بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۰
کد خبر : ۶۴۹۴۱
به گزارش خبرنگار اقتصادی فارس، محمدرضا پورابراهیمی در جریان برگزاری همایش تبیین جایگاه فراکسیون بازار سرمایه در مجلس نهم اظهار داشت: درحالی کارها و فعالیت های زیادی برای گذار از بخش دولتی اقتصاد به بخش خصوصی طی سال های گذشته انجام شده که یکی از دغدغه‌های فعالان بازار سرمایه توسعه این بازار بود که بعد از تهیه قانون جدید بازار اوراق بهادار در سال 83 توسط مجلس هشتم تصویب و ابلاغ شد که اتفاق بسیار بزرگی بود و فضا کاملا متفاوت شد.

وی ادامه داد:اکنون هم در شرایط حساسی هستیم. از یک طرف مواردی مانند برنامه پنجم توسعه، تحریم‌ها، وجود ظرفیت‌های خیلی خوب کشور و از طرف دیگر لزوم توسعه اقتصاد مطرح است که با اقدامات مناسبی از سوی مجلس و سایر ارگان های نظارتی و عملیاتی می‌توان چشم‌انداز بسیار روشنی را برای آینده اقتصاد کشور ترسیم کرد.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: با توجه به موثر بودن تبعات تصمیم‌گیری‌های مختلف مانند بانک مرکزی بر بازار سرمایه پیشنهاد می‌شود نام فراکسیون بازار سرمایه در مجلس نهم به فراکسیون بازار مالی تغییر یابد تا دربرگیری زیادی داشته باشد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه هزینه اخذ تسهیلات بانکی توسط شرکت های تولیدی با در نظر گرفتن هزینه‌های مدیریتی و حقوق صاحبان سهام به  30 تا 40 درصد می‌رسد خاطرنشان کرد: یکی از تکالیف برنامه چهارم تک رقمی کردن نرخ سود سپرده بانکی بود اما با تصمیم نابخردانه بانک مرکزی اتفاق دیگری رخ داد که در نهایت عدم امکان رقابت محصولات کشور به یکی از بزرگترین معضلات بنگاه‌های داخلی تبدیل شده است.

پورابراهیمی با اشاره به نقش مواردی مانند مواد اولیه، انرژی و دستمزد در تولیدات تاکید کرد: در این 3 مورد از متوسط سایر کشورها کمتریم اما به دلیل تامین مالی 3 برابری نسبت به سایر کشورها، 90 درصد بنگاه‌های با نکول و چالش‌های مهمی روبرو هستند.بنابراین امروز ظرفیتی ایجاد شده تا با همکاری کمیسیون اقتصادی مجلس موارد اساسی مرتبط با بنگاه‌ها و شرکتهای تولیدی را ساماندهی کنیم تا در نهایت اقتصاد کشور از وضعیت بهتری برخوردار شود.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه به نظر می‌رسد کار در مجلس سخت باشد خاطرنشان کرد: حضور افراد متخصص در بخش اقتصادی می‌تواند باعث شود حرف‌های کارشناسی مجلس قابل قبول‌تر باشد. بنابراین می‌توانیم درحیطه تخصصی نظر سایر نمایندگان مجلس را به مسایل اقتصادی جلب کنیم. از طرف دیگر در ادبیات تخصصی حوزه بازار سرمایه فقط بحث خرید و فروش سهام مطرح نبوده و برخلاف عده‌ای بازار سرمایه مجموعه‌ای از مسائل مرتبط با تجدید ساختار در نهادهای مالی و بحث تامین مالی بنگاه‌ها است.

پورابراهیمی افزود: بنابراین پیشنهاد می‌شود مکانیزمی تعریف کنیم که طی آن دو کانون کارگزاران بورس و نهادهای مالی به همراه سهامداران از طریق سایتی بتوانند دغدغه‌های خود را به فراکسیون بازار مالی در مجلس نهم منتقل کنند تا در کمیسیون های مرتبط و نهادهای نظارتی و قانونگذاری مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس هیئت مدیره بورس کالا در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه در حوزه اجرایی بازار سرمایه هم مشکلاتی دیده می‌شود ادامه داد: یکی از این مشکلات مربوط به لزوم اصلاحاتی در قانون اوراق مشارکت است که می‌توان با ارتباط و تعامل و تشکیل تیم تخصصی در مجلس چنین مواردی را برطرف کنیم.

پورابراهیمی در خاتمه گفت: با این همه واقعیت های مجلس سختی‌های ما را بیشتر کرده و ما باید بتوانیم مفاهیم اصلی اقتصاد را جا انداخته تا اهداف کلان اقتصادی محقق شده و مجلس معتمدین به متخصصین نزدیک شود. بنابراین ضمن پیشنهاد تشکیل اتاق فکر ویژه‌ای برای فعالان بازار سرمایه، آمادگی برگزاری نشست‌های فصلی اعضای فراکسیون مالی با فعالان بازار سرمایه را اعلام می‌کنم.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر