روند صعودی در قیمت سهام آنها شده است.

در این میان در گروه قند و شکری نیز اگر چه شاهد معامله اکثر سهم ها در نوسانات منفی بودیم، اما افزایش حجم معاملات در این صنعت از توجه بازار به سمت سهام قندی ها و حمایت برخی سهامداران عمده در بعضی نمادها حکایت دارد. بطوریکه در نماد "قنیشا" بر خلاف دیگر نمادها، معاملات در دامنه نوسانات مثبت حداکثری انجام شد و نزدیک به 11 برابر حجم مبنای آن مورد معامله قرار گرفت که با توجه به دستورهای خرید ارایه شده در سیستم، اهالی تالار تداوم صف خرید را طی روزهای آتی در این نماد متصور می دانند.

چرا که طی روزهای اخیر شرکت سرمایه گذاری نور همدانیان به عنوان سهامدار عمده حمایت از سهم بر خواسته است. البته افزایش حجم تقاضا نسبت به عرضه نیز موضوعی است که می تواند موجب برگشت این گروه به مدار صعودی طی روزهای آینده شود.

گفتنی است سهامداران و سرمایه گذاران باید توجه داشته باشند که حرکت بازار سهام در موج پنجم صعودی، بورس را با افزایش نوسانات و نیز رشد حجم معاملات همراه کرده و این می طلبد تا سهامداران و سرمایه گذاران در انتخاب سهم دقت بیشتری کنند. چرا که افزایش نوسانات، سرمایه گذاری در این بازار را با ریسک های بیشتری مواجه می سازد و این موضوع می تواند سرمایه گذاران را در برخی مواردی که مهارت و تحلیل به اندازه کافی به کار گرفته نمی شود، با مخاطراتی همراه سازد.

افزون بر اینکه، اقتصاد کشور آبستن تحولاتی جدید است که اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها یکی از این تحولات به شمار می آید و اجرای آن با افزایش احتمالی میزان تورم در جامعه، می تواند آثاری را نیز بر بورس تحمیل کند.

در پایان اهالی تالار بر این امر اعتقاد دارند که با توجه به روند حرکتی گروه پتروشیمی و نیز وضعیت کنونی نرخ ارز در بازار آزاد، این گروه همچنان پیشتاز صنایع بازار سهام خواهند بود که البته با حضور بورس در موج پنجم صعودی که سرعت بالایی نیز در حرکت صعودی خود دارد، طی روزهای آتی کلیتی مثبت و صعودی را بر اکثر سهم ها و صنایع ارزنده و پر پتانسیل اعمال خواهد کرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر